آموزش تصویری و گام به گام دوخت انواع دامن کلوش

به گزارش مجله فضای وب، دامن کلوش یکی از محبوب ترین و متداول ترن انواع دامن است که آن را به صورت تکی یا متصل به لباس می دوزند. دوخت انواع دامن کلوش سخت نیست و تنها کافی است نحوه کشیدن الگوی آن را بدانید.

آموزش تصویری و گام به گام دوخت انواع دامن کلوش

سرویس خانه داری - پوشیدن دامن آزاد و بلند در روزهای گرم تواند ایده خوبی باشد. دامن کلوش یکی از مدل های زیبای دامن است که هواداران بسیاری دارد. به علاوه انواع این نوع دامن در انواع متفاوتی از جمله کوتاه فانتزی، کلوش میدی و کلوش بلند دوخته می شوند که هر کدام به نوبه خود زیبا و شیک هستند. برای دوخت این نوع دامن اغلب از پارچه های ریون، کرپ، نخی، حریر، ساتن و حتی آهاردار استفاده می گردد. حالت کلوش در خیاطی بسیار پرطرفدار است و به جز دامن می توان از آن برای آستین لباس نیز استفاده کرد. اگر شما هم از هواداران این نوع دامن هستید، با ما همراه باشید در این مطلب قصد داریم که شیوه دوخت انواع دامن کلوش را مرحله به مرحله آموزش دهیم. به طوری که حتی اگر خیاطی هم ننموده باشید به راحتی بتوانید این دامن را بدوزید و از به تن کردن آن لذت ببرید.

محاسبه مقدار پارچه مورد احتیاج

برای حساب کردن مقدار پارچه ای که احتیاج دارید، دور ریز را با قد دامن حساب می کنیم و متراژ پارچه را به دست می آوریم. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه نمایید، فرض کنید قد دامن 60 و اندازه دور کمر 66 باشد. یک سوم اندازه دور کمر را به دست آورد و حاصل را منهای 2 کنید، عدد نهایی 20 خواهد شد. سپس قد دامن را با آن جمع کنید، عدد نهایی 80 خواهد شد.

عدد به دست آمده را دو برابر کنید، پس 160 سانتیمتر برای دوخت دامن نیم کلوش پارچه احتیاج دارید. اگر دامن تمام کلوش باشد 80 را 4 برابر کنید و اگر یک کلوش باشد آن را یک برابر کنید.

دوخت دامن تمام کلوش

یک ششم دور کمر را محاسبه کنید. پارچه را دولا نموده و از گوشه پارچه متر را قرار دهید و به صورت نیم دایره پیش بروید و علامت بزنید. برای صرفه جویی در پارچه بهتر است، دامن از پهلو درز بخورد و زیپ در این قسمت دوخته گردد.

پس از اینکه پارچه را برش زدید، مانند تصویر زیر خواهد شد.

برای خوش فرم شدن گردی پایین دامن از گوشه بالایی متر را گذاشته و قد دامن را علامت می زنیم، از قلم نیاندازید مقدار دورریز را به قد دامن اضافه کنید.

دوخت دامن کلوش نامتقارن

این مدل یک دامن تمام کلوش نامتقارن می گردد که قد پشت دامن بیشتر از قد جلو آن است. برای این دامن نیز از الگوی تمام کلوش استفاده می کنیم، باید پایین دامن را در جلو و پشت کار مانند شکل طراحی کنیم.

دوخت دامن نیم کلوش

این مدل روی دولای پارچه برش می خورد. برای محاسبه مقدار پارچه مورد احتیاج این مدل یک سوم دور کمر را منهای 2 نموده و در فرمول قرار می دهیم. جلوی دامن روی دولای بسته پارچه است و یک درز در پشت آن برای زیپ وجود دارد. الگوی این دامن مانند تصویر زیر است.

دوخت دامن کلوش (یک کلوش)

از اسم این دامن معین است که روی یک لای پارچه برش می خورد. دور کمر را تقسیم بر 1/5 نموده و حاصل را منهای یک می کنیم. 3 سانتیمتر جای دکمه و دکمه خور اضافه می کنیم. سپس الگوی این دامن را مانند تصویر زیر بکشید.

دوخت دامن نیم کلوش پیلی دار

برای برش دامن نیم کلوش پیلی دار دور خط کمر و پایین دامن را با متر ایستاده اندازه بگیرید و به 4 قسمت مساوی تقسیم و هر قسمت را شماره گذاری کنید. روی یک کاغذ دیگر 32 سانتیمتر پیلی در نظر می گیریم برای قسمت های یک، 4 و 16 اندازه می زنیم.

دامن کلوش پیلی دار در نهایت مانند تصویر زیر می گردد.

دوخت دامن کلوش کش دوزی شده

اگر بخواهیم هر کدام از مدل های کلوش را به جای دوخت کمری و زیپ، کش دوزی کنیم باید برای کشیدن خط کمر به جای دور کمر، دور باسن را در محاسبه کنید تا فضایی بیشتری به کار داده گردد و بتوانید به راحتی دامن را کش دوزی کنید.

  • با متر ایستاده گودی کمر الگوی دامن را چک کنید اگر کمتر یا بیشتر از اندازه دور کمر بود از خط کشیده شده بالا یا پایین می رویم تا اندازه حقیقی به دست بیاید.
  • اگر لباس بالاتنه داشته باشد و قرار است دامن کلوش به آن دوخته گردد، دورتادور بالاتنه لباس را اندازه می زنیم و بعد تقسیم بندی دامن را انجام می دهیم تا دامن کلوش کاملا با لباس فیکش گردد.

جمع بندی

اکنون دوخت انواع دامن کلوش را یاد گرفتید و می توانید این دامن های زیبا را بدوزید. نظر شما در خصوص این نوع دامن چیست؟ کدام مدل را بیشتر دوست داشتید؟ از قلم نیاندازید نظرات خود را با ما و سایر همراهان خبرنگاران به وسیله بخش به اشتراک بگذارید. به علاوه می توانید سوالات خود را نیز در این مورد مطرح کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده گردد.

منبع: setare.com
انتشار: 12 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 249

به "آموزش تصویری و گام به گام دوخت انواع دامن کلوش" امتیاز دهید

128 کاربر به "آموزش تصویری و گام به گام دوخت انواع دامن کلوش" امتیاز داده اند | 4.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش تصویری و گام به گام دوخت انواع دامن کلوش"

2 دیدگاه

پریسا 21 آبان 1399

سلام مرسی واقعا از این توضیحات مفیدتون من عاشق خیاطیم انقدری عاشق دوخت دامنم که حد نداره .. ولی به خاطر شرایط کورنا و همچنین بچم که 2 سالشه نمیتونم برم کلاس .. وقتی اموزشتون رو دیدم کلی ذوق کردم ..ولی نمیدونم چرا عکس از تصاویر ندارید

پاسخ به پریسا

مهسا 12 بهمن 1398

اگر نخواهیم کمر را کش دوزی کنیم ، چگونه کمر را به دامن وصل کنیم ؟ بخاطر اینکه دامن به صورت منحنی و نوار کمر صاف است ؟

پاسخ به مهسا
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید