ویروس کرونا با شنا کردن منتقل می&zwnjشود؟

به گزارش مجله فضای وب، احتمالاً درباره اصول رفت وآمد و بازگشت به فعالیت ها در دوران کرونا شنیده اند. عبارت هایی مثل رعایت فاصله اجتماعی. اما گاهی عواملی وجود دارد که ممکن است احتمال بیمار شدن را بیشتر کند، حتی اگر فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. یکی از این عوامل آب است. ممکن است این سوال برای بسیاری از علاقه مندان به ورزش شنا و استخر وجود داشته باشد که آیا ویروس کرونا به وسیله شنا در آب یا خوردن سهوی آب استخر هم منتقل گردد؟ در این گزارش به به آنالیز این احتمال می پردازیم.

ویروس کرونا با شنا کردن منتقل می&zwnjشود؟

کرونا می تواند در آب زنده بماند

شواهدی وجود دارند که اثبات می نمایند ویروس کرونا می تواند در آب زنده بماند یا به مدت چند روز تا چند هفته هم دوام بیاورد. اما لزوماً نباید از این بابت نگرانی ویژه ای داشت چراکه این یافته لزوماً به این معنی نیست که آب آلوده به ویروس کرونا می تواند شما را به این بیماری مبتلا کند. باید توجه کرد که وجود ویروس در آب باید به غلظتی برسد که خصلت آلوده نماینده پیدا کند. در مجموع آنالیز دانشمندان حاکی از آن است که ویروس های خانواده کرونا در محیط های مرطوب در مدت کمتری زنده می مانند تا دیگر محیط ها. با این همه بعضی مطالعات روی ویروس های مشابه با کرونا از جمله سارس نشان می دهند که این ویروس ها می توانند تا چند هفته در آب باقی بمانند. در مجموع این مطالعات نشان می دهند که آب آلوده به ویروس کرونا یکی از راستاهای انتقال این بیماری محسوب می گردد.

در آنالیز فاضلاب شهرها، با نمونه گیری از فاضلاب پاریس تعیین شد که غلظت وجود ویروس کرونا در زمان های مختلف در فاضلاب پاریس تغییر می نماید. یعنی زمانی که ویروس شیوع بیشتری دارد، غلظت آن در فاضلاب شهری هم بیشتر می گردد. به همین خاطر پاشیده شدن آب آلوده روی صورت یا نفس کشیدن در اطراف فاضلاب احتمال ابتلا به ویروس را افزایش می دهد. اما نتایج این مطالعات چندان هم قوی و معتبر نیست چرا که اصول مطالعاتی زیادی در آن ها رعایت نشده و یا دارای ابهام است. ارتباط کرونا با آب بیشتر در حد فرضیه است تا قضیه ای اثبات شده به همین خاطر هنوز باید در خصوص آن بیشتر تحقیق کرد.

این تحقیقات نشان می دهند که ویروس می تواند در آب زنده بماند اما اثبات نمی نماید که به وسیله آب امکان ابتلا وجود دارد. برای همین لازم نیست بترسید چون هنور هیچ چیز قطعی ای در خصوص امکان انتقال به وسیله آب اثبات نشده است. به عبارت دیگر هیچ مطالعه ای نتوانسته است نشان دهد دوش دریافت، شنا کردن یا خوردن آب آلوده به کرونا و یا نفس کشیدن در نزدیکی فاضلاب آلوده به کرونا می تواند باعث ابتلا به ویروس گردد.

در این زمینه بخوانید:

آنالیز یک پرسش؛ عوارض کرونا تا خاتمه عمر باقی می ماند؟

سه سناریو محتمل برای آینده ویروس کرونا

احتیاط کنید و نگران نباشید

حتی اگر کرونا راستا خود را به آب های مورد استفاده در زندگی شهری باز کند باز هم نمی توان با اطمینان گفت که آب می تواند راستا انتقال ویروس گردد چراکه خاصیت آب، رقیق کردنِ اضافاتی است که به آن وارد می گردد. هر ویروس باید شرایط مناسبی برای بیماری زایی داشته باشد؛ در نتیجه صرف وجود ویروس در آب دلیلی برای ابتلا نیست بلکه غلظت آن ویروس در آب است که می تواند بیماری زا باشد. البته ما هنوز نمی دانیم که غلظت کرونا در آب باید به چه درجه ای برسد که بیماری زا گردد اما می توانیم روی خاصیت رقیق نمایندگی آب حساب کنیم.

اما رعایت احتیاط های لازم بسیار لازم است. بسیاری از افراد بدون رعایت نکات بهداشتی از استخرها و وان استفاده می نمایند. پس بهتر است وان مورد استفاده را ضدعفونی کنید و برای شنا کردن در استخر هم محتاط باشید. وقتی در خصوص کرونا صحبت می کنیم خطر اصلی شنا کردن، آب خوردن و... نیست بلکه سرفه و عطسه است. به همین خاطر چیزی که می تواند یک استخر را خطرناک کند نه وجود ویروس در آب بلکه رعایت نکردن فاصله ایمن از دیگر افراد است. فراموش نکنیم که مدفوع هم می تواند ویروس را انتقال دهد. چیز دیگری که باید بدان توجه کرد حوله و لباس ها است، حوله آلوده به ویروس را اگر به صورت خود بکشید احتمال ابتلا را بسیار بالا برده اید.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1359

به "ویروس کرونا با شنا کردن منتقل می&zwnjشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا با شنا کردن منتقل می&zwnjشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید