شروع فصلی دیگر از فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید

به گزارش مجله فضای وب، فصل دوم فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید شروع شد، این فصل از فعالیت مرمتگران در پی تفاهم نامه مشترک انجام گرفته و حدود یک و نیم ماه ادامه دارد.

شروع فصلی دیگر از فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

حمید فدایی مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید روز پنج شنبه گفت: در این دوره از فعالیت مرمتگران بدون مرز کاخ تچر و کاخ شورا در مجموعه جهانی تخت جمشید مرمت خواهد شد.در قالب فعالیت این گروه و تفاهم نامه ای که در این باره منعقد شده مرمت گران ایتالیایی،ایرانی و کارشناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی به مرمت این مجموعه جهانی می پردازند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید،بیشتر درباره فعالیت مرمتگران بدون مرز به خبرنگار ایرنا گفت: فصل اول همکاری های حفاظتی و مرمتی مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید شامل مرمت بخش هایی از دروازه کاخ شورا و بخشی از کاخ تچر بود که در نیمه دوم خرداد 98 به انتها رسید.

مرمتگران بدون مرز سال گذشته به تخت جمشید سفر کردند و در گام اول آنالیز ها و مطالعات لازم را با یاری باستان شناسان ایرانی انجام دادند و برای بخش هایی که می توانست در موضوع تفاهم نامه مذکور هدف همکاری مشترک قرار گیرد در جلسات متعددی تصمیم گیری شد.

وی بیان نمود: در پی آنالیز هایی که سال 97 با رایزنی با هیات خارجی انجام گرفت دو نقطه از مجموعه جهانی تخت جمشید شامل دروازه ای از کاخ شورا و بخشی از کاخ تچر (نمای شرقی) برای عملیاتی شدن فصل اول این همکاری معین شد.

وی با بیان اینکه در قالب این عملیات اجرایی حفاظت و مرمت بخش هایی از تخت جمشید توسط گروهی از مرمتگران و باستان شناسان ایرانی در کنار مرمتگران بدون مرز ایتالیایی از دهم اردیبهشت 98 و برای فصل اول این همکاری در این مجموعه جهانی آغاز شد، گفت: تیم ایرانی که در کنار مرمتگران ایتالیایی نهاده شد تجربه همکاری با مرمتگران ایتالیایی را در پاسارگاد نیز دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید مطرح نمود: پیش از آغاز همکاری با مرمتگران بدون مرز دو کارگاه استاندارد با امکان کار در ارتفاع در کاخ های تچر و شورا توسط پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تجهیز شد.

با آغاز کار مرمت و حفاظت توسط تیم مرمتگران بدون مرز و گروه ایرانی پاکسازی، رسوب زدایی و بازنگری مرمت های قبلی در دو مکان ذکر شده در دستور کار نهاده شد و همچنین طرف ایتالیایی به همراه خود تجهیزات مناسب، مواد و مصالح ویژه ای نیز به ایران آورده که مورد استفاده مرمت های این فصل در تخت جمشید نیز نهاده شد.

سابقه حضور مرمتگران ایتالیایی در تخت جمشید به پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد که هیاتی از این کشور کار حفاظت و مطالعه را در بناهای ایران از جمله تخت جمشید و پاسارگاد انجام دادند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این ارتباطات قطع شد اما در دو سال گذشته کوششی به عمل آمد که بتوانیم تبادل و اشتراک گذاری تجربیات در حوزه مرمت و حفاظت میراث فرهنگی را با مرمتگران مطرح جهان ادامه دهیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: کوشش ها برای گسترش همکاری های بین المللی در عرصه میراث فرهنگی در سال های اخیر به انعقاد تفاهم نامه ای سه جانبه بین پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، مؤسسه مرمتگران بدون مرز که متشکل از نخبگان حفاظت از میراث فرهنگی جهان که کانون آن در کشور ایتالیا است و پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور منجر شد.

وی گفت: کاخ های تچر و شورا از نقوش، تزئینات و حجاری های زیادی تشکیل شده که کار مرمت در این محل را بسیار زمان بر و سخت نموده است و در فصل دوم همکاری با مرمتگران بدون مرز فعالیت و مرمت در این دو محل ادامه خواهد یافت و در انتها فصل دوم احتمالاً به بخشی از اهداف معین شده در تفاهم نامه منعقد شده دست خواهیم یافت.

کوشش برای بومی کردن مصالح مرمتی

وی با اشاره به اینکه بعد از اتمام فصل دوم همکاری ها با مرمتگران بدون مرز، کار در سایر نقاط این مجموعه جهانی دنبال خواهد شد و بخش های دیگری از این بنا مورد مرمت این گروه قرار خواهد گرفت، اضافه نمود: قرار داد با این گروه خارجی برای حفاظت و مرمت بنای جهانی تخت جمشید به مدت پنج سال منعقد شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اهدافی که از انعقاد این تفاهم نامه دنبال شده را آموزش و تبادل دانش روز در حوزه مرمت میراث فرهنگی مطرح نمود و گفت: از دهه های گذشته موادی که در مرمت سنتی مرمتگران ایرانی به کار می رفته اغلب سیمان بوده است اما در این همکاری با مرمتگران بدون مرز بیشتر از ترکیبات آهکی فرآوری شده استفاده شد که این مواد در ایران فراوری نمی گردد که با همکاری این گروه به دنبال بومی کردن فراوری این مصالح نیز هستیم.

او گفت: گروه مرمتگران بدون مرز کشور ایتالیا که در اقدامات عملیاتی در تخت جمشید حاضر شدند از شش نفر از متخصصین مرمت، یک نفر مستندنگار خبره و عکاس، یک نفر متخصص تراز بالای جهانی در مورد استفاده از لیزر و یک نفر پژوهشگر، شیمی دان و مطالعه گر بر روی آثار سنگی جهان تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه شش نفر مرمتگر جوان ایرانی نیز در کنار این گروه خارجی فعالیت می نماید، گفت: براساس تفاهم نامه این همکاری تا پنج سال آینده ادامه خواهد داشت و بنا به خواست طرفین امکان به روز شدن آن نیز وجود دارد.

فدایی گفت: این طرح هزینه هایی را نیز در پی داشته که طرف ایتالیایی هزینه خود را فراهم می نماید و بطور افتخاری در این کار همکاری دارند و ما نیز مخارج گروه ایرانی و تجهیز کارگاهی این کار را بر عهده داریم.

وی مطرح نمود: فعالیت مرمتگران بدون مرز ایتالیایی به گونه ای است که بخش اعظم هزینه مورد احتیاج مرمت و حفاظت از میراث جهانی تخت جمشید خصوصاً در زمینه تامین مواد و مصالح را خودشان تأمین می نمایند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، فعالیت مرمتگران بدون مرز ایتالیایی در تخت جمشید را واقعه ای خوب دانست و اضافه نمود: در سایت های جهانی کشور مانند تخت جمشید و پاسارگاد احتیاجمند این هستیم که از حضور فعالان و مرمتگران جهانی استفاده کنیم که اکنون این موقعیت در تخت جمشید ایجاد شده که باید از آن در زمینه انتقال تجربه حداکثر بهره برده گردد.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد حکومت کردند.مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 461

به "شروع فصلی دیگر از فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید" امتیاز دهید

1 کاربر به "شروع فصلی دیگر از فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فصلی دیگر از فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید