رؤیای نا تمام چاهستانی ها

به گزارش مجله فضای وب، کاظم گلخنی- خبرنگار: بیشتر کوچه های باریک این محله با تلی از خاک تزئین شده است. هر خودرویی که رد می گردد گرد و خاک زیادی کنار تک و توک عابران خسته و بچه هایی که کوچه های خاک آلود زمین بازی شان است به هوا بلند می نماید.

رؤیای نا تمام چاهستانی ها

پیرزنی مرا می بیند و با صدای بلند می گوید: نمی خواهیم حرف بزنیم. بروید بنویسید همه مردم محله راضی هستند، بنویسید هیچ مسئله ای نداریم، هفته ای چند نفر مثل تو می آیند تا کاغذ سیاه نمایند، ما نمی خواهیم مصاحبه کنیم. این جا محله فرسوده چاهستانی های بندرعباس است؛ جایی که مسائل بی خاتمه ساکنان آن، همیشه سوژه داغ شعارهای انتخاباتی دولت و نمایندگان مجلس است. محله ای فرسوده در بندرعباس که رئیس جمهوری نیز سال گذشته در دومین روز از سفر کاروان تدبیر و امید به استان سرزده در آن حضور یافت و با بعضی ساکنان آن گفت وگو کرد.

  • 8 هزارهکتار بافت فرسوده در بندرعباس

اولین گام برای بازآفرینی بافت فرسوده بندرعباس با توجه به وجود 8هزار هکتار بافت فرسوده، احیای بافت فرسوده این محله 16 هزار نفری شامل 1600 کوچه تنگ و باریک بود. برای اجرای این طرح، یک خیابان اصلی 24 متری که از میانه محله چاهستانی ها عبور می کرد و به شهرک امام رضا(ع) ختم می شد در نظر گرفته شد و شرکتی برای خرید منازل در طرح قرار گرفته و مذاکره با مردم فعال شد. همچنین یک خیابان 20 متری و 2 خیابان فرعی 16 متری نیز در فرآیند بازآفرینی و نقشه تفصیلی محله گنجانده شد اما از ابتدای سال 97 تمرکز اجرایی بر احداث هرچه سریع تر خیابان 24 متری گذاشته شد و بعد از چند ماه نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی بخش عمده این بلوار به بهره برداری رسید.

  • توقف در اجرای طرح بلوار 24 متری

اواسط سال 97 طرح بازآفرینی محله چاهستانی ها که نماد احیای بافت فرسوده در استان تلقی می گردد و با همکاری 3 مجموعه استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری فعال بود، ناگهان دچار رکود شد و در ادامه، تکمیل و احداث 200 متر باقی مانده بلوار 24 متری متوقف و در تابستان امسال این طرح مهم کاملاً زمین گیر شد.

با ادامه توقف طرح مذکور و اعتراضات اهالی، روی دیگر سکه طرح بازآفرینی محله چاهستانی ها نمایان شد. رحیمی دانشجوی رشته عمران و ساکن محله به خبرنگاران گفت: طبق تحقیقاتی که داشته ام این طرح در برنامه ریزی شکست خورده است. وی اضافه کرد: جای تعجب یا تأسف این جاست که چطور یک شرکت خصوصی زیر نظر استانداری طرح مطالعاتی انجام داده و در اجرا با مسائلی روبرو می گردد که جلوی پیشرفت طرح را می گیرد.

رحیمی اضافه کرد: 3 عامل کمبود بودجه، نبود هماهنگی بین دستگاه های متوالی و عدم بهره گیری کامل از طرح مطالعاتی باعث توقف فعلی کار شده است. وی اعلام کرد: در محله چاهستانی ها در یک طرف خیابان مشغول احداث خیابان هستند، یک طرف دیگر سرگرم چانه زنی برای خرید و تملک، و این نشان می دهد هماهنگی بین شرکت های پیمانکار و دستگاه های متولی طرح وجود ندارد.

  • بتن غیرمقاوم برای دیواره مقاومتی بلوار 24 متری

کمی دورتر، چند کارگر در محوطه شرکت پیمانکار زیرمجموعه اداره کل راه و شهرسازی استان زیر سایبانی نشسته اند. آن ها حاضر به گفت وگو با خبرنگاران نمی شوند اما از فحوای کلامشان معلوم است نمونه بتن ارسالی شرکت به آزمایشگاه مکانیک خاک نمره مردودی گرفته و آزمایشگاه این بتن را که برای ساخت دیواره مقاومتی خیابان تهیه شده مردود اعلام و فعالیت شرکت را متوقف نموده است. محله چاهستانی ها در یک تپه ماهور واقع شده و بیش از 30 درصد اهالی محل در میان دره و مابقی روی شیب رو به بالای تپه زندگی می نمایند. به همین دلیل بخش انتهایی خیابان در حال احداث به یک سربالایی با شیب تند ختم می گردد. این وضعیت باعث شده منازل سمت چپ خیابان در موقعیت پست تری قرار گیرند. تا آن جا که ارتفاع خیابان به نسبت این منازل به بیش از 10 متر می رسد.

  • شیب محله و آب گرفتگی های فصلی

فتانه کهوری، بانوی خانه دار ساکن محله که به شدت از این وضعیت گلایه مند است، گفت: هر شب افرادی لبه دیواره مقاومتی خیابان جمع می شوند و داخل منازل مردم را نگاه می نمایند. آیا معنی بازآفرینی این است که به ما می گویند؟ وی با اشاره به سختی عبور و مرور ساکنان این قسمت محله اضافه کرد: حداقل یک راه پله برای دیواره مقاومتی درست نمایند تا اهالی پایین دست به ویژه دانش آموزان بتوانند وارد خیابان شوند. کهوری اعلام کرد: 2 سال است مسئولان قول افتتاح این خیابان را می دهند اما کار نیمه تمام باقی مانده و فقط مسائل ما را بیشتر نموده است.

وی ادامه می دهد: با یک بارندگی نصف خانه های مردم را آب می گیرد. زمستان پارسال آب وارد خانه های مردم شد. در همین زمینه مهندس رحیمی شرح داد: استاندارد احداث یک خیابان در چنین موقعیتی شیب 3 درصد است اما برای صرفه جویی بودجه خیابان 24 متری را با شیب 9 درصد احداث نموده اند. به گفته وی آثار زیان بار این طرح بعدها نمایان خواهد شد و این جا نیز به زودی به دومین نقطه حادثه خیز شهر تبدیل می گردد.

  • رونق کسب و کار و کاهش بیکاری

آثار مثبت طرح بازآفرینی کم و بیش قابل مشاهده است. مدیر دفتر تسهیلگری محله به خبرنگاران گفت: اجرای طرح بازآفرینی بافت فرسوده اگرچه مسائلی را به دنبال خواهد داشت، رونق کسب و کار در حاشیه خیابان های در حال احداث و افتتاح چند فروشگاه از کمترین آثار آن است. عبدالله محترم پناه اضافه کرد: ایجاد فرهنگسرای گلستان و 3 زمین ورزشی چمن مصنوعی که توسط شهرداری در این محله ایجاد نموده باعث شکوفایی استعدادهای هنری ورزشی و سرگرمی جوانان محله شده است. وی با اشاره به بیکاری جوانان محله چاهستانی ها اعلام کرد: با توجه به این که بخش زیادی از جوانان تحصیل نموده محله بیکار هستند، تشکل غیردولتی محله زیبای من اقدام به ایجاد کارگاه آموزشی نجاری و معرق کاری روی کاشی نموده و تعدادی از جوانان محله را جذب بازار کار نموده است به طوری که استقبال جوانان ما را با کمبود فضای آموزشی روبرو نموده است.

  • ضرورت تشکیل ستاد هماهنگ نماینده اجرایی

محترم پناه با اشاره به توقف موقت طرح بازآفرینی محله به خبرنگاران گفت: برای سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی طرح ساخت بلوار 24 متری با توجه به فعالیت 3 دستگاه شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی، استانداری و شرکت های پیمانکار زیرمجموعه، وجود یک ستاد هماهنگ نماینده اجرایی برای تسهیل امور لازم است.

به گفته منابع مطلع هنوز عملیات احداث خیابان های اصلی و فرعی محله چاهستانی ها به خاتمه نرسیده اما دولت درصدد است با استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی اقدام به انبوه سازی و ساخت مسکن برای اهالی کند. بعضی صاحب نظران این ایده را شکست خورده تلقی نموده اند و معتقدند بدون در نظر دریافت مشوق هایی نظیر اعطای وام کم بهره، بخگرددگی مالیاتی و کاهش هزینه های نظام مهندسی، انشعاب آب و برق، پروانه ساختمانی، بیمه تامین اجتماعی و... بخش خصوصی میلی برای سرمایه گذاری در نوسازی بافت های فرسوده این منطقه نخواهد داشت.

  • سکونتگاه های نامناسب

بافت های فرسوده و تهدیدهای پیرامون آن یکی از معضلات جدی و بالقوه شهری است. اجرای طرح بازآفرینی شهری حفاظت و صیانت از افرادی است که در سکونتگاه های نامناسب و ناکارآمد با بافت های ضعیف و مشکل دار و فرسوده شهری زندگی می نمایند و در روبروه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی با خطر روبه رو هستند. استان هرمزگان دارای 2391 هکتار بافت فرسوده شهری است که شهر بندرعباس بیشترین سهم را دارد. سکونتگاه های غیررسمی در این کلان شهر 43 درصد است.

به گزارش ایرنا، از دهه های پیش به واسطه فقر و بیکاری، نبود امکانات اولیه همچون آب و برق، راه، مهاجرت های بی رویه ای از روستاهای دور و نزدیک به بندرعباس، مرکز استان، انجام شده و منجر به ساخت بناهای بی ضابطه و سست در حاشیه شهر شده است. مرداد امسال فریدون همتی، استاندار هرمزگان، با اعلام خبر شروع عملیات نوسازی 3 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهر بندرعباس گفت: این موضوع مشارکت مردم در نوسازی واحدهای مسکونی در محله چاهستانی ها و سایر محلات شهر بندرعباس را می طلبد.

وی اضافه کرد: در نظر داریم با همکاری توسعه گرها وارد مرحله ساخت وساز واحدهای مسکونی جدید در محله چاهستانی های بندرعباس شویم. همتی اعلام کرد: با وجود همه پیچیدگی ها و شرایط موجود در بافت فرسوده محله چاهستانی های بندرعباس، با همکاری مردم می توانیم مسائل را حل کنیم و در انتظار تحولی بزرگ در حوزه نوسازی واحدهای مسکونی در این محله باشیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 397

به "رؤیای نا تمام چاهستانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رؤیای نا تمام چاهستانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید