کیسه بافی سنتی دژکرد هنری در تار و پود تاریخ است

به گزارش مجله فضای وب، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، کیسه بافی سنتی دژکرد هنری در تار و پود تاریخ است.

کیسه بافی سنتی دژکرد هنری در تار و پود تاریخ است

بافت کیسه در حال حاضر بیشتر از طریق بانوان قدیمی انجام می گیرد و جوانان چندان رغبتی به انجام ندارند و از طرفی با توجه به تغییر سلیقه و نحوه زندگی مردم این بافته در حال کمرنگ شدن است به همین علت ضرورت آن مهم است.

بافت کیسه های حمامی در فصل تابستان و در محیط خانه ها انجام می گیرد.

تاریخچه قدمت بافت کیسه هم زمان با بافت انواع دست بافته های دارای انجام گرفته است، چرا که مواد و مصالح و طریقه بافت آن بسیار شبیه به بافت گلیم و دیگر دسته بافت هاست.

این صنایع دستی از لحاظ اجتماعی به عنوان یکی از صنایع دستی مهم شهر دژکرد است. فراوری این محصول باعث اشتغالزایی و یاری به اقتصاد خانواده می گردد.

کیسه بافی در استان چهارمحال بختیاری و در شهر فرادبنه بافته می گردد که شباهت زیادی به این نوع کیسه دارد.

استفاده از مواد و مصالح بومی مانند پشم، نخ، نقوش روش بافت ذهنی ابعاد و میزان مهمترین شاخص کیسه بافی در استان است.

استفاده از کیسه در حمام خاصیت طبی دارد و می تواند جایگزین حجامت است. گردش خون را بهتر می نماید و کار قلب بهتر می گردد و با بدن سازگاری دارد و باعث باز شدن روزنه پوست می گردد و بافت کیسه حمام از طریق زنان انجام می گیرد.

برای بافت نخست به پشم مرغوب احتیاج است. پشم بهاره از گوسفندانی که در محیط های طبیعی و در کوهستان ها می چرخند مرغوبیت بهتری دارند، تهیه می نمایند، پشم های چیده شده را با آب تمیز و زلال شست وشو می دهند. شست وشو معمولاً در سر رودخانه یا چشمه انجام می گیرد. این کار از طریق مردان انجام می گیرد پس از آن نوبت به وَشکن کردن می رسد (در اصطلاح محلی به عمل باز کردن پشم گفته می گردد) پس آن را دوردست می پیچیند و با دوک یا پره آن را می ریسند و پس کلاف می نمایند. در اصطلاح محلی به این کار گروف کردن می گویند.

بعد از آن با چرخ چره آن را تاب می دهند. گاهی این کار را از طریق دوتا دوک انجام می دهند و بعد از آماده شدن دار را آماده می نمایند دار کیسه بافی افقی است تعداد تار برای چله کشی کیسه بافی 90 تار است برای این کار دو عدد چوب را در بالا و پایین از طریق دو تا میخ در زمین نصب می نمایند دوتا در بالا دوتا پایین و چله کشی را آغاز می نمایند. از ابزارهای چله کشی ملار (سه پایه) را بالا نگه می دارد، تیر، سر تیر، تولَنقه و قلیچ است.

قلیچ از چوب گردو تهیه می گردد و کارش مانند شانه و کرکیت است، دار کردن آن به صورت دورو است به این علت که اگر متراژ زیادی را دار نمایند جای زیادی اشغال می نماید معمولاً برای 50 کیسه باید 26 متر طول دار باشد.

ابزار و اشیای وابسته

پشم گوسفند: برای بافت کیسه، قلیچ که همان کرکید است و کارایی آن را دارد.

ملار (سه پایه): برای بالا نگه داشتن تارهای زیر

دیگ: برای تاباندن نخ

چرخ چره: چرخی برای تاباندن نخ

تولنقه: چوبی بزرگ برای جدا کردن تارهای زیر، نخ و سوزن

منبع: همگردی
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2003

به "کیسه بافی سنتی دژکرد هنری در تار و پود تاریخ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیسه بافی سنتی دژکرد هنری در تار و پود تاریخ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید