آپدیت بزرگ استارفیلد چه تاثیری بر عملکرد بازی داشته است؟
به گزارش مجله فضای وب، بازی استارفیلد (Starfield) را می توان به عنوان یک بازی نقش آفرینی خوب دانست. عنوانی که توانست موفقیت خیلی خوبی روی پلتفرم ایکس باکس و کامپیوتر بدست بیاورد و مورد توجه هواداران این سبک قرار بگیرد. با وجود موفقیت خوب استارفیلد، این بازی مشکلاتی داشت که مانع از این شد که به نهایت پتانسیل خود دست پیدا کند و در نتیجه پس از مدتی از یاد گیمرها رفت.
یکی از مسائل بازی استارفیلد نرخ فریم هدف 30 روی کنسول ها بود. این موضوع باعث شد تا استارفیلد به شدت مورد انتقاد قرار بگیرد مخصوصاً اینکه کنسول سری ایکس به راحتی توانایی اجرای این بازی را با نرخ فریم بالاتر داشت. چیزی که نرخ فریم 30 را منطقی می کرد، مقدار بزرگ این بازی بود. به این شکل که حتی کامپیوترهای به شدت قدرتمند هم با فشار زیاد توانایی ارائه نرخ فریم 60 را در بالاترین تنظیمات داشتند و همین موضوع باعث شد که نرخ فریم 30 روی کنسول کاملاً درست و بجا باشد.
حال شرکت بتسدا به طور ناگهانی تصمیم گرفت تا یک بهینه سازی گسترده روی نسخه کنسولی بازی استارفیلد انجام دهد. به این شکل که این شرکت بازی را به حدی بهینه کرد که چندین حالت عملکردی مختلف برای آن در کنسول سری ایکس در دسترس خواهد بود. بازیکنان حال می توانند بین حالت عملکردی (Performance) یا حالت های بصری (Visuals) یکی را انتخاب نموده و بنابر سلیقه خود بازی را تجربه نمایند. نکته اینجاست که حالت های بصری نرخ فریم کمتری را به کاربر ارائه می دهند با این حال حالت میانه هم در این بازی وجود دارد.
حال در این متن قصد داریم تا به طور کامل این سیستم های عملکردی را آنالیز کنیم. همینطور اینکه آیا دسترسی به نرخ فریم 60 در این بازی امکان پذیر هست یا نه؟ پس با ما همراه باشید.
جزئیات تنظیمات عملکردی و بصری بازی استارفیلد
بازی استارفیلد تنظیمات زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهد. در ابتدا شما با دو حالت عملکردی و بصری روبرو هستید. پس از آن می توانید نرخ فریم مورد نظر خودتان را انتخاب نموده و حتی محدودیت نرخ فریم را به طور کامل بردارید. در نتیجه دیگر دستگاه کوششی برای نگه داشتن یک عدد ثابت نخواهد نمود ولی امکان دارد با افت فریم در بازی روبرو شوید. در کنار این سیستم شما می توانید V-Sync را نیز خاموش و روشن کنید تا مقدار تأخیر کم بگردد.
بگذارید تا با جزئیات بیشتر حالت بصری و عملکردی را آنالیز کنیم. به طور کلی در حالت بصری جزئیات بازی بیشتر است. به این شکل که امکان دارد نرخ فریم پایین تر باشد ولی فریم های ساخته شده کامل تر بوده و مقدار لرزش تصویر نیز کمتر است. از طرفی جزئیات بازی به طور کامل نمایان شده و تمامی سطوح به طور کامل به کاربر ارائه می گردد. نکته جالب اینجاست که زاویه دید در این حالت بیشتر بوده و در نتیجه کاربران می توانند نقاط دورتر را بهتر ببینند.
یکی از نکات مهم این است که حالت بصری از رزولوشن بالاتری برای طراحی بازتاب و موارد دیگر استفاده می نماید. در نتیجه از لحاظ جزئیات و وضوح در سطح بالاتری نسبت به حالت عملکردی قرار گرفته است. نکته اینجاست که به علت جزئیات بسیار زیاد این بازی و سنگین بودن نسخه کنسولی از لحاظ گرافیکی به سطح کامپیوترهای بالارده نمی رسد. در نتیجه در زمینه بازتاب و مواردی از این دست بازی همچنان در سطح پایین تری قرار گرفته است ولی نکته مثبت اینجاست که در موارد ساده و محیط حالت بصری تجربه خوبی را به کاربران ارائه می دهد.
ویژگی های بصری دیگر بازی بین حالت عملکردی و بصری یکسان هستند. برای مثال سایه ها دقیقاً مشابه به هم طراحی شده و شرکت سازنده تصمیمی به تغییر آن نداشته است. این در صورتی است که تغییر کیفیت سایه تأثیر زیادی روی عملکرد بازی می گذارد. یکی دیگر از مواردی که همچنان ثابت است مقدار ازدحام جمعیت است. به این شکل که در نسخه کامپیوتر استارفیلد در حالت های گرافیکی بالا مقدار ازدحام جمعیت بالاتر بوده و در نتیجه شما با یک محیط شلوغ روبرو هستید. این در صورتی است که اگر این حالت کمتر باشد، بازی نیز خلوت تر بوده و مقدار پردازش هم کمتر خواهد بود. شرکت بتسدا اعلام نموده که مقدار ازدحام جزو یکی از تفاوت های میان دو حالت است ولی چندان مشخص نیست.
چیزی که میان این دو به طور مشهودی تفاوت دارد حالت نورپردازی در بازی است. به این شکل که شما به طور کامل تفاوت میان دو حالت را در روشنایی و محیط های مختلف مشاهده خواهید کرد و مشخص است که دو حالت عملکردی و بصری بازی استارفیلد از سیستم های نورپردازی محیط (Global Illumination) متفاوتی استفاده می نمایند.
از لحاظ رزولوشن هم دو حالت بازی با هم تفاوت دارد. حالت بصری بازی را در رزولوشن 1440p به کاربر ارائه می دهد این در صورتی است که حالت عملکردی بازی را در حالت 900p به کاربر ارائه داده و در نتیجه تمرکز بیشتری روی نرخ فریم تا کیفیت تصویر دارد. نکته جالب اینجاست که سیستم های ارتقاء تصویر در این بازی به رجحانن نحو عمل نموده و در نتیجه کاربران افت فریم یا کیفیت زیادی را مشاهده نخواهند کرد.
یکی از نکات جالب بازی استارفیلد سیستم رزولوشن پویا است. به این شکل که رزولوشن بازی در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود ولی این برای افراد عادی محسوس نیست. در نتیجه کاملاً منطقی است که بسیاری از افراد متوجه آن نشده باشند. همینطور اینکه این سیستم باعث می گردد بازی رزولوشن ثابتی داشته باشد و تغییر خاصی نکند.
خوشبختانه هر دو حالت عملکردی و بصری بازی استارفیلد از لحاظ کیفیت تصویر خوب هستند. قطعاً حالت عملکردی جزئیاتب بیشتری را به کاربر ارائه می دهد ولی حالت عملکردی نرخ فریم بالاتری دارد. در نتیجه این کاربر است که مشخص می نماید چگونه می خواهد بازی را تجربه کند. همینطور اینکه هر دو حالت بازی از سیستم ارتقاء تصویر FSR 2 استفاده می نمایند. در نتیجه شما به طور کامل مسائل این سیستم ارتقاء تصویر را در این بازی مثل حالت نویز در تصویر مشاهده خواهید کرد.
رزولوشن داخلی کم در حالت عملکردی بازی باعث می گردد تا استارفیلد کمی بی ثبات گردد. به این شکل که در هنگام تجربه بازی شما متوجه خواهید شد که نرخ فریم ثابت نیست و از طرفی رزولوشن نیز کمی تغییر می نماید. نکته اینجاست که این مسائل در هنگام حرکت بیشتر خواهند شد و در نتیجه تجربه استارفیلد را کمی سخت می نمایند.
شرح حالت عملکردی کمی سخت است
همانطور که انتظار می رود حالت عملکردی بازی استارفیلد کمی سخت است. به این شکل که این به روزرسانی نو قابلیت های زیادی به بازی اضافه نموده ولی این حالت عملکردی است که اهمیت زیادی دارد. نکته اینجاست که حالت عملکردی بازی استارفیلد توانایی رسیدن به نرخ فریم 60 را دارد. برای مثال بیشتراً در مبارزات ما شاهد نرخ فریم 60 بوده و در شهرهای کوچک هم این نرخ فریم ثابت است. مشکل اینجاست که در شهرهای بزرگ یا در شرایط سخت، این نرخ فریم افت پیدا نموده و ثبات آن به هم می ریزد. نکته اینجاست که اجرای بازی استارفیلد در نرخ فریم 60 کار راحتی نیست ولی با بهینه سازی نو بتسدا کنسول سری ایکس به راحتی از پس این کار بر می آید.
جایی که برای بازی استارفیلد دشور است، شهرهای بزرگ مثل آکیلا (Akila) و آتلانتیس نو (New Atlantis) است. به این شکل که این دو شهر نسبت به شرایط دیگر بازی بدتر اجرا شده و از طرفی نرخ فریم این دو شهر همواری بین 30 تا 40 ات. حتی امکان دارد که نرخ فریم بازی کمتر هم بگردد و در نتیجه مسائل زیادی این دو حالت برای بازی ایجاد می نمایند. نکته اینجاست که به جز این دو شهر در حالت های دیگر بازی به راحتی به نرخ فریم 60 رسیده و این یک نکته بسیار مثبت است.
حال اگر شما نرخ فریم را روی 60 نگه دارید ولی حالت بازی را به بصری تغییر دهید، شرایط کمی متفاوت می گردد. نکته جالب اینجاست که حتی در حالت بصری نیز بازی تمام کوشش خود را می نماید که به نرخ فریم 60 نزدیک گردد. با این حال در همان دو شهری که گفتیم همچنان نرخ فریم 30 تا 40 است که به احتمال زیاد این دو شهر فشار زیادی به پردازنده اصلی بازی وارد می نمایند. در محیط های کوچک این مشکل وجود نداشته و نرخ فریم به 60 نزدیک شده و حتی می رسد. این نکته از این نظر قابل اهمیت است که حالت بصری برای نرخ فریم 30 ساخته شده و اینکه به 60 می رسد بسیار قابل توجه است.
در محیط های بزرگ و فضاهای بین سیاره ای به علت اینکه جزئیات بازی بسیار زیاد می گردد، نرخ فریم نیز کاهش پیدا می نماید. همینطور اینکه رزولوشن داخلی بازی نیز تا حد خوبی تغییر نموده تا یک نرخ فریم قابل قبول را به کاربر ارائه دهد. مشکل اینجاست که این تغییرات باعث می گردد که ثبات بازی از بین رفته و نرخ فریم آن به شدت متغیر باشد. به حتی که بازی از نرخ فریم 60 به 40 کاهش پیدا نموده و دوباره افزایش پیدا کند. اینجاست که شما متوجه می شوید حالت عملکردی در کنار نرخ فریم 60 رجحانن ترکیب بوده و از لحاظ گیم پلی رجحان مشهودی نسبت به حالت های دیگر دارد.
کاهش نرخ فریم بازی به 30
اگر شما نرخ فریم بازی را به 30 کاهش دهید، بازی به ثبات قابل توجهی می رسد. به همین علت کاربر هیچ کاهش نرخ فریمی را مشاهده ننموده و از طرفی کیفیت تصویر بالایی هم دریافت خواهد نمود. این موضوع اصلاً چیز عجیبی نیست به علت اینکه بازی استارفیلد با نرخ فریم 30 به بازار عرضه شد و منطقی است که به راحتی بتواند به آن برسد. نکته اینجاست که این حالت 30 فریم هم بدون مشکل نیست اما عملکرد خوبی دارد. مخصوصاً اینکه در شرایط سخت بازی چندین فریم را به طور کامل جا می اندازد و امکان دارد بعضی اوقات جالب نباشد.
اگر شما بازی را در حالت نرخ فریم 30 و عملکردی بگذارید هم تفاوت زیادی با حالت بصری مشاهده نخواهید کرد. نکته اینجاست که دو شهر آکیلا و آتلانتیس نو عملکرد بهتری داشته و دیگر افت فریم سابق را نخواهند داشت. البته اینگونه نیست که هیچ افت فریمی وجود نداشته باشد ولی نسبت به قبل کمتر است. در نتیجه شما متوجه خواهید شد که این دو شهر از لحاظ پردازنده اصلی به بازی فشار می آورند.
حال اگر شما کنسول را به یک صفحه نمایش 120 هرتزی متصل کنید با یک حالت نو 40 فریمی روبرو خواهید شد. این حالت در اصل چیزی بین حالت 30 فریمی و 60 فریمی است و عملکرد جالبی دارد. این سیستم نه تنها از لحاط نرخ فریم بین دو حالت اصلی قرار گرفته بلکه از لحاظ تعداد افت فریم هم چیزی درحالت میانه است. دقت کنید که این حالت 40 فریم یک موضوع نو است. در نتیجه نه تنها در شهرهای بزرگ مشکل دارد بلکه در کل در دنیای بازی هم مسائل عملکردی بسیاری دارد. بحث اینجاست که با انتخاب نرخ فریم 40 و حالت عملکردی شما با یک تجربه بهتری روبرو خواهید شد. چونکه این حالت به راحتی به نرخ فریم 40 رسیده و هیچ مسئله ای با نرخ فریم 40 ندارد.
اگر شما از سیستم VRR در بازی بهره ببرید، بسیاری از مسائل و نوسانات نرخ فریم رفع خواهد شد. مخصوصاً اینکه اگر یک صفحه نمایش 120 هرتزی را به یک کنسول سری ایکس متصل نموده باشید که از سیستم VRR هم پشتیبانی بکند. نکته اینجاست که بازی استارفیلد در زمینه پردازنده اصلی بسیار محدود شده است در نتیجه شما با نرخ فریم 35 تا 45 در این حالت 40 فریمی روبرو هستید و اگر از VRR بهره ببرید تجربه رجحانن خواهید داشت.
موارد دیگر
اولین نسخه از این به روزرسانی نو استارفیلد زمانی که عرضه شد، اگر شما بازی را در حالت 60 فریم بر ثانیه می گذاشتید، در صورت کم شدن نرخ فریم حالت V-Sync را خاموش می کرد. حال با به روزرسانی های نو، این حالت از بین رفته و سیستم V-Sync همواره روشن است. نکته اینجاست که روشن بودن این سیستم به بازی و کاربر اجازه می دهد که با کمترین تأخیر با یکدیگر ارتباط داشته باشند.
حال اگر شما با یک صفحه نمایش 120 هرتزی بازی را تجربه می کنید، می توانید محدودیت نرخ فریم را به طور کامل بردارید. در نتیجه بازی ثبات کمتری داشته ولی در هر حالت نرخ فریم بالایی را به کاربر ارائه می دهد. رسیدن به نرخ فریم 120 روی کنسول برای بازی استارفیلد بسیار سخت است اما با استفاده از سیستم های ارتقاء تصویر رسیدن به نرخ فریم 90 تا 100 ممکن بود. با این حال در بیشتر موارد نرخ فریم در اطراف 60 بوده و حتی به زیر آن هم در شرایط شلوغ و سخت کاهش پیدا کرد.
در کل بهتر است که شما محدودیت نرخ فریم را برای بازی بگذارید. به علت اینکه عملکرد بهتری داشته و از طرفی این محدودیت فریم باعث می گردد بازی ثبات بهتری داشته باشد. نکته اینجاست که بازی استارفیلد یک عنوان نقش آفرینی است در نتیجه نیازی نرخ فریم بسیار بالا ندارد و نرخ فریخ 60 برای این بازی کافی است.
نتیجه گیری
در کل سیستم نرخ فریم بالا در کنسول برای بازی استارفیلد موفقیت آمیز بوده است. با این حال آنطور که انتظار می رود بازی به طور دائم در نرخ فریم 60 اجرا نمی گردد. نکته اینجاست که تنوع حالت تصویر و عملکردی در این بازی به شدت بالا رفته که باعث شده تجربه استارفیلد روی کنسول بسیار لذت بخش و البته نزدیک به کامپیوتر بگردد.
بازی استارفیلد یک عنوان سنگین برای پردازنده های مرکزی ضعیف و میانه است. همین پردازنده ها در کنسول های بازی هم حضور دارند و در نتیجه بیشتر محدودیت های بازی هم به علت وجود همین پردازنده ها است. در نتیجه بهتر است شما از نرخ فریم 60 در بازی بهره ببرید تا بتوانید به ثبات خوبی در بازی برسید.
اینکه ما شاهد تنوع بسیار زیاد از حالت های بصری و عملکردی در پلتفرم های مختلف گیمینگ هستیم بسیار خوب است. مخصوصاً اینکه استارفیلد به کاربر اجازه می دهد تا حالت های عملکردی را با نرخ فریم های مختلف تجربه کند که یک ویژگی بسیار خاص است. از طرفی حالت 30 فریم و عملکردی کمی عجیب و غیر منطقی به نظر می رسد که بهتر است افراد آن را انتخاب ننمایند.
چیزی که ناراحت نماینده است این است که هیچ کدام از این امکانات نو به نسخه کنسول سری اس راه پیدا ننموده است. سری اس یکی از پرفروش ترین کنسول های نسل نهمی بود و موفقیت بسیار خوبی کسب کرد ولی مشکل اینجاست که از لحاظ عملکردی توان کمتری داشته و به همین علت بسیار محدود است. همین موضوع باعث شده که استارفیلد هیچکدام از موارد خاص خود را برای این کنسول نداشته باشد. البته بتسدا می توانست این بازی را برای این کنسول هم بهینه کند ولی این شرکت تصمیم گرفت به طور کامل به سری اس اهمیت ندهد.
منبع: Eurogamer
منبع: دیجیکالا مگ