شگردهای برخی کارفرمایان در بهره کشی از کارگران!

به گزارش مجله فضای وب، در حالی که مطالبه چک ضمانت برای عقد قرارداد و نگه داشتن حقوق ماه های اول کارگران توسط کارفرمایان اقدامی غیرقانونی است ولی هیچ قانون محکمی برای برخورد جدی با کارفرمایان متخلف وجود ندارد.

شگردهای برخی کارفرمایان در بهره کشی از کارگران!

چندی است که سختی های کار کارگران فقط در انجام کارهای سخت خلاصه نمی گردد بلکه آنان حتی برای دریافت حق الزحمه و نیز با مسائلی جدی نظیر دریافت چک های ضمانتی چند میلیونی از سوی کارفرمایان و عدم پرداخت حقوق ماه های اول، دوم و در بعضی موارد نیز ماه سوم روبرو هستند.

پرویز الف یکی از کارگران معترض در این خصوص به خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: من در یک شرکت ساختمانی کار می کنم تا مخارج خانواده ام را بدهم اما الان که قیمت کالاها زیاد شده نمی توانم شکم زن و بچه ام را سیر کنم.

وی با بیان این که خود و دیگران همکارانش از مردادماه سال جاری تاکنون هیچ حقوقی دریافت نکرده اند، اضافه کرد: کارفرماها نسبت به کارگران بی تفاوت هستند و در جواب اعتراضات ما می گویند پول نداریم.

احمدی، کارگری دیگر گفت: کارفرمایان در حالی دم از بی پولی می زنند که برای خرید دستگاه های جدید و توسعه فیزیکی کارگاه های تولیدی خود بدون هیچ محدودیت پرداختی اقدام می نمایند.

این کارگر با بیان این که از دید برخی کارفرمایان سیرکردن شکم زن و بچه کارگران بعد از توسعه فیزیکی واحدهای تولیدی واقع شده است، توضیح داد: آنها باید بدانند تا زمانی که کارگران دغدغه حقوق و تأمین مایحتاج اولیه زندگی را داشته باشند هیچ وقت اقتصاد کشور پیشرفت نخواهد کرد.

احمدی در ادامه با بیان این که برخی از کارفرمایان برای جلوگیری از شکایات کارگران در زمان تمدید قرارداد، بدون انجام هیچ تسویه حسابی، امضای فرم تسویه حساب نهایی را یکی از شروط عقد قرارداد جدید معین می نمایند، گفت: کارگران به دلیل ترس از بیکاری و عواقب بی پولی با وجود میل باطنی بدون دریافت مبلغی، فرم تسویه حساب را تکمیل و به کارفرما تحویل می دهد.

وی، مطالبه یک فقره چک ضمانت 25 میلیونی برای ظرف شستن را یکی از شروط سخت و غیرمنطقی کارفرمایان دانست و گفت: مشکل تنها مطالبه چک نیست، به هر جا مراجعه کردم حقوق دو یا سه ماه اول را پرداخت نمی نمایند و به عنوان امانت تا زمان تسویه حساب نهایی نزد خود نگه می دارند. نگه داشتن حقوق اول کارگران ظلمی ناگفته در حق آنهاست و این موضوع در هیچ قانونی ذکر نشده و اقدامی کاملاً غیرقانونی است.

محمدجواد حیدری مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با بیان این که توجه به اهمیت کار و رعایت حقوق کارگران یکی از عوامل پیشرفت اقتصادی کشور است، اظهار کرد: گاهی اوقات کارگران ما برای دریافت حقوق خود رنج های زیادی می کشند.

وی به ضرورت پرداخت به موقع حقوق کارگران از سوی کارفرمایان تاکید نمود و گفت: همه کارفرمایان ملزم هستند در سرانجام ماه حق الزحمه کارگران را بدون هیچ بهانه ای پرداخت نمایند. با توجه به مشکل بیکاری و شرایط بازار کار مدتی است که کارفرمایان با سوء استفاده از شرایط موجود در پرداخت حقوق نیروهای خود کوتاهی می نمایند.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون یزد در ادامه نبود فرصت های شغلی متعدد را یکی از عوامل بروز این سوء استفاده ها از سوی کارفرمایان بیان کرد و اضافه کرد: کارفرمایان تحت هیچ شرایطی نمی توانند از زیر بار پرداخت حقوق کارگران شانه خالی نمایند. کارگران می توانند با مراجعه به ادارات کار نسبت به پرداخت نشدن حقوق خود شکایت نمایند؛ در هیچ جای قانون ذکر نشده که کارفرمایان حقوق کارگران را پرداخت ننمایند.

وی به اعمال شروط جدید کاری از سوی کارفرمایان اشاره و توضیح داد: بسیاری از کارگران برای آغاز کار با شروطی نظیر نگه داشتن حقوق ماه های اول نزد کارفرما و یا دادن چک های تضمینی روبه رو می شوند که این امر خلاف قانون است. چنانچه کارگری با این شروط روبرو شد، می تواند با قبول آن در سرانجام ماه درخواست حقوق کند زیرا پس از انجام مراحل قانونی کارفرما ملزم به پرداخت حقوق می گردد و شرط عدم پرداخت حقوق ماه های اول به دلیل غیرقانونی بودن حذف می گردد.

حیدری، نبود قانونی محکم و دقیق برای برخورد جدی با کارفرمایان متخلف را یکی از چالش های جدی در این حوزه دانست و اظهار داشت: قانون گذاران باید با درنظر دریافت جریمه برای کارفرمایان، مانع از بروز این مسائل شوند.

گزارش از: مهتاب محمدیان، خبرنگار خبرنگاران

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 76

به "شگردهای برخی کارفرمایان در بهره کشی از کارگران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگردهای برخی کارفرمایان در بهره کشی از کارگران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید