سیر بالینی و بهبودی در بیماران کرونا چگونه است؟

به گزارش مجله فضای وب، علائم ابتدایی بیماری کووید-19 ناشی از ویروس جدید کرونا بسیار شبیه سایر ویروس های تنفسی است، بنابراین تشخیص بالینی آن از بیماری های مانند آنفلوانزا مشکل است.

سیر بالینی و بهبودی در بیماران کرونا چگونه است؟

به گزارش خبرنگاران بیماری کووید-19 معمولا با تب و سرفه شروع می شود. سرفه خشک شایع تر از سرفه خلط دار است. اما بیماران ممکن است همچنین علائم دیگری از جمله خستگی، درد عضلات، اسهال و سردرد و از دست رفتن حس بویایی داشته باشند.

حدود پنج روز پس از شروع این علائم، برخی از بیماران دچار تنگ نفس و اشکال در تنفس می شود که آنان را وادار می کند به پزشک مراجعه کنند.

در 10 درصد بیمارانی که دچار تنگ نفس شده اند، التهاب شدید ریه ها و نشانگان زجر تنفسی حاد (ARDS) بروز می کند و نیاز به اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا می شود.

در بیمارانی که بستری شده اند در سی تی اسکن اغلب علائم ذات الریه با کدورت دو طرفه ریه ها به صورت شیشه مات یا مشجر دیده می شود. در آزمایش خون این بیماران به طور شایعی افت تعداد لنفوسیت ها (یکی از انواع سلول سفید خون) مشاهده می شود.

  • ویروس کرونا با ریه ها چه می کند؟

داده های محدود فعلی نشان می دهند که مدت زمان میان شروع علائم تا بهبودی بالینی در افراد دارای بیماری ملایم حدود 2 هفته و در افراد دچار بیماری شدید یا بحرانی 3 تا 6 هفته طول می کشد.

افرادی که آزمایش کووید-19 آنها مثبت شده است هنگامی که دو آزمایش منفی با فاصله 24 داشته باشند، دیگر واگیردار شمرده نمی شوند.

اما حتی در چنین افرادی مصونیت در برابر عفونت مجدد قطعی نیست. گزارش های از عفونت مجدد افراد بهبود یافته از کشورهای گوناگون داده شده است.

بالاخره به طور روزافزونی دارد معلوم می شود شمار زیادی از افراد دچار عفونت ویروس کرونا ممکن است اصلا علائمی بروز ندهند و به نظر می رسد این ناقلان بی علامت نقش مهمی در انتشار سریع ویروس کرونا داشته باشند.

یک گزارش اخیر از چین نشان داد از میان 6764 نفری که بدون داشتن علائم آزمایش کرونایش مثبت شده بود، فقط یک پنجم افراد یعنی 1297 نفر علامت دار شده اند. 1023 نفر هنوز در قرنطینه تحت نظر هستند و بقیه افراد یعنی 4444 نفر پس از منفی شدن آزمایششان مرخص شده اند. قبلا تصور می شد که اغلب افراد بی علامت در نهایت علامت دار می شوند، اما این گزارش از چین و گزارش ها از دیگر کشورها نشان می دهد ممکن است بخش بزرگی از افراد در تمام دوره عفونت بی علامت بمانند.

  • گزارش از چین: اکثریت ناقلان بی علامت کروناویروس هرگز بیمار نمی شوند

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 937

به "سیر بالینی و بهبودی در بیماران کرونا چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر بالینی و بهبودی در بیماران کرونا چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید