شرط دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

به گزارش مجله فضای وب، طی سالیان متمادی همیشه یکی از گلایه های به حق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ارتقای شرایط معیشتی و همچنین عدالت در دریافت حقوق هاست. هرچند کوشش های خوبی طی چندسال اخیر انجام و بودجه هایی برای همسان سازی و افزایش حداقل حقوق بازنشستگان انجام شده است اما هنوز فاصله حقوق های دریافتی یک بازنشسته با حقوق مناسب برای یک زندگی خوب و بدون دغدغه به شدت احساس می گردد. در این راستا دولت برای امسال برنامه هایی برای همسان سازی و افزایش دریافتی بازنشستگان در نظر دارد.

شرط دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

به گزارش خبرنگاران، وزیر رفاه یازدهم فروردین ماه امسال از اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری خبر داده و گفته بود که با تحقق وعده اعتبار تخصیصی دکتر نوبخت ما می توانیم تقریباً بین15.8درصد تا 77.3 درصد حقوق بازنشستگان را افزایش دهیم.

اخیرا افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز با اشاره به همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان کشوری گفته بود: مسائلی چون همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان جزو خواسته های بازنشستگان است که در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگاران، سال گذشته با اعمال افزایش سنواتی و همسان سازی، مجموع حقوق بازنشستگان کشوری رشد 24 تا 40 درصدی پیدا کرد و به گفته مدیرعامل وقت این صندوق، حقوق پایین ترین گروه های شغلی تحت پوشش با 30 سال خدمت به 20 میلیون و 985 هزار و 880 ریال رسید اما برای امسال مقرر شده کف حقوق به دو میلیون و 800 هزار تومان برسد.

به همین دلیل روز شنبه، شانزدهم فروردین ماه، نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه سازوکار توزیع 10 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان را تشریح کرد که مهمترین محورهای اعلامی وی به این توضیح است:

در نشست مشترک با نمایندگان تشکل های بازنشستگی مقرر شد در مرحله اول به حقوق همه شاغلان و بازنشستگان 15 درصد اضافه گردد. در مرحله بعد کارمندانی که 30 سال سابقه کامل دارند اگر با 15 درصد افزایش به حداقل دریافتی دو میلیون و 800 هزار تومان نرسیدند همه این عزیزان مشمول افزایش حقوق تا حد نصاب دو میلیون و 800 هزار تومان خواهند بود.

به این ترتیب برای 20 گروه شغلی بازنشستگان کشوری حدود 10 هزار میلیارد تومان توزیع خواهد شد تا همسان سازی به شکل عادلانه انجام گردد:

گروه اول- سطوح یک تا پنج

برای افرادی که در گروه های یک تا پنج قرار گرفتند از یک میلیون و 135 هزار تومان تا یک میلیون و 194 هزار تومان به دریافتی شان افزوده خواهد شد.

گروه دوم- سطوح 6 تا 11

برای گروه دوم که شامل سطوح 6 تا 11 است از 725 هزار تومان تا 781 هزار تومان افزایش پرداختی اعمال خواهد شد.

گروه سوم - سطوح 12 تا16

برای این گروه بیش از 800 هزار تومان افزایش در نظر گرفته شده است.

گروه چهارم- سطوح 17 تا 20

برای افرادی که در گروه 17 تا 20 قرار گرفته اند از 900 هزارتا 956 هزار تومان افزایش پرداختی اعمال خواهد شد.

بر این اساس و طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، بیش از 900 هزار تومان به افرادی که همسان سازی در خصوص آنها اعمال می گردد افزایش پرداخت اعمال خواهد شد که یک میلیون و 311 هزار نفر مشمول هستند. همچنین برای بازنشستگانی که در سنوات اخیر بازنشسته شده اند حدود 700 هزار تومان افزایش پرداختی اعمال می گردد.

تکلیف همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه می گردد؟

پرداخت مشروط بخشی از مطالبات تامین اجتماعی در ازای همسان سازی

به گزارش خبرنگاران، بازنشستگان تامین اجتماعی نیز طی سال های گذشته خواستار همسان سازی حقوق بوده اند و مسئولان سازمان تامین اجتماعی اعلام نموده اند که اجرای این طرح 13 هزار میلیارد تومان بار اقتصادی دارد.

این در حالیست که طبق اعلام لطفی، عضو هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی 60 درصد از سه میلیون و 800 هزار بازنشسته تامین اجتماعی، حداقلی بگیر هستند و با یک میلیون و 700 هزار تومان زندگی می نمایند.

با این حال لطفی گفته بود: همسان سازی حق مسلم مستمری بگیران است. کوشش فراوانی انجام شده و نقطه اتکای ما برای متناسب سازی، دریافت مطالبات است، زیرا درآمدهای ما ظرفیت افزایش هیچ گونه هزینه دیگری را ندارد. همسان سازی سالانه 13 هزار میلیارد تومان بار اقتصادی دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به همین موضوع اشاره نموده و از تدوین طرحی برای یاری به همسان سازی حقوق مشمولان تامین اجتماعی خبر داده است.

وی در این باره گفته: به لحاظ قانونی وظیفه همسان سازی حقوق مشمولان تامین اجتماعی بر عهده سازمان تامین اجتماعی است اما با توجه به وظایفی که بر عهده سازمان برنامه و بودجه است، این سازمان در روزهای آینده مسئولان سازمان تأمین اجتماعی را دعوت خواهد نمود تا آنها برنامه خود برای همسان سازی حقوق بازنشستگان این بخش را ارائه نمایند.

نوبخت با بیان اینکه بر اساس برنامه سازمان برنامه و بودجه این سازمان در نظر دارد برای تامین منابع لازم برای همسان سازی حقوق مشمولان سازمان تامین اجتماعی بخشی از بدهی دولت به این سازمان را پرداخت کند اظهار نموده است: ما آماده ایم بخشی از بدهی های دولت به تامین اجتماعی را با واگذاری اموال و سهام بپردازیم مشروط بر اینکه همه آنها صرف همسان سازی حقوق بازنشستگان این سازمان گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 900

به "شرط دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرط دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید