قاضی لبنانی: امام موسی صدر زنده و در زندان است ، گروکشی پسر قذافی

به گزارش مجله فضای وب، فارس نوشت: گزارشگر کمیته رسمی تحقیق درباره ربایش امام موسی صدر در سالروز ربوده شدن او بیان نمود، اطلاعاتی موثق در دست است که نشان می دهد وی همچنان زنده و زندانی است.

قاضی لبنانی: امام موسی صدر زنده و در زندان است ، گروکشی پسر قذافی

امام موسی صدر بنیان گذار مجلس اعلای اسلامی شیعی لبنان و حزب حرکة أمل به همراه شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین (روزنامه نگار) در نُهم شهریور سال 1357 (1978) در جریان دیدار رسمی از لیبی که به دعوت معمر القذافی، رئیس جمهور وقت این کشور صورت گرفت، ربوده و ناپدید شد و تاکنون از سرنوشت آن ها اطلاعی در دست نیست.

وبگاه العهد لبنان، در چهل و یکمین سالروز ربوده شدن امام موسی صدر با قاضی حسن شامی گزارشگر کمیته رسمی تحقیق درباره این ربایش انجام داده است.

شامی در ابتدا گفت: در نتیجه اوضاع امنیتی و جنگ در لبنان به ویژه در طرابلس، توانایی ما برای ارتباط با طرف لیبایی واقعاً از بین رفته و این باعث شده پرونده، کند شود. آخرین سفر هیئت لبنانی به آنجا در سال 2016 بوده و ما در همان زمان هم از سطح همکاری بسیار بسیار کند در این زمینه ناراضی بودیم. بارها گفتیم که ما از این وضعیت ناراحت هستیم؛ سرنخ هایی پیدا کرده ایم اما این وضعیت باعث شده نتوانیم تحقیقات را تکمیل کنیم و به سرنخ های جدید برسیم تا وضعیت امام موسی صدر در زندان های لیبی مشخص شود؛ تأکید می کنیم زندان ها نه یک زندان. نکته قابل ذکر آن است که مقامات لیبی حتی در زمانی که در این کشور جنگ نبود همکاری مطلوبی نداشتند.

دلایل عدم همکاری لیبی

قاضی شامی در ادامه سه دلیل برای عدم همکاری لیبی اعلام کرد و گفت:

اول: به نظر می رسد تصمیمی برای عدم باز کردن پرونده های رژیم قبلی یا بستن پرونده هایی که بازشده، وجود دارد.

دوم: ارتباطات قبیله ای، عشایری و شخصی در لیبی وجود دارد به عنوان مثال یکی از مسئولان عالی رتبه پس از کودتا در این کشور، با محاکمه یکی از نزدیکانش که در زمان معمر قذافی پست بالایی داشت، مخالفت و حتی وی را از زندان بیرون آورد.

سوم: ترس مالی. باوجوداینکه مقامات لیبی در یادداشت تفاهمی که در سال 2014 امضا شد به مسؤولیت رژیم قبلی در عملیات ربایش صدر اعتراف کردند اما لیبی از احتمال پرداخت غرامت در این پرونده نگران است.

آخرین نتایج کمیته تحقیق از 2011 تا 2016

العهد پرسید از سال 2011 تا 2016 به عنوان آخرین سالی که با مقامات لیبی ارتباط داشتید، چه دستاوردهایی داشته اید؟ شامی پاسخ داد: از 2011 تا 2016 اتفاق زیادی نیفتاده است؛ ما به این موضوع اعتراف می کنیم و تا زمانی که امام برنشود خود را مقصر می دانیم. اما از خلال سفرهای اولی که داستیم توانستیم به موضوعات زیر برسیم:

اول: دریافت وعده از مقامات لیبی برای قرار دادن قضیه امام موسی در رأس اولویت های این کشور و این بسیار مهم است.

دوم: امضای یادداشت تفاهم در 2014

سوم: سفرهای متقابل قضایی به لبنان و تبادل اطلاعات و مستندات بسیار که از آن ها استفاده کردیم

چهارم: اطلاع از برخی تحقیقات که در لیبی اجرا شده و لو اینکه به صورت مستقیم.

مطالبات کمیته تحقیق

وی در پاسخ به این سؤال که اکنون مطالبه شما به عنوان کمیته تحقیق در این زمینه چیست، گفت: ما خواستار تکمیل تحقیقاتی هستیم که آن را شروع کرده ایم. ما همچنین خواستار تصویب طرح تفتیش هستیم و با کمیته های مشترک مخالف هستیم، لبنان موضعی ثابت دراین باره دارد و لیبی باید تشکیل کمیته دهد و ما با این کشور همکاری می کنیم. پیش تر جزئیات بیشتری دراین باره داشتیم اما امروز و پس از سنگ اندازی های موجود این پرونده دوباره به عنوان های اصلی بازگشته است؛ مقامات لیبی باید دنبال سرنخ در زندان ها باشند مثلاً زمانی که در سال 2011 اطلاعات موثقی مبنی بر حضور امام موسی در زندان مخفی سبها به دست ما رسید برای ما این فرضیه به وجود آمد که ممکن است مثلاً یک قبیله در منطقه امام را زندانی کرده است.

امام موسی صدر زنده است

قاضی شامی در ادامه شرح داد: ما همچنان به آزادی امام ایمان داریم به دلیلی ساده و آن این است که فوت وی ثابت نشده؛ ما اطلاعات بسیاری از منابع لیبیایی در نظام قبلی و فعلی در اختیار داریم که نشان می دهد امام موسی همچنان زنده و در زندان است؛ عکس این موضوع به اطلاع ما نرسیده است.

امام موسی حتماً زنده است و نشانه های بسیاری در این زمینه وجود دارد و ما بر اساس قاعده عمل می کنیم. نبیه بری رئیس مجلس لبنان از کمیته تحقیق حمایت می کند و با خانواده امام هماهنگی دارد؛ برخی اوقات هر روز تحولات در این زمینه را سؤال می کند و در جریان کامل امور است.

هانیبال قذافی پسر چهارم معمر القذافی، رهبر سابق لیبی از چهار سال پیش در لبنان زندانی است اما بنا به نوشته الاخبار وی مصرانه ارائه هرگونه اطلاعاتی را منوط به تضمین آزادی خود کرده است.

2323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 379

به "قاضی لبنانی: امام موسی صدر زنده و در زندان است ، گروکشی پسر قذافی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاضی لبنانی: امام موسی صدر زنده و در زندان است ، گروکشی پسر قذافی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید