گریفیث: نسبت به پایبندی انصارالله به آتش بس امیدوار هستم

به گزارش مجله فضای وب، فرستاده سازمان ملل به یمن تاکید نمود، توافقنامه استکهلم توافقنامه ای انسانی برای از بین بردن اختلافات موجود بوده و پیش شرطی برای شروع روند سیاسی نبود.

گریفیث: نسبت به پایبندی انصارالله به آتش بس امیدوار هستم

به گزارش خبرنگاران، مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط با اشاره به اینکه توافقنامه استکهلم شامل اقداماتی معین برای اعتمادسازی با هدف تقویت روند صلح و نه توقف آن است، اظهار کرد: این توافقنامه ای انسانی برای از بین بردن اختلافات موجود و نه پیش شرطی برای شروع روند سیاسی بود.

گریفیث در پاسخ به سوالی درباره نشانه هایی که یمنی ها را به امیدواری فرامی خواند، گفت: در شورای امنیت نیز گفتم که نشانه هایی برای این امید وجود دارند، به عنوان مثال در دوره اخیر کاهش چشمگیر خشونت ها در شمال یمن، آزادی تعدادی از زندانی ها و بازداشتی ها، صدور مجوز برای کشتی های حامل نفت جهت ورود به حدیده و نیز اجازه یافتن آژانس های امدادرسان برای یاری به افراد نیازمند در الدریهمی، انجام پیروز مذاکرات جده درباره جنوب همراه با دستیابی به توافقی که به منزله گام نخست در جهت عملیات صلح پایدار در یمن است را شاهد بوده ایم. تمامی این مسایل حسن نیت طرف های مسؤول، ایجاد تغییراتی چشمگیر و پیشرفتی واقعی در یمن را نشان داده و امیدبخش هستند.

فرستاده سازمان ملل به یمن در ادامه این گفت وگو درباره محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با اشاره به مذاکرات اخیر در جده، بر نقش محوری او در تسهیل دستیابی به راهکار هایی درباره نقاط اختلاف اصلی میان طرف ها تاکید نمود و گفت: بن سلمان در ایجاد فرصت هایی برای طرف های یمنی جهت اعتمادسازی میان یکدیگر و ایجاد بستری مشترک نقش بسزایی داشته و این حمایت بسیار باارزش است.

گریفیث درباره کاهش شدت خشونت ها در یمن نیز گفت: نسبت به پایبندی نیروهای حوثی ها به آتش بس امیدوار هستم. کاهش شدت اقدامات خشونت آمیز در یمن بر کسی پوشیده نیست و در کنار اینها کوشش های دو طرف برای ایجاد زمینه ای مشترک و موافقت با اقداماتی برای کاهش مسائل یمنی ها همگی نشانه هایی امیدبخش هستند.

این مسؤول سازمان ملل درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو گفت: این اتفاق به منزله هشداری برای منطقه و دنیا است، این اتفاق می توانست به یک فاجعه تبدیل گردد، بسیار از خردی که بر موضعگیری ها حاکم بود و نیز پیروزیت در مقابله با این خطر خشنود هستم، به جای اینکه درگیر جنگی منطقه ای باشیم امروز فرصتی برای کاهش خشونت ها در یمن داریم که این تحولی بسیار مطلوب است.

این فرستاده سازمان ملل به یمن درباره توافقنامه ریاض نیز گفت: در برگزاری مذاکرات جده شرکت نداشتیم اما از همان شروع طرح عربستان برای کاهش و توقف تنش ها و درگیری ها در عدن از این طرح استقبال کردیم، من همیشه خواهان آنالیز اختلافات سیاسی داخلی پس از جنگ بوده ام و تا آنجا که می دانم توافقنامه جده نیز در همین راستاست.

گریفیث درباره چالش های فعلی در حدیده و توافقنامه استکهلم با اشاره به اینکه حدیده و بندر آن گذرگاهی مهم برای یمن و جهت دریایی مهمی در زمینه امور تجاری است، نسبت به اجرای توافقنامه هفته گذشته ابراز خوش بینی کرد.

او با اشاره به ایجاد پنج مرکز نظارتی مشترک در اطراف شهر حدیده توسط طرف های یمنی، این اقدام را نه تنها موجب تقویت آرامش در مناطق آشوب شده و نجات بخش جان غیرنظامیان دانست بلکه تاکید نمود که این پیشرفتی چشمگیر بوده و موجب افزایش اعتماد میان طرف ها می گردد. این امر برای ما بسیار اهمیت داشته و ما باید از آن حمایت کنیم، ما به کوشش هایمان در بخش مالی توافقنامه مربوط به درآمدهای بنادر و مدیریت آنها ادامه می دهیم اما این امر نباید ما را از ماموریت اصلی مان یعنی دستیابی به راهکاری سیاسی برای این درگیری ها دور کند.

وی درباره مساله افراد بازداشت شده نیز گفت: در مذاکرات به همکاری هایمان با مسؤولان مربوطه و نیز صلیب سرخ دنیای جهت تسهیل آزادی تمامی افراد بازداشت شده در اسرع وقت ادامه می دهیم. هفته گذشته با خالد بن سلمان درباره اقدامات مان در اجرای توافقنامه تبادل زندانیان و بازداشت شدگان گفت وگو کردیم و من از همه طرف ها خواستم تا حد امکان انعطاف نشان دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 540

به "گریفیث: نسبت به پایبندی انصارالله به آتش بس امیدوار هستم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گریفیث: نسبت به پایبندی انصارالله به آتش بس امیدوار هستم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید