چشمه خشک داوری ، تویی که نمی شناختمت!

به گزارش مجله فضای وب، فغانی تنهاست، حیدری مصدوم شده و چشمه داوری با یک آنفولانزا و یک مصدومیت می خشکد.

چشمه خشک داوری ، تویی که نمی شناختمت!

مهدیه دریابیگی: این روزها اگر جای فریدون اصفهانیان بودید و باید برای بازی های حساس داوری را انتخاب می کردید، نام کدام داور را روی کاغذ می نوشتید؟ بی تردید اولین و تنها نامی که به ذهن ها خطور می نماید، علیرضا فغانی است. ستاره داوری ایران که در یک دهه اخیر آوازه ای بین المللی یافته و در تمامی تورنمنت های مهم از جام ملت های آسیا گرفته تا جام دنیای، جام باشگاه های دنیا و المپیک قضاوت دیدارهای مهم فینال و رده بندی را بر عهده داشته. فغانی حالا بدل به یک برند در داوری شده و انتخاب سهل و ممتنع برای هر مسابقه ای به شمار می آید.

با این وجود تنها یک فغانی تمام سرمایه و موجودیت مطمئن و قابل اتکا برای داوری ایران به شمار می رود. برای واکاوی این بحث، نام داوران بزرگ و طراز اول که در لیست بین المللی هستند را یک بار مرور کنیم تا بهتر به فقدانی که در جامعه داوری وجود دارد، پی ببریم. در حال حاضر هفت داور بین المللی داریم. علیرضا فغانی، موعود بنیادی فر، بیژن حیدری، پیغام حیدری، حسن اکرمی، وحید کاظمی و کمیل غلامی 7 داوری هستند که در لیست بین المللی حضور دارند. از بین این 7 نام جامعه فوتبال چند نفر آنها را به خوبی می شناسد؟ یا بهتر است اینطور سوال خود را اصلاح کنیم که چند نفر از آنها را به عنوان داور توانمند قبول دارند؟ غیر از فغانی شاید تنها کسی که در بین این اسامی بتواند چهره قابل قبولی در بین فوتبالی ها داشته باشد، دکتر حیدری که به لطف شغل اول خود (جراح ارتوپد) و همچنین بازی های بزرگی که طی سال های اخیر سوت زده، چهره نسبتا موجه و قابل قبولی را در بین فوتبالی ها پیدا نموده و می تواند با فغانی رقابت کند وگرنه هر کدام از 5 نفر دیگر اگر به عنوان بازی های بزرگ انتخاب شوند، با واکنش تند فوتبالی ها روبرو شوند. گواه این ادعا هم انتخاب تکراری فغانی برای دربی طی سال های اخیر است.

فاجعه در این لیست اما فراتر از گمنامی و یا عدم اعتماد به نفرات این لیست است. نکته اینجا است که نفر هفتم این لیست یعنی کمیل غلامی تاکنون دوبار در تست ای اف سی رد شده و حتی نمی تواند الیت گردد و این یعنی سوختن یک سهمیه بین المللی! نکته دیگری که در مورد کمیل وجود دارد چهره کاملا ناشناس او است که شاید هیچ کدام از فوتبالی ها به چهره این داور را نشناسند چه برسد به اینکه قضاوت او را برای بازی های بزرگ قبول داشته باشند.

واکاوی لیست بین المللی نشان می دهد که چه اندازه در جامعه داوری طی سال های اخیر دچار فقر شده ایم و تاسف بارتر از این فقز، انفعال فدراسیون فوتبال و کمیته داوران است. در بدنه فدراسیون فوتبال هیچ مسوول دلسوزی وجود ندارد که برای کشف استعدادها کاری بکند، شاید به خاطر اینکه اکثر آقایان بیشتر درگیر مجادله و رو کم کنی با این و آن و البته حفظ جایگاه خود هستند تا آینده نگری برای جامعه ای که چشمه استعدادهایش در حال خشکیدن است.

وقتی در بین داوران بین المللی تنها دوچهره مقبول جامعه فوتبال هستند و 5 نفر بقیه چندان شناخته شده و معتمد نیستند، چه توقعی باید داشته باشیم که داوران دیگر چهره شناخته شده ای باشند. در اینکه طی سال های اخیر چندین و چند داور نامی و بزرگ بازنشسته شده و از داوری خداحافظی کردند، شکی نیست اما برای پرکردن جای خالی آنها چندین استعداد جدید را به جامعه داوری معرفی کردیم؟ می توان گفت که هیچ.

نزدیک یک ماه دیگر به دربی باقی مانده اما بازهم برای این بازی حساس با فقر داور روبرو هستیم، این در حالی است که چندین سال پیش کمیته داوران برای انتخاب داور دربی دچار سرگیجه می شد و به اندازه ای داور بزرگ و نامی داشت که در آستانه دربی نام 7 الی 8 داور به عنوان گزینه مطرح می شد.

خارج از این بحث ها و حسرتی که باید به خاطر بی تدبیری مسوولان داوری خورده، بحث دیگری وجود دارد که شاید در هیاهوی این روزهای پرماجرا و پراعتراض لیگ گم شده است. دکتر بیژن حیدری چند وقتی است که قضاوت نمی نماید و هیچ کدام از مسوولان داوری دلیل غیبت این داور نامی را مطرح ننموده اند. اینطور که یکی از دوستان نزدیک حیدری می گوید این داور در تست نیم فصل دچار مصدومیت از ناحیه ران پا شده و این روزها به مداوای پای مصدوم خود می پردازد. به نوعی باید گفت که حیاط در کوزه افتاده، چرا که حیدری جراح ارتوپد است و روزانه چندین عمل جراحی انجام می دهد اما این روزها خودش دچار مسئله ای شده که باید به مداوای پای خود بپردازد؛ نکته ای که بار دیگر بی تدبیری مسوولان کمیته داوران را هویدا می نماید. چطور می گردد از داوران بین المللی که قبل از تست نیم فصل در امارت تست داده اند، دوباره تست می گیرند تا دکتر حیدری دچار مصدومیت گردد.

همان بی تدبیری ها است که در اوج حساسیت لیگ یک داور بزرگ از گردونه رقابت حذف شده و کمیته داوران مجبور می گردد که به یک داور (اشکان خورشیدی) به فاصله سه روز دو بازی حساس بدهد. همین اشتباهات و برنامه ریزی های نادرست است که لطمه زیادی به بدنه جامعه داوری وارد نموده و این جامعه را با فقر روبرو می نماید. استفاده از چهره ای تکراری در بازی های پخش مستقیم خودش گواه همه چیز است و این نگرانی را به وجود می آورد که در روزهای حساس و زمانی که یک چهره داوری مصدوم است و چهره نام آشنایی مثل فغانی دچار آنفولانزا می گردد، به اندازه ای کمیته داوران را دچار دستپاچگی و سرگشتگی می نماید که شبانه خورشیدی را برای بازی پرسپولیس و پدیده انتخاب می نماید. انتخابی از سر اجبار، گزینشی از سر فقر.

12

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 25 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 152

به "چشمه خشک داوری ، تویی که نمی شناختمت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه خشک داوری ، تویی که نمی شناختمت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید