احتمال پیوستن طالبان تندرو به داعش

به گزارش مجله فضای وب، درحالی که مذاکراتی میان طالبان و آمریکا در جریان است، تندروهای طالبان از مذاکره با واشنگتن خودداری می نمایند و آماده این هستند که به داعش بپیوندند چراکه با رویکردها و منافعشان هماهنگ تر است.

احتمال پیوستن طالبان تندرو به داعش

روزنامه تایمز انگلیس در گزارشی نوشت: اعضایی از طالبان به مذاکرات با آمریکا به مثابه کوتاه آمدن از اصول نگاه می نمایند.

مسؤولان آمریکایی پیش از این مذاکرات در دوحه را با رهبران طالبان ازسرگرفتند. هدف از این مذاکرات کوشش برای سرانجام دادن به 18 سال جنگ است.

هنوز هیچ جزئیاتی از توافق احتمالی میان طالبان و واشنگتن منتشر نشده است و تاریخی هم برای عقب نشینی نهایی نیروهای آمریکایی از افغانستان تعیین نشده است.

تایمز نوشت که بعضی رهبران طالبان به نظر خوش بین هستند چراکه معتقدند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای این توافق اشتیاق زیادی دارد و می خواهد کشورش از بار سنگین نزاع در افغانستان رها گردد.

اما این خوش بینی به همه رهبران طالبان تسری پیدا نمی نماید زیرا رهبران جنگجوی آن از نشستن پای میز مذاکره با آمریکا بسیار خشمگین هستند زیرا آنها معتقدند آنچه انجام می دهند به عنوان وظیفه انگاشته می گردد.

دو هفته پیش یک گروه در داخل طالبان مسؤولیت اقدام برای ترور مولوی هیبة الله آخونزاده رهبر طالبان را برعهده گرفت.

به نوشته این روزنامه، رهبران طالبان هر یک از آنها هزاران فرد مسلح را مدیریت می نمایند و نگرانند این اختلافات منجر به نابودی دستاوردهای گذشته شان گردد.

یکی از مسؤولان طالبان در ایالت قندوز اظهار داشت که تعدادی از رهبران طالبان همچنان به جنگ ادامه خواهند داد چراکه توافق احتمالی برای حفظ آبروی آمریکایی ها خواهد بود تا از هرگونه اهانت دور باشند.

وی اظهار کرد: ما از سال ها پیش می جنگیم و در حال حاضر بسیار به شکست نیروهای خارجی نزدیک شده ایم و در آستانه رهایی از دست دولت خونخوار افغان هستیم.

شروط واشنگتن برای توافق با طالبان قطع ارتباط این گروه با القاعده است. همچنین این گروه نباید اجازه دهد افغانستان به مرکزی برای حملات تروریستی در کشورهای غربی تبدیل گردد.

کارشناسان معتقدند که افغانستان به رغم کوشش های کنونی همچنان مرکز تروریسم باقی خواهد ماند به ویژه اینکه القاعده در کنار داعش در صحنه حضور دارد و برای سیطره بر مناطق بیشتری کوشش می نماید. در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد و تندروها از طالبان جدا شوند این به معنای وقوع جنگ داخلی جدید در افغانستان و بازگشت به نقطه صفر است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 358

به "احتمال پیوستن طالبان تندرو به داعش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال پیوستن طالبان تندرو به داعش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید