کرونا، نانوایان ده زیاری را به نان شب محتاج کرد

به گزارش مجله فضای وب، شیوع بیماری کرونا در روستای ده زیار در استان کرمان سبب شده است که از حدود یک ماه پیش نان خانگی این روستا از فروشگاه های موادغذایی جمع آوری گردد و نانوایان روستا را با مشکل روبه رو کند.

کرونا، نانوایان ده زیاری را به نان شب محتاج کرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از تسنیم، امروزه با شیوع کرونا در کرمان ماموران مراکز بهداشت در شهرستان ها به جمع آوری این نان ها از موادغذایی و فروشگاه های استان اقدام کردند و عملا نانوایان ده زیاری تنها شغل و راه امرار معاش زندگی خود را به طور کاملا از دست دادند.

چرخه فراوری نان خانگی در روستای ده زیار از جمع آوری هیزم در زمین های کشاورزی توسط آقایان شروع می گردد، هیزم جمع آوری شده توسط رانندگان وانت به روستا حمل شده و سپس توسط زنان روستا نان هیزمی باکیفیت و مرغوب که به نان هیزمی ده زیار معروف است، پخته می گردد.

یکی از نانوایان روستا که زن سرپرست خانوار است، گفت: تنها راه درآمد خانه ما پخت نان و فروش آن به عده ای از آقایان روستا بود که نان را برای فروش به شهر می بردند و حالا دستمان خالی است.

وی اعلام کرد: ماموران بهداشت نان را از فروشگاه ها جمع می نمایند و می گویند این نان بهداشتی نیست. خدا می داند که برای پخت نان وضو می گیریم و مسائل بهداشتی را کاملا رعایت می کنیم.

این زن سرپرست خانوار گفت: کاری از دستمان بر نمی آید و برای تامین خرج زندگی به نان پزی روی آورده بودیم. اگر این کار را انجام ندهیم دیگر چکار می توانیم بکنیم، جواب بچه هایمان را چه بدهیم، زندگی خرج دارد.

یکی از جوانان روستای ده زیار نیز اعلام کرد: کارم خرید نان از نانواها و عرضه در سطح فروشگاه های شهر کرمان است. با شیوع کرونا با مسائل زیادی روبه رو شده ایم. از بیکاری این کار را انجام می دهیم، هر چه دنبال شغل گشتیم، خبری نبود و اگر قرار باشد این کار را از دست بدهیم، عادلانه نیست.

جواد افضلی توضیح داد: نان ها را در بسته های دوتایی، سه تایی و پنج تایی بسته بندی و پلمب می کنیم اما باز هم ماموران بهداشت نان ها را جمع می نمایند. نه تنها پولی دستمان را نمی گیرد بلکه سرمایه خود را هم از دست داده ایم.

یکی دیگر از زنان نانوای ده زیاری اظهار کرد: نان برکت است، نمک خدا در آن است. ما بیشتر از هر مامور بهداشتی بر رعایت بهداشت تاکید داریم، این نان را اول خودمان می خوریم و برای سفره خودمان می پزیم، مگر می گردد غیربهداشتی پخت گردد.

عضو شورای اسلامی روستای ده زیار هم گفت: حدود 70 درصد مردم روستا امرار معاش خود را از محل پخت نان خانگی و عرضه آن در سطح شهرها تامین می نمایند. تعداد زیادی از نانوایان زنان سرپرست خانوار یا مردانی هستند که هیچ شغل دیگری ندارند و تنها راه درآمدشان همین پخت نان است.

ثارالله انکوتی اعلام کرد: زنان این روستا تقریبا از سحر به خمیر کردن آرد و پخت آن در اول صبح اقدام می نمایند و در نهایت نان ده زیار پس از بسته بندی ساعت 10 صبح از روستا خارج و در فروشگاه های شهرهای مختلف عرضه می گردد.

انکوتی اضافه نمود: استاندار کرمان بلافاصله اداره کل بازرسی استان را مامور بازدید از نانوایی های روستا و آنالیز مشکل نموده است. بازرس استانداری از تعدادی از نانوایی ها بازدید نموده اما از نتیجه کار خبری نداریم و همچنان نان ها را جمع آوری می نمایند.

وی ادامه داد: بهداشت در وهله اول جمع کردن هیزم و گازی شدن تنورها را خواهان است که این مساله از کیفیت نان می کاهد درحالی که شهرت نان ده زیار و کیفیت آن از هیزمی پخت شدن آن در تنور گلی است، وگرنه نان تنور گازی که در همه جا وجود دارد.

عضو شورای اسلامی روستای ده زیار ادامه داد: در مرحله دوم بحث کاشی و سرامیک کردن محل پخت نان است. از آنجا که این نان با هیزم پخت می گردد در هر حال محل پخت نان سیاه و پر از دوده خواهد شد، به همین دلیل محل خمیر کردن نان را از تنور جدا نموده ایم.

انکوتی اعلام کرد: بهداشت استانداردهایی دارد که یکی هم ابعاد نانوایی است. هزینه احداث یک نانوایی مطابق استانداردهای بهداشت بسیار زیاد است که از عهده یک زن سرپرست خانوار بر نمی آید.

عضو شورای اسلامی روستای ده زیار اضافه نمود: چند سال پیش هم برای پرداخت تسهیلات به این نانوایان کارهایی انجام و جلساتی برگزار گردید. هم کارمزد تسهیلات در نظر گرفته شده زیاد بود و هم مردم ضمانت بانکی برای دریافت تسهیلات نداشتند.

وی گفت: حدود سه سال پیش به تاسیس شرکت تعاونی نانوایان ده زیار اقدام کردیم تا با برندسازی و دریافت کد بهداشتی این مشکل را حل کنیم. آن شرکت هم با مشکل روبه رو شد.

عضو شورای اسلامی روستای ده زیار اعلام کرد: عاجزانه از مسئولان محلی و استانی درخواست دارم تا جلسه ای برای حل مشکل این نانوایان برگزار نمایند. از دست رفتن شغل مردم این روستا و قطع درآمد آنها قطعا آسیب های اجتماعی زیادی به دنبال دارد و زحمات چندساله بر باد خواهد رفت.

در سال جهش فراوری قرار داریم و بهتر است مسئولان باری از دوش فراورینمایندگان و اصناف بردارند تا شاهد اتفاقات خوبی در سطح جامعه باشیم وگرنه زنان سرپرست خانوار و اقشار کم درآمد و ضعیفی که با درآمد اندک خود از پخت نان تنها قادر به تامین هزینه های روزمره خود هستند توان تجهیز و ساخت نانوایی در ابعاد و استاندارهای لازم را ندارند. دولت می تواند با پرداخت تسهیلات کم بهره و دیربازده با ضمانت زنجیره ای به این نانوایان مشکل را برای سال های آینده رفع کند اما در این مقطع با نظارت بیشتر از نانوایی های روستا و کنترل بهداشت و همچنین معین پروتکل های بهداشتی در شرایط خاص باعث تعطیلی این مشاغل خانگی نگردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 954

به "کرونا، نانوایان ده زیاری را به نان شب محتاج کرد" امتیاز دهید

1 کاربر به "کرونا، نانوایان ده زیاری را به نان شب محتاج کرد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا، نانوایان ده زیاری را به نان شب محتاج کرد"

1 دیدگاه

م افضلی 23 بهمن 1399

اییییی روزگار

پاسخ به م افضلی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید