اهمیت و فواید بازی کردن برای سلامتی و بهبود روابط عاطفی و شغلی

به گزارش مجله فضای وب، فقط به این دلیل که ما مسن هستیم، بدان معنا نیست که ما باید زندگی را کاملاً کنار بگذاریم. در این مقاله بیاموزید که چگونه بازی کردن برای افراد مسن می تواند به نفع روابط، شغل و روحیه آنها باشد.

اهمیت و فواید بازی کردن برای سلامتی و بهبود روابط عاطفی و شغلی

اهمیت بازی برای افراد مسن

در زندگی پرتلاطم و مدرن امروزی، بسیاری از ما چنان روی کارها و تعهدات خانوادگی خود تمرکز نموده ایم که به نظر می رسد هرگز وقتی برای تفریح ناب نداریم. جایی بین کودکی و پیری، ما بازی کردن را متوقف کردیم. وقتی اوقات فراغت را می گذرانیم، بیشتر از اینکه به بازی های سرگرم نماینده و سرحال نماینده بپردازیم، مانند بچه ها امروزی، بیشتر در مقابل تلویزیون یا کامپیوتر قرار می گیریم اما بازی فقط برای بچه ها ضروری نیست. بازی کردن همچنین می تواند منبع مهمی برای آرامش و تحریک افراد باشد.

بازی با شریک زندگی عشقی، دوستان، همکاران، حیوانات خانگی و بچه ها راهی مطمئن (و سرگرم نماینده) برای تقویت تخیل، خلاقیت، توانایی حل مسئله و بهزیستی عاطفی است. بازی افراد مسن زمانی است که باید کار و تعهدات خود را فراموش کنیم و به روشی خلاقانه و بدون ساختار، اجتماعی باشیم.

بازی می تواند به راحتی سر و کله زدن با دوستان، به اشتراک گذاشتن جوک با یک همکار، لباس پوشیدن در هالووین با بچه های خود، ساختن یک آدم برفی در حیاط، بازی کردن با یک سگ، بازی کردن جمعی در یک مهمانی یا دوچرخه سواری با همسرتان باشد. احتیاجی نیست که فعالیتی فراتر از تفریح و لذت بردن از خود نشان دهید. با دادن اجازه به خود برای بازی با کنار هم گذاشتن عوامل شادی آور دوران کودکی، می توانید در طول زندگی از فواید سلامتی بهره مند شوید.

فواید بازی

اگرچه بازی برای رشد کودک بسیار مهم است اما برای افراد در هر سنی نیز مفید است. بازی می تواند شادی را به زندگی اضافه کند، استرس را از بین ببرد، مسائل یادگیری را برطرف نموده و شما را به دیگران و دنیای اطراف متصل کند. بازی همچنین می تواند کار را بهینه تر و لذت بخش تر کند.

شما می توانید به تنهایی یا با حیوان خانگی بازی کنید اما برای مزایای بیشتر، بازی باید حداقل یک شخص دیگر را درگیر کند، به دور از فشار حسی وسایل الکترونیکی.

بازی در موارد زیر موثر است:

تسکین استرس. بازی سرگرم نماینده است و می تواند باعث ترشح اندورفین، مواد شیمیایی طبیعی بدن گردد. اندورفین باعث بهبود کلی احساس خوشحالی می گردد و حتی می تواند به طور موقت درد را تسکین دهد.

بهبود عملکرد مغز. بازی شطرنج، تکمیل پازل یا پیگیری سایر فعالیت های سرگرم نماینده که مغز را به چالش می کشد، می تواند به جلوگیری از مسائل حافظه و بهبود عملکرد مغز یاری کند. تعامل اجتماعی بازی با خانواده و دوستان نیز می تواند به جلوگیری از استرس و افسردگی یاری کند.

تحریک ذهن و تقویت خلاقیت. بچه ها کم سن و سال معمولاً هنگام بازی بهتر یاد می گیرند، اصولی که در خصوص افراد مسن نیز صدق می نماید. وقتی کار سرگرم نماینده ای باشد و دارای روحیه ای آرام و بازیگوش باشید، کار جدید را بهتر یاد خواهید گرفت. بازی همچنین می تواند تخیل شما را تحریک کند و به شما در سازگاری و حل مسائل یاری کند.

بهبود روابط و ارتباط خود با دیگران. به اشتراک گذاشتن خنده و سرگرمی می تواند باعث همدلی، دلسوزی، اعتماد و صمیمیت با دیگران گردد. بازی لازم نیست شامل یک فعالیت خاص باشد. حتی می تواند یک حالت ذهنی باشد. یک طبیعت بازیگوشانه می تواند به شما یاری کند تا در شرایط استرس زا شل شوید، یخ ها را با غریبه ها بشکنید، دوستان جدید پیدا کنید و روابط تجاری جدیدی برقرار کنید.

داشتن احساس جوانی و انرژی. به قول جورج برنارد شاو، ما چون پیر می شویم بازی را متوقف نمی کنیم. ما پیر میشویم چون دیگر بازی نمی کنیم. بازی می تواند انرژی و نشاط شما را تقویت نموده و حتی مقاومت شما در برابر بیماری را بهبود بخشد و به شما در عملکرد بهتر یاری کند.

بازی و روابط

بازی یکی از موثرترین ابزارها برای تازه و هیجان انگیز نگه داشتن روابط است. بازی با هم باعث شادی، نشاط و تقویت روابط می گردد. بازی همچنین می تواند کینه ها، اختلاف نظرها و آزارها را درمان کند. به وسیله بازی منظم، یاد می گیریم به یکدیگر اعتماد کنیم و احساس امنیت می کنیم.

اعتماد به ما امکان می دهد تا با هم کار کنیم، خود را برای صمیمیت رها کنیم و چیزهای جدید را امتحان کنیم. با کوشش آگاهانه برای درگیر کردن شوخ طبعی و بازی بیشتر در تعاملات روزمره، می توانید کیفیت روابط عاشقانه خود را بهبود بخشید و همچنین ارتباط خود را با همکاران، اعضای خانواده و دوستانتان تقویت کنید.

بازی به رشد و ارتقا مهارت های اجتماعی یاری می نماید. مهارت های اجتماعی به عنوان بخشی از بازی به ما یاد داده می شوند. در طول بازی دوران کودکی، بچه ها در خصوص ارتباط کلامی، زبان بدن، مرزها، همکاری و کار گروهی می آموزند. در بزرگسالی، شما همچنان به وسیله بازی و ارتباطات بازیگوشانه این مهارت ها را اصلاح می کنید.

بازی همکاری با دیگران را آموزش می دهد. بازی یک کاتالیزور قدرتمند برای جامعه پذیری مثبت است. به وسیله بازی، بچه ها می آموزند که چگونه با دیگران خوب بازی نمایند برای کار با یکدیگر کوشش می نمایند، برای پیروی از قوانین متفق القول می شوند و معاشرت در گروه ها را می آموزند. در بزرگسالی می توانید برای از بین بردن موانع و بهبود روابط خود با دیگران از بازی بهره ببرید.

بازی می تواند زخم های عاطفی را بهبود بخشد. در بزرگسالی، وقتی با هم بازی می کنید، دقیقاً همان الگوهای رفتاری را تجربه می کنید که به طور مثبتی در مغز بچه ها شکل می گیرد. همین رفتارهای بازیگوشانه که سلامت عاطفی را در بچه ها نشان می دهند، می تواند منجر به تغییرات مثبت در افراد مسن گردد. به عنوان مثال اگر فردی از نظر عاطفی بی ثبات با یک شریک با ثبات بازی کند، می تواند به جای باورها و رفتارهای منفی با پیش فرض ها و اعمال مثبت یاری کند.

برطرف مسائل رابطه با شوخ طبعی و بازی

بازی و خنده به وسیله نزدیک کردن افراد، ایجاد یک پیوند مثبت و حل تعارضات و اختلافات، نقش اساسی در ایجاد روابط قوی و سالم دارد. در روابط جدید، بازی و شوخ طبعی می تواند نه تنها برای جذب طرف مقابل بلکه برای غلبه بر هرگونه بی دست و پا بودن و خجالتی بودن در طی فرایند آشنایی با دیگران، یک ابزار موثر باشد. معاشقه نمونه شاخص نحوه استفاده از بازی و شوخ طبعی در تعاملات بزرگسالان است. در روابط طولانی مدت، بازی می تواند ارتباط شما را مهیج، تازه و پر جنب و جوش نگه دارد، در حالی که صمیمیت را نیز تعمیق می بخشد. همچنین می تواند به شما یاری کند تا بر اختلافات و تنش های جزئی که ممکن است با گذشت زمان ایجاد گردد، غلبه کنید.

بازی کردن در محل کار

مدت هاست که بسیاری از شرکت ها ارتباط بین بهره وری و یک محیط کار سرگرم نماینده را تشخیص داده اند. بعضی از آنها بازی و خلاقیت را با ارائه کلاس های هنر یا یوگا، مهمانی های منظم، ارائه بازی هایی مانند پینگ پنگ یا دادن تعطیلاتی مانند تعطیلات در طول روز کاری برای کارمندان برای بازی و بیرون آمدن از محل کار ارائه می نمایند. این شرکت ها می دانند که بازی بیشتر در محل کار منجر به بهره وری بیشتر، رضایت شغلی بالاتر، روحیه بیشتر در محیط کار و کاهش تمایل کارمندان به کنار رفتن از کار و جابجایی کارکنان می گردد.

اگر آنقدر خوش شانس هستید که می توانید در چنین شرکتی کار کنید، از این فرهنگ استقبال کنید. اگر شرکت شما فاقد اخلاق بازی است، هنوز می توانید حس بازی خود را به وقت استراحت و ناهار منتقل کنید. اینگونه می توانید وقفه های خلاقانه بگیرید. در هنگام نوشیدن چای و قهوه با همکاران شوخی کنید، در هنگام ناهار با حلقه و دارت، کارت بازی یا تکمیل پازل کلمات با هم استرس خود را برطرف کنید. این می تواند پیوندی را که با همکارانتان دارید تقویت نموده و همچنین عملکرد شغلی شما را بهبود بخشد. برای افرادی که مشاغل پیش پا افتاده ای دارند، حفظ حس بازی می تواند با یاری به برطرف خستگی تفاوت واقعی در روز کاری ایجاد کند.

استفاده از بازی برای افزایش بهره وری و نوآوری

موفقیت در کار به زمان کار شما بستگی ندارد. این به کیفیت کار شما بستگی دارد و کیفیت کار شما بسیار به رفاه شما بستگی دارد.

اختصاص دادن وقت برای تأمین مجدد روحیه خود به وسیله بازی یکی از بهترین راه هایی است که می توانید با آن به حرفه خود یاری کنید. وقتی پروژه ای که روی آن کار می کنید دچار یک اشکال جدی شد، کمی وقت بگذارید و بازی کنید و بخندید. مکث دادن بین کار برای بازی و کارهای دیگر یاری می نماید که ذهن خود را از این مسئله دور کنید. هنگام بازی، طرف خلاق مغز خود را درگیر می کنید و ویرایشگر داخلی خود را ساکت می کنید، این همان سد روانی است که افکار و عقاید شما را سانسور می نماید. این اغلب می تواند به شما یاری کند تا مشکل را از منظر جدیدی ببینید و به راهکار های جدید و خلاقانه بیندیشید.

بازی در محل کار:

  • هنگامی که تحت استرس هستید، عملکرد شما را حفظ می نماید.
  • ذهن و بدن شما را شاداب می نماید.
  • مشوق کار گروهی است.
  • انرژی را افزایش می دهد و از فرسودگی شغلی جلوگیری می نماید.
  • باعث خلاقیت و نوآوری می گردد.
  • به شما یاری می نماید مسائل را از راه های جدید نیز مشاهده کنید.

نکاتی برای مدیران و کارفرمایان

وسوسه انگیز است که فکر کنید بهترین راه برای کنار آمدن با کار روزافزون فشار آوردن به کارمندان برای کار طولانی تر و سخت تر است. با این حال، بدون کمی اوقات فراغت، به احتمال زیاد کار آسیب خواهد دید و کارگران شما به طور مزمن تحت فشار قرار می گیرند و آزار می بینند. از طرف دیگر، تشویق برای بازی فضای آرام تری را در کار ایجاد می نماید که به نوبه خود کارکنان را به انجام امور خلاقانه تر تشویق می نماید.

فرصت های تعامل اجتماعی بین کارکنان را فراهم کنید. مهمانی برپا کنید، یک حلقه بسکتبال در پارکینگ قرار دهید، یک تورنمنت گلف مینیاتوری ترتیب دهید، بازی های فکری در دفتر انجام دهید.

معماهای لمسی و پازل. با نگه داشتن معماهای لمسی روی میز اتاق کنفرانس، تفکر خلاق را تشویق کنید یا فقط روحیه رسمی جلسات را بهتر کنید.

کارگران را تشویق کنید که مرتب از میز کارشان جدا شده و استراحت نمایند و چند دقیقه را به یک فعالیت سرگرم نماینده مانند جدول کلمات یا اعداد اختصاص دهید.

با فرزندان خود بازی کنید

غلتیدن روی زمین با کودک یا به زمین افتادن برای بازی کردن با کودک خردسال بسیار مهم است - هم برای رشد کودک و هم برای سلامتی خود شما.

بازی کردن برای رشد مهارت های اجتماعی، عاطفی، شناختی و جسمی در بچه ها لازم است. در واقع، بازی به دور از اتلاف وقت یا صرفاً سرگرم نماینده بودن نیست، بازی زمانی است که کودک شما اغلب بیشترین چیز را می آموزد. یک کودک نو پا بازی می نماید که باور کند یا یک کودک بزرگتر که یک بازی رومیزی بازی می نماید، بازی مهارت های اجتماعی را توسعه می دهد، تخیل کودک تحریک می گردد و ذهن بچه ها را بهتر تنظیم می نماید تا باهوش تر باشند و استرس کمتری داشته باشند.

علاوه بر یاری به رشد کودک، بازی همچنین می تواند شما را به هم نزدیک نموده و پیوند والدین و فرزندان را که یک عمر ادامه دارد، تقویت کند.

چگونه با کودک خود بازی کنیم

بچه ها به زمان احتیاج دارند تا به تنهایی و با بچه ها دیگر بازی نمایند، بازی با والدین نیز برای آنها مهم است. در اینجا چند نکته مفید برای تشویق بازی آورده شده است:

زمان های منظم برای بازی کردن مشخص کنید. ممکن است هر شب بیست دقیقه قبل از شام یا هر شنبه صبح باشد. به یاد داشته باشید، این زمان صرف شده برای بازی با هم به نفع هردوی شماست.

به کودک خود توجه تقسیم نشده خود را بدهید. تلویزیون و تلفن همراه خود را خاموش نموده و وقت خود را برای بازی با کودک خود بدون حواس پرتی اختصاص دهید. توجه تقسیم نشده شما باعث می گردد کودک احساس خاصی داشته باشد.

خود را هم سطح فرزند خود کنید. این ممکن است به معنای نشستن روی زانو یا نشستن روی زمین باشد. خود را با شدت کودک خود در هنگام بازی مطابقت دهید - اگر کودک شما صدایش بلند و پرانرژی است، شما هم پرانرژی و با صدای بلند باشید.

تکرار را بپذیرید. ممکن است برای شما خسته نماینده باشد اما برای فرزند شما اینگونه نیست. بچه ها به وسیله تکرار یاد می گیرند. به فرزندتان اجازه دهید بارها و بارها همان بازی را انجام دهند. کودک شما وقتی آماده شد تغییر می نماید.

بگذارید فرزندانتان پیش قدم شوند. به جای کوشش برای دیکته کردن بازی، بخشی از بازی آنها شوید. در بازی تظاهر نماینده، به کودک خود اجازه دهید شلیک کند، قوانین را تنظیم کند و سرعت بازی را مشخص کند. سوال کنید و شما او را دنبال کنید - به احتمال زیاد به دنیاهای تخیلی جدیدی که برای شما سرگرم نماینده هستند نیز جذب خواهید شد.

بازی را اجباری نکنید یا سعی نکنید یک بازی را طولانی کنید. بهترین راه برای آموزش یک مهارت جدید این است که به بچه ها نشان دهید چگونه چیزی کار می نماید، سپس بروید و به آنها فرصت دهید آن را امتحان نمایند. وقتی کودک شما از یک فعالیت خسته شد، وقت آن است که به سراغ چیز جدیدی بروید.

بازی را متناسب با سن آنها انجام دهید و ایمنی را در نظر بگیرید. اگر یک بازی خیلی سخت یا خیلی راحت باشد، لذت و سرگرمی خود را از دست می دهد. به کودک خود یاری کنید فعالیت های متناسب با سن خود را پیدا کند و هرگونه قانون ایمنی برای بازی را درک کند. هیچ چیز سریعتر از آسیب دیدن کودک یک بازی سرگرم نماینده را خراب نمی نماید.

چگونه بیشتر بازی کنیم

گنجاندن سرگرمی و بازی بیشتر در زندگی روزمره می تواند کیفیت روابط و همچنین روحیه و دیدگاه شما را بهبود بخشد. حتی در سخت ترین مواقع، دور شدن از مسائل برای بازی یا خندیدن می تواند یاری زیادی به شما کند تا احساس بهتری داشته باشید. آنچه آنها می گویند درست است: خنده واقعاً بهترین داروست. خنده احساس خوبی به شما می دهد و احساس مثبتی که از خنده و سرگرمی به وجود می آید حتی پس از فروکش کردن آن برای شما باقی می ماند. بازی و خنده به شما یاری می نماید تا به وسیله موقعیت های سخت، ناامیدی و از دست دادن، یک نگاه مثبت و خوش بینانه داشته باشید.

سمت بازیگوش مغز خود را پرورش دهید

برای توسعه جنبه شوخ طبع و بازیگوش خود هرگز دیر نیست. اگر می بینید که بازیگوشی خود را محدود می کنید، ممکن است خود آگاهی داشته باشید و نگران باشید که در هنگام کوشش برای نشان دادن خونسردی تان نزد دیگران چگونه به نظر می رسید. ترس از طرد شدن، خجالت کشیدن یا تمسخر هنگام کوشش برای بازیگوش بودن قابل درک است. بزرگسالان معمولاً نگران این هستند که بازیگوش بودن باعث برچسب زدن بچه هاه به آنها گردد. اما چه مسئله ای وجود دارد؟ بچه ها فوق العاده خلاق، مبتکر و مدام در حال یادگیری هستند. آیا اگر این تعریف باشد نمی خواهید کودک باشید؟ به یاد داشته باشید که در دوران کودکی، شما به طور طبیعی بازیگوش بودید. شما نگران واکنش دیگران نبودید. با کنار گذاشتن یک زمان منظم و با کیفیت برای بازی، می توانید کودک درون خود را بازیابی کنید. هرچه بیشتر بازی کنید، شوخی کنید و بخندید، این کار راحت تر می گردد.

سعی کنید به عنوان مثال برنامه خود را برای بعد از ظهر یا عصر خالی کنید و سپس تلفن، تلویزیون، کامپیوتر و سایر دستگاه ها را خاموش کنید. به خودتان اجازه دهید برای زمانی که اختصاص داده اید هر کاری را که می خواهید انجام دهید. خودانگیخته باشید، موانع خود را کنار بگذارید و کاری سرگرم نماینده را امتحان کنید، کاری که شاید از کودکی تا به امروز انجام نداده اید و از سرعت تغییر لذت ببرید.

ایجاد فرصت های بازی

مشخص منظم یک شب برای بازی. این شب را با دوستان یا خانواده خود برگزار کنید.

شب های بازی را با همکاران خود ترتیب دهید. بولینگ، استخر، گلف مینیاتوری یا آواز خواندن.

زمان بازی در پارک یا ساحل. برای پرتاب فریزبی یا پرواز بادبادک با دوستان خود برنامه ریزی کنید.

با حیوانات خانگی بازی کنید. توله سگ ها به خصوص همبازی های بسیار خوبی هستند. اگر خودتان حیوان خانگی ندارید، یکی را از پناهگاه حیوانات محلی خود به سرپرستی بگیرید.

خود را با افراد بازیگوش محاصره کنید. آنها به شما یاری می نمایند تا رها شوید و به احتمال زیاد از کوشش شما برای بازی و سرگرمی پشتیبانی می نمایند.

شوخی با غریبه ها در یک ایستگاه اتوبوس یا در صف پرداخت قبض. این باعث می گردد که زمان سریعتر بگذرد و حتی ممکن است باعث ایجاد دوستی های جدید شوید.

به یک فروشگاه جادویی سر بزنید و با چند ترفند آشنا شوید. یا روی لوازم هنری، اسباب بازی های ساختمانی یا کیت های علمی سرمایه گذاری کنید و چیز جدیدی خلق کنید.

با بچه ها بازی کنید. بازی کردن با بچه ها به شما یاری می نماید لذت بازی را از دید آنها تجربه کنید. اگر فرزند خردسال ندارید، با نوه ها، برادرزاده ها، خواهرزاده ها یا سایر اقوام کم سن و سال خود وقت بگذرانید.

منبع:

helpguide

منبع: هفت گنج
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1401

به "اهمیت و فواید بازی کردن برای سلامتی و بهبود روابط عاطفی و شغلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت و فواید بازی کردن برای سلامتی و بهبود روابط عاطفی و شغلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید