با یکی از جذاب ترین انواع سریال های تلویزیونی آشنا شوید؛ سیتکام

به گزارش مجله فضای وب، سریال های تلویزیونی یکی از گسترده ترین و عمیق ترین سرگرمی هایی هستند که این روزها می توانیم از وجودشان لذت ببریم. دنیای این سریال ها نه تنها پایان ندارد بلکه در سال های اخیر، گستردگی آن ها بیشتر و بیشتر هم شده است. بنابراین حالا با شبکه های متعددی روبرو هستیم که برای تولید برنامه های جذاب تر، رقابت شدیدی با یکدیگر دارند. رقابتی که در نهایت تنها یک برنده دارد؛ تماشاگری که برای لذت بردن از دنیای سرگرمی های بی پایان، از برابر صفحه نمایش لپتاپ یا تلویزیون خانه اش، تکان نمی خورد.

با یکی از جذاب ترین انواع سریال های تلویزیونی آشنا شوید؛ سیتکام

شبکه های اینترنتی و تلویزیونی ژانرها و موضوعات مختلفی را برای جذب مخاطب در نظر می گیرند. برای آن ها تفاوتی ندارد تماشاگرشان دقیقا به دنبال چه نوع محتوایی است، این شبکه ها تلاش می کنند هر آن چه نیاز است را تولید کنند. بنابراین گاهی ممکن است بودجه یک سریال درام که داستان زندگی یک خانواده عادی را روایت می کند، از بودجه یک سریال علمی تخیلی بیشتر باشد! اما در میان ده ها ژانر سریال های تلویزیونی، یکی از پرهوادارترین، محبوب ترین و فراموش نشدنی ترین ژانرها، سیتکام است.

سیتکام اصلا یعنی چه؟

سیتکام، مخفف Situational Comedy یا کمدی موقعیت است. سیتکام به طور کلی در ژانر کمدی قرار می گیرد و به طور کلی به سریالی گفته می شود که معمولا در یک خانه، اداره و یا دانشگاه در جریان است. لوکیشین سریال های سیتکام معمولا محدود و یا غیرواقعی است. شنیده شدن صدای خنده تماشاگران (که شاید یکی از شناخته شده ترین ویژگی های سیتکام ها باشد) در این نوع سریال ها اجباری نیست اما بخشی از هویت آن است.

سیتکام در میان سریال های تلویزیونی، به دلیل گستردگی و تنوعی که پیدا کرده، به تنهایی یک ژانر است. شخصیت های حاضر در سیتکام ها، معمولا ثابت هستند و از هر اپیزود آن، به اپیزود دیگر منتقل می شوند. تعداد شخصیت های اصلی در سیتکام ها، معمولا زیاد نیست و بیشتر داستان هم پیرامون زندگی همین شخصیت ها می گذرد. در بیشتر سیتکام ها، یک شخصیت اصلی، حضور پررنگ تری نسبت به سایرین دارد.

منتقدان سینما و تلویزیون درباره هویت ژانر سیتکام اختلاف نظر شدیدی دارند. گروهی اعتقاد دارند سیتکام نمی تواند به تنهایی یک ژانر معرفی شود چرا که گستردگی زیادی دارد. اما برخی می گویند اصول سیتکام معین است و هر اثری که با پایبندی به اصول آن ساخته شود، می تواند در مجموعه ژانر سیتکام قرار بگیرد. بنابراین انیمیشن های کمدی هم می توانند سیتکام باشند.

این نوع جذاب از سریال ها، معمولا هواداران بسیار زیادی دارند. چرا که داستان، شخصیت ها و روایت های کمدی موقعیت می تواند به حدی شیرین باشد که برای سال ها در ذهن تماشاگر باقی بماند. بنابراین بازیگران و عوامل این سیتکام ها ممکن است برای سال ها محبوب باقی بمانند. یکی از معروف ترین سریال های سیتکام، Friends (دوستان) نام دارد که با گذشت بیش از ربع قرن از انتشار نخستین اپیزودش، هنوز هم یکی از محبوب ترین سریال های تاریخ تلویزیون است.

سیتکام از کجا آغاز شد؟

سیتکام در رادیو شکل گرفت (همان گفتگوی کمدی شخصیت ها درباره اتفاقات پیرامونشان که هنوز هم در رادیوها وجود دارد) اما حالا به خاطر درخشش در تلویزیون شناخته می شود. اگرچه ریشه سیتکام در رادیو سابقه ای بسیار طولانی دارد اما اصطلاح کمدی موقعیت، در اواخر دهه 40 میلادی و به لطف سریال های تلویزیونی شبکه BBC مطرح شد. این ژانر تلویزیونی بعدها به خاک ایالات متحده رسید و پیروز شد شهرت بسیار بیشتری پیدا کند.

آیا سیتکام انوع گوناگونی دارد؟

سیتکام ها با توجه به کشور سازنده شان، معمولا ویژگی های متفاوتی دارند. برای مثال در انگلیس که محل تولد سیتکام های تلویزیونی است، هر فصل این سریال ها معمولا شش قسمتی است و از سی دقیقه فراتر نمی رود. فیلم نامه سیتکام های انگلیسی معمولا توسط چند نفر نوشته می شود و فیلم برداری آن در محیط های بسته و یا استودیوهای ساختگی است.

در ایالات متحده، مدت زمان هر سیتکام فراتر از 22 دقیقه نمی رود تا در کنار هشت دقیقه تبلیغات تلویزیونی، مجموعا برای سی دقیقه مخاطبش را سرگرم کند. در کانادا، سیتکام های تلویزیونی معمولا اپیزودهای کم تر و فصل های بیشتری دارند. در استرالیا هم موضوع این نوع سریال ها بیشتر به مسائل و بحران های اجتماعی گره خورده است. اما این تغییرات سیتکام در کشورهای مختلف، به معنای انوع گوناگون آن نیست.

چگونه یک سریال سیتکام را بشناسیم؟

هر سریالی که در ژانر کمدی قرار بگیرد، لزوما سیتکام نیست. بنابراین اگر یک سریال تلویزیونی جذاب و خنده دار را تماشا کردید، هرگز تصور نکنید که با یک سیتکام روبرو هستید. سیتکام ها اصول معینی دارند که در ادامه آن ها معرفی می کنیم:

1. در لوکیشین های محدود یا ساختگی و یا در استودیوها فیلم برداری می شوند.

2. شخصیت های اصلی زیادی ندارند و رابطه شخصیت های اصلی هم معمولا صمیمی است

3. صدای خنده تماشاگران در بیشتر سیتکام ها شنیده می شود. این صدا معمولا به صورت جداگانه ضبط می شود و در جریان تدوین سریال، بر روی آن قرار می گیرد. اما برخی از این سریال ها هم بدون صدای خنده تماشاگران ساخته می شوند.

4. داستان و فیلم نامه کمدی های موقعیت معمولا فراتر از شخصیت های اصلی نمی رود. بنابراین بیشتر مواقع با روایت ترس، سردرگمی، درگیری و یا اتفاقات مهم و خنده دار شخصیت های اصلی هر سریال سیتکام روبرو هستیم.

5. سیتکام ها با دوربین های محدود فیلم برداری می شوند.

با بهترین سیتکام های تلویزیون آشنا شوید

سریال های سیتکام به حدی در جذب تماشاگر پیروز هستند که هر سال چند سریال جدید به مجموعه گسترده آن ها افزوده می شود. اما بیشتر آن ها در جذب و حفظ مخاطب ناکام هستند. بنابراین سیتکام های زیادی نمی توانند برای همیشه در ذهن هواداران این ژانر باقی بمانند. حالا به معرفی تعدادی از مشهورترین، پرمخاطب ترین و جذاب ترین سیتکام ها می پردازیم.

Friends (دوستان)

این سیتکام نه تنها یکی از بهترین نمونه های ژانر خودش لقب می گیرد بلکه به عنوان یکی از بهترین سریال های تاریخ تلویزیون هم شهرت بسیار زیادی دارد. داستان این سریال هشت فصلی درباره تعدادی از دوستان صمیمی است که در کنار یکدیگر روزهای جالبی را پشت سر می گذارند. به اعتقاد بسیاری از منتقدان سینما و تلویزیون، دوستان می تواند بهترین سیتکام تاریخ لقب بگیرد و البته که یکی از بهترین سریال هایی است که تا امروز به دنیای تلویزیون ورود پیدا کرده است.

The Office (اداره)

این سریال که درواقع تولید دوباره سریالی به همین نام محصول انگلیس است، از 24 مارس 2005 تا 16 می 2013 در شبکه NBC ایالات متحده آمریکا پخش شد. داستان اداره درباره زندگی و ارتباط میان کارمندان یک شرکت فروش کاغذ است. اگرچه نگاه منتقدان به فصل نخست تعریفی نداشت اما در فصل های بعدی، همه تماشاگران و منتقدان یقین پیدا کردند که اداره احتمالا یکی از بهترین سریال های سیتکام تاریخ تلویزیون است. با این حال دو فصل پایانی سریال به دلیل از دست دادن برخی از مهم ترین شخصیت ها، افت شدیدی را تجربه کرد. شهرت نسخه آمریکایی این سریال از نسخه انگلیسی آن بسیار بیشتر است. چندی پیش مجموع تماشاگران اداره با عبور از سریال دوستان آن را به پربیننده ترین سریال آمریکایی تبدیل کرد.

How I Met Your Mother (آشنایی با مادر)

این سریال در 9 فصل از شبکه CBS ایالات متحده آمریکا پخش شد. بنابراین هواداران آشنایی با مادر از سال 2005 تا سال 2014 از تماشای این سریال لذت بردند. داستان آن درباره مردی است که خاطرات آشنایی با همسرش را برای فرزندانش تعریف می کند. آشنایی با مادر یکی از مشهورترین و پرهوادارترین سیتکام های آمریکایی است.

The Big Bang Theory (تئوری بیگ بنگ)

این سریال که در سال 2007 پخش آن از شبکه CBS آغاز شد، تا چند ماه پیش در حال پخش بود. با پایان فصل دوازدهم سریال، هواداران برای همیشه با این سیتکام خداحافظی کردند. داستان این سریال درباره گروهی از دانشجویان نخبه است که در کنار یکدیگر زندگی می کنند. فصل هفتم سریال با بیش از 12.5 بیننده در زمان پخش، هنوز هم یکی از رکوردداران دنیای سرگرمی های تلویزیونی است.

Seinfeld (ساینفلد)

قدیمی بودن سریال ساینفلد شاید برای بیشتر تماشاگران امروزی جذابیت ویژه ای نداشته باشد. این سریال که از سال 1984 تا 1992 در 9 فصل از شبکه CBS ایالات متحده پخش شد، نقش مهمی در گسترش سیتکام های چند سال اخیر داشت. داستان این سیتکام درباره همسایه های یک ساختمان و زندگی روزمره آن ها است. بسیاری از منتقدان قدیمی اعتقاد دارند ساینفلد هنوز هم بهترین سیتکام تاریخ است.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1336

به "با یکی از جذاب ترین انواع سریال های تلویزیونی آشنا شوید؛ سیتکام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با یکی از جذاب ترین انواع سریال های تلویزیونی آشنا شوید؛ سیتکام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید