از مصوباتی برای زندگی آسانتر معلولان تا دغدغه ای که نباید بر روی کاغذ بماند

به گزارش مجله فضای وب، به منظور رعایت احترام برای معلولان و اهمیت زیست بهتر این قشر، جلسه هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان در استانداری خراسان جنوبی با حضور مسئولان مربوطه برگزار گشت و مصوباتی برای پیاده سازی داشت.

از مصوباتی برای زندگی آسانتر معلولان تا دغدغه ای که نباید بر روی کاغذ بماند

به گزارش خبرنگاران، مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال 1992 روز سوم دسامبر را به عنوان روز جهانی معلولان نام گذاری کرده تا در جامعه آگاه سازی صورت گیرد.

معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه به کار گیرند، به این منظور باید دسترسی آن ها برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی تضمین شود.

از شمار این اقدامات نیز می توان تهیه وسایل کمک ارتباطی برای ناشنوایان، منابع و مطالب علمی به خط بریل یا نوارهای صوتی برای اشخاصی که دچار اختلالات بینایی در سطوح مختلف هستند، مناسب سازی شهرها و خواندنی هایی که از لحاظ کمی و کیفی باتوان و استعداد افراد کم توان ذهنی مناسب باشد را نام برد.

به منظور رعایت احترام برای این قشر، جلسه هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان در استانداری خراسان جنوبی با حضور مسئولان مربوطه برگزار گشت و مصوباتی برای پیاده سازی داشت.

جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: با توجه به لزوم ساخت سرویس بهداشتی مناسب معلولین در مجتمع ها و پایانه ها، اقداماتی در این زمینه صورت گرفته که تاکنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دهقانی، کننده معلولان نیز با اشاره به نگاه ترحم آمیز مردم به معلولان و نبود برخی استانداردهای مناسب در فضاهای شهری شرح داد: لازم است تا ضمن اجرا کردن استانداردها بر مبنای تقاضای دستگاه های اجرایی برای فرهنگ سازی این موضوع فیلم های آموزنده و تبلیغاتی ساخته و توسط رسانه ملی پخش شود.

ساخت 49 واحد مسکونی برای معلولان نهبندانی

محسن بخشی، شهردار نهبندان نیز با بیان اینکه در این شهر 4300 سالمند و 1200 نفر معلول وجود دارد، گفت: به این منظور مصوباتی شامل ساخت 49 واحد مسکونی، مناسب سازی چهار هزار متر پیاده رو، مناسب سازی رمپ های ورودی و خروجی تمامی مکان ها و ادارات، در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه ساخت 10 واحد مسکونی یک طبقه نیز در دست اجراست، افزود: اجرای رمپ در تقاطع های شهری و اصلاح مسائل این تقاطع ها، جداسازی آب شرب در آبکمک فضاهای سبز، اجرا و مناسب سازی آیلندهای بلوارهای شهری برای جامعه هدف و ساخت سرویس های بهداشتی فرنگی برای زائران عتبات عالیات وارد شده به این شهر از کشورهای افغانستان و پاکستان نیز اجرا و به بهره برداری رسیده است.

زحمت کش، کننده نابینایان نیز با بیان اینکه 18 دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده وارد شهر شده اما هنوز دچار مسائلی است، اظهار کرد: از جمله مناسب سازی های مورد نیاز نابینایان، گویاسازی ناوگان های شهری و حمل و نقل، گویا شدن و بریل کردن خودپردازها، پیاده سازی سیستم متصدی گویا در شعب مرکزی بانک ها و استفاده از فرش ها و موزاییک های راهنما در مکان های پرتردد و ادارات است.

مصوبات تنها بر روی کاغذ نباشد

سید کمال الدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: باید اماکن به نحو مطلوب برای قشر معلول و جانباز آماده شود.

وی با بیان اینکه مناسب سازی سکوها و وسایل نقلیه عمومی باید مورد توجه شورای شهر و شهرداری قرار گیرد، افزود: اینکه دبیرخانه بهزیستی استان نیز باید به صورت جدی امر مناسب سازی را دنبال کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان نمود: متولیان و مسئولان باید توجه ویژه ای به مناسب سازی شهری داشته باشند چراکه احترام قشر سالمند و معلول بر تمام مردم و مسئولان واجب است.

میرجعفریان شرح داد: مصوبات نباید صرفا بر روی کاغذ بماند و اگر از سوی مدیری نسبت به اجرای مصوبات بی توجهی شود، عدم عملکرد مدیر به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

وی بیان نمود: مصوبات جلسات مرتبط با این موضوع پشتوانه عملی دارد و اگر دستگاهی در بازه زمانی به مصوبه عمل نکرد و اتفاقی بیفتد، مصوبه ملاکی قانونی برای برخورد با دستگاه مربوطه است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها حق ندارند به فضاهایی که دارای مناسب سازی مطلوبی نیست، پایان کار بدهند، اظهار کرد: دهکمک ها نیز مکلف هستند معابر عمومی و پارک ها را برای معلولان و سالمندان مناسب سازی کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با گلایه از عدم حضور کنندگان برخی دستگاه ها، گفت: اگر دستگاه در انجام این مصوبات کوتاهی کنند و یا متولیانی که در جلسه حضور ندارند، دلیلی قانع کننده نداشته باشند به اداره کل بازرسی معرفی خواهند شد.

در این جلسه مصوب شد در ادارات پر تردد معلولان، از فرش های پلاستیکی پرزدار استفاده شود. مناسب سازی سینماها نیز از جمله دستورات جلسه قبلی بود که به دلیل عدم حضور دستگاه متولی به آن پرداخته نشد.

مصوب شد در کورد مناسب سازی مکان عابر بانک ها نیز مکاتباتی با بانک ها و موسسات مربوطه انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 473

به "از مصوباتی برای زندگی آسانتر معلولان تا دغدغه ای که نباید بر روی کاغذ بماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مصوباتی برای زندگی آسانتر معلولان تا دغدغه ای که نباید بر روی کاغذ بماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید