چین: برجام باید به طور کامل اجرا گردد

به گزارش مجله فضای وب، وزارت خارجه چین در بیانیه ای در واکنش به تصمیم ایران برای توقف بعضی تعهدات ذیل برجام، خواهان اجرای کامل برجام شد.

چین: برجام باید به طور کامل اجرا گردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزارت خارجه چین در واکنش به تصمیم ایران برای توقف بعضی تعهدات ذیل برجام تأکید کرد که برجام باید به طور کامل اجرا گردد.

بنا به گزارش شبکه راشاتودی، گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام گفت که فشارهای آمریکا به ایران تأسف بار بود.

وی تأکید کرد که چین شرکت های خود را که با ایران تعامل دارند، در مقابل تهدید واشنگتن به تحریم مورد محافظت قرار می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین شرح داد: دفاع و اجرای برجام، مسئولیت مشترک تمامی طرفین است. ما از تمامی طرفین مربوطه می خواهیم هر اقدامی را برای جلوگیری از متشنج شدن اوضاع به کار گیرند.

این مقام چینی ضمن انتقاد از فشارهای آمریکا علیه ایران تأکید کرد که چنین اقداماتی تنها تنش ها در مورد برنامه هسته ای ایران را افزایش می دهد.

در پی تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و لغو معافیت های خریداران نفت دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا بعضی تعهدات خود ذیل برجام را متوقف کند و مهلت 60 روزه ای را به امضانمایندگان برجام داد تا به تعهدات خود در مورد برجام عمل نمایند.

ایران در حالی چنین تصمیمی اتخاذ نموده است که کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام وعده دادند با تضمین منافع مالی ایران، این توافق را حفظ نمایند. این کشورها، علی رغم ایستادگی های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده داده شده برای حفظ این توافق کسب ننموده اند.

پیش از چین، فرانسه و روسیه نیز به تصمیم اخیر ایران در مورد توقف تعهدات ذیل برجام واکنش نشان دادند.

با تور چین سفر کنیم.

فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه در واکنش به بیانیه امروز چهارشنبه دولت ایران درباره سرانجام دو تعهد برجامی این کشور و دادن مهلت 60 روزه به طرف های باقیمانده در این توافق برای عمل به تعهداتشان گفت: چیزی بدتر از خروج ایران از برجام وجود ندارد. اروپا خواهان بقای برجام است.

وزارت خارجه فرانسه نیز گفت که در صورت عدم پایبندی ایران به برجام، مسئله شروع مجدد مکانیسم تحریم ها بر روی میز قرار خواهد گرفت.

کنستانتین کساچف رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه نیز تأکید کرد که تصمیم ایران برای به حالت تعلیق درآوردن بخشی از تعهدات خود به توافق هسته ای (برجام) قابل درک بوده و نوعی واکنش به تصمیم یک سال پیش آمریکا است.

این سناتور ارشد روسیه در ادامه گفت، این تصمیم ایران به معنای رد توافق هسته ای نیست بلکه بیشتر نوعی کنش و واکنش دیپلماتیک است.

ادگارز رینکِویچ وزیر خارجه لتونی نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: تصمیم ایران به عقب نشینی از بخشی از توافق هسته ای تاسف بار است. این تصمیم اثرات منفی بر امنیت منطقه ای و جهانی خواهد داشت. اتحادیه اروپا به عنوان یکی از کارگزاران برجام باید این تحولات را آنالیز نموده و واکنش مناسب نشان دهد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 تیر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 162

به "چین: برجام باید به طور کامل اجرا گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین: برجام باید به طور کامل اجرا گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید