نقش هوش مصنوعی در بهداشت و درمان سال 2019 پررنگ تر می گردد؟

به گزارش مجله فضای وب، هوش مصنوعی نقشی مهم در زندگی امروز انسان ها دارد و این نقش هر سال پررنگ تر می گردد. پیشرفت هوش مصنوعی می تواند در حوزه هایی مثل پزشکی، کشاورزی و صنایع مهمتر از سایر حوزه ها باشد.

نقش هوش مصنوعی در بهداشت و درمان سال 2019 پررنگ تر می گردد؟

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، تا آنجا که به هوش مصنوعی مربوط می گردد، یکی از صنایعی که به احتمال زیاد بیشتر تحت تاثیر هوش مصنوعی خواهد بود، مبحث مراقبت های بهداشتی و سلامتی است. چرا که خطاهای بیمارستانی را کاهش می دهد و به پیشگیری از بیماری ها یاری می نماید. شاید باورنکردنی به نظر برسد که سالانه 440،000 آمریکایی از خطاهای پزشکی رنج می برند.

این در حالی است که 86 درصد اشتباهات در صنعت بهداشت و درمان صرفا اداری و قابل پیشگیری است. استفاده موثر از هوش مصنوعی می تواند که باعث صرفه جویی سالانه 150 میلیارد دلار در صنعت بهداشت و درمان ایالات متحده گردد. بنابراین انتظار می رود بازار سلامت و هوش مصنوعی طی پنج سال آینده بیش از 10 برابر گذشته رشد کند.

هنگامی که پیامدهای فیزیکی و اقتصادی استفاده از هوش مصنوعی را مرور کنیم، متوجه می شویم که صنعت مراقبت های بهداشتی به شدت احتیاج به هوش مصنوعی دارد. اما این احتیاج در کدام بخشها بیشتر محسوس خواهد بود؟

افزایش استفاده از هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی

یکی از روندهای جدید که احتمالا هوش مصنوعی برای مراقبت از صنعت مراقبت های بهداشتی، تجربه خواهد نمود، افزایش حضور هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی است.

علاوه بر این واقعیت که هوش مصنوعی منجر به بهبود دقت تشخیص تصویربرداری پزشکی خواهد شد، باعث افزایش بهره وری در جامعه رادیولوژی خواهد شد و سودآوری مالی این حوزه را نیز افزایش خواهد داد.

درواقع این روزها دیگر هوش مصنوعی یک تهدید برای جامعه تصویربرداری پزشکی نیست بلکه تقاضا و علاقه به هوش مصنوعی در جامعه رادیولوژیست ها به طور قابل توجهی افزایش یافته و سرمایه گذاری در تکنولوژی تصویربرداری هوش مصنوعی نیز در حال افزایش است.

سرمایه گذاری از غول های فن آوری مانند Tencent، علی بابا و همکاری شرکت هایی مثل انویدیا تنها چند نمونه از سرمایه گذاری های برجسته در تصویربرداری پزشکی طی سالهای اخیر است.

افزایش مشارکت هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی

ارتباطات بیمار و پزشک و یا ارتباط بین اعضای کادر مراقبت های بهداشتی مختلف، یکی از مواردی است که به زودی، به راحتی و به سرعت توسط هوش مصنوعی حل می گردد و ما می توانیم انتظار داشته باشیم تا اوایل سال 2019 پیشرفت های جدی در این خصوص را ببینیم.

آمارها نشان می دهند که 80 درصد خطاهای پزشکی جدی ناشی از سوء تفاهم بین مراقبین در هنگام انتقال بیمار است و هوش مصنوعی می تواند به طور موثر این مسائل را حل نماید.

در حال حاضر اپل چارچوب ResearchKit و CareKit را راه اندازی نموده است که به محققان و توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برنامه های پزشکی را برای برقراری ارتباط با بیماران و نظارت بر آنها توسعه و بنابراین به زودی شاهد توسه و پیشرفت مراقبت های بهداشتی در این زمینه خواهیم بود.

این امر موجب توسعه برنامه هایی مانند mPower شده است که از تجزیه و تحلیل انگشتان دست و پا برای مطالعه روند بیماری بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون استفاده می نماید.

در سال 2019 می توان انتظار داشت که پیشرفت قابل ملاحظه ای در ارتباط با استفاده از هوش مصنوعی در ارتباطات و مراقبت های بهداشتی را ببینیم .

تحولات بیشتر در کاهش خطاهای تجویز دارو

پیشبینی ها حکایت از آن دارند که استفاده موثر از هوش مصنوعی در کاهش خطای میزان مصرف دارو می تواند موجب صرفه جویی 16 میلیارد دلاری برای صنعت مراقبت های بهداشتی تا سال 2026 گردد.

خطاهای دارویی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر غیر قابل پیش بینی است که البته با دقت بالاتر می تواند کاهش یابد. هوش مصنوعی به خاطر توانایی در پردازش و تفسیر داده های گسترده مشهور است و این به عنوان یک مزیت عمده در سال 2019 و فراتر از آن در نظر گرفته خواهد شد.

*رویا پاک سرشت

منبع: انتخاب
انتشار: 21 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 117

به "نقش هوش مصنوعی در بهداشت و درمان سال 2019 پررنگ تر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش هوش مصنوعی در بهداشت و درمان سال 2019 پررنگ تر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید