توصیه های غذایی در اخبار ، باید پشت تیترها را ببنید

به گزارش مجله فضای وب، مطالب تغذیه ای مانند توصیه ها و رژیم های غذایی به بخش ثابتی از بسیاری از رسانه ها از روزنامه های سراسری گرفته تا وب لاگ ها و پلتفرم های شبکه های اجتماعی بدل شده اند و گاهی در آنها به یافته های آخرین پژوهش ها هم استناد می گردد.

توصیه های غذایی در اخبار ، باید پشت تیترها را ببنید

این جریان مداوم اطلاعات تشخیص میان یافته های بر اساس پژوهش های معتبر را از توصیه های بر اساس آنالیز های ضعیف و تیترهای احساسی اغراق آمیز درباره آنها را مشکل می نماید.

پژوهش های علمی در حوزه تغذیه معمولا پیچیده هستند و یافته های آنها اغلب در رسانه ها بیش ازحد ساده سازی می شوند.

رسانه نویس ها ممکن است یافته های یک آنالیز واحد مقدماتی که پژوهش های بعدی آن را تایید نکرده اند، به خورد خوانندگان دهند یا نتایج یک آنالیز را به دلیل اینکه با توصیه های غذایی جاری تضاد دارد، بزرگ نمایند با این هدف که به تیتری برای دام انداختن مخاطبان برسند.

پیش از اینکه توصیه های غذایی رسانه ای را قبول کنید، به این نکات توجه کنید:

  • پژوهش علمی روندی در جریان و مداوم است و هر ماه شمار فراوانی آنالیز های تازه منتشر می شوند. از آنجایی که توصیه هایی غذایی بر اساس برترین شواهد علمی موجود در هر زمان تدوین می شوند، راهنماهای تغذیه ای ممکن است با دستیابی به یافته های تازه پژوهشی تغییر نمایند.
  • تضاد میان یافته های پژوهش های منتشرشده در یک موضوع مشخص از جمله موضوعات تغذیه ای ممکن است رخ دهد و امری گریزناپذیر و بخشی طبیعی و سالم از فرآیند علمی است.
  • همه آنالیز های علمی اعتبار و ارزش یکسان ندارند. بعضی از انواع آنالیز قابل اتکاتر از آنالیز های دیگر هستند.
  • آنالیز های تازهتر لزوما قابل اتکاتر از آنالیز های قدیمی تر نیستند.

خبر بدون زمینه

آنچه در خبرهای رسانه های با چرخه سریع امروزی معمولا وجود ندارد، زمینه یا همبافت (context) خبر است. گزارش های خبری درباره یافته های تازه درباره رژیم های غذایی اغلب به خوانندگان نمی گویند که این نتایج تازه گزارش شده چطور با شواهد موجود قبلی درباره این موضوع جفت وجور می شوند و در نتیجه در اهمیت یافته های آنالیز تازه اغراق می نمایند.

فرآیند پژوهش علمی به خاطر اینکه گاهی آنالیز هایی با نتایج متضاد منتشر می شوند، ممکن است خواننده عادی را گیج کند. اما اگر اخبار در زمینه مناسب قرار داده شوند- کاری که اغلب در مطالب رسانه ای نادیدده گرفته می شود- مخاطبان می توانند به اصطلاح پشت تیترها را هم ببینند و خودشان براساس معیارهایی سرانگشتی (که بعدا به آن خواهیم پرداخت) تصمیم بگیرند که یافته های تازهی که برای آنها گزارش می شوند، قابل اتکا هستند یا نه.

بیشتر بخوانید:

  • مجله چطور باور نکنید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2114

به "توصیه های غذایی در اخبار ، باید پشت تیترها را ببنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های غذایی در اخبار ، باید پشت تیترها را ببنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید