تاکسی های پرنده

به گزارش مجله فضای وب، هیوندای یکی از اعضای اصلی این پروژه است. این شرکت سال گذشته در نمایشگاه محصولات الکترونیکی در لاس وگاس از کانسپت یک تاکسی پرنده رونمایی کرد که با همکاری شرکت تاکسیرانی اوبر ساخته شده بود.

تاکسی های پرنده

دولت کره جنوبی می گوید خدمات تاکسی پرنده می تواند سالانه 840 میلیون دلار درآمد داشته باشد

دولت کره جنوبی با تشکیل گروهی ویژه، برنامه ایجاد شبکه تاکسی هوایی در این کشور را آغاز کرد. چهل سازمان و کارخانه از جمله هیوندای در این گروه قرار دارند و قرار است تا سال 2025 خطوط تجاری تاکسی هوایی را راه اندازی نمایند.

دولت کره جنوبی اعلام نموده که این تاکسی مسافران را از فرودگاه سئول به مناطق مهم تجاری پایتخت کره جنوبی منتقل خواهد نمود. قرار است تا سال 2030 تعداد جهت های تاکسی هوایی به ده جهت افزایش یابد و دولت می گوید انتظار دارد این سرویس تا سال 2040 سالانه حدود 840 میلیون دلار درآمد داشته باشد.

هیوندای یکی از اعضای اصلی این پروژه است. این شرکت سال گذشته در نمایشگاه محصولات الکترونیکی در لاس وگاس از کانسپت یک تاکسی پرنده رونمایی کرد که با همکاری شرکت تاکسیرانی اوبر ساخته شده بود.

هیوندای کانسپتی از تاکسی پرنده اش را در نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاس وگاس نمایش داد

تاکسی پرنده هیوندای الکتریکی است و با هر بار شارژ می تواند 100 کیلومتر حرکت کند و برای شارژ باتری تنها هفت دقیقه زمان احتیاج دارد. حداکثر سرعت این ماشین پرنده 290 کیلومتر در ساعت است و می تواند تا 600 متر ارتفاع بگیرد.

هیوندای می گوید تاکسی های پرنده ابتدا با یک خلبان کنترل می گردد، اما در آینده قرار است به صورت خودران مسافران را جا به جا کند.

تاکسی های پرنده اگرچه سال ها است به عنوان یک راهکار برای ترافیک مطرح شده، اما تنها چند سال است که جدی گرفته شده اند. بانک آمریکایی مورگان استنلی پیش بینی نموده که بازار این وسایل نقلیه تا سال 2040 میلادی، یک میلیارد و 500 میلیون دلار ارزش خواهد داشت.

بوئینگ، ایرباس و تویوتا از جمله شرکت های دیگری هستند که در ساخت تاکسی های پرنده سرمایه گذاری نموده اند.

فورد از فروش وانت های سری اف خود در سال 2019 چهل و دو میلیارد دلار درآمد کسب کرد

بهترین وانت آمریکا بهتر شد

فورد نسل جدیدی از وانت اف-150 خود را در برنامه ای که به طور زنده از شبکه های اجتماعی پخش شد، به نمایش گذاشت.

وانت های سری اف از دهه هفتاد میلادی تا کنون پرفروش ترین وانت آمریکا و از دهه هشتاد میلادی تا کنون پرفروش ترین وسیله نقلیه در این کشور بوده است. فورد سال گذشته با فروش حدود 900 هزار دستگاه از این ماشین، 42 میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

جایگاه های فورد را می توان با فشار دکمه ای خواباند و به عنوان تخت استفاده کرد

دنیس لیری، کمدین آمریکایی که مجری برنامه رونمایی فورد اف-150 بود، در توصیف نسل جدید این وانت گفت: هیچ چیزی آمریکایی تر از یک وانت نیست که کار را راه می اندازد و حالا که آمریکا بیش از همواره کار ننموده دارد، بهترین وانت آمریکا بهتر شده است.

اف-150 از نظر ظاهری تغییر زیادی ننموده و تنها چراغ ها و گلگیر نسبت به قبل عوض شده است. اما اتاق ماشین به طور کامل متحول شده و فن آوری هایی به آن اضافه شده که به گفته کارخانه تا به امروز در هیچ وانتی دیده نشده است.

فورد می گوید وانتش در بیش از 160 هزار کیلومتر عظیم راه در پنجاه ایالت آمریکا تقریبا به طور خودران حرکت می نماید.

بخش های مختلف خودرو را می توان به وسیله نمایشگر لمسی 12/3 اینچی که در داشبورد قرار گرفته است کنترل کرد. امکان سفارشی دیگر در این ماشین جایگاه هایی است که به طور کامل خوابیده و شبیه یک تخت می گردد.

فضای بین دو جایگاه جلوی ماشین هم به یک میز کوچک تبدیل می گردد که می توان روی آن لپ تاپ گذاشت. ماشین ژنراتور خود را دارد که می توان از آن برای وسایل و ابزار برقی نیرو گرفت و از در قسمت بار هم می توان به عنوان میز کار استفاده کرد.

از در قسمت بار می توان به عنوان میز کار استفاده کرد

جزییات فنی نسل جدید اف-150 هنوز اعلام نشده است، اما فورد اعلام نموده که برای اولین بار این وانت را با قوای محرکه هیبرید به بازار عرضه خواهد نمود و قرار است تا دو سال دیگر مدل کاملا الکتریکی آن را بسازد.

قیمت فورد اف-150 از حدود سی هزار دلار آغاز شده و گران ترین مدل بیش از 75 هزار دلار قیمت دارد. به طور میانگین وانت های اف-150 حدود 50 هزار دلار فروخته می گردد.

نسل جدید اف-150 در شرایطی به بازار عرضه می گردد که فورد روز های سختی را پشت سر می گذارد. دومین خودروساز عظیم آمریکا می گوید در سه ماه دوم سال میلادی پنج میلیارد دلار ضرر خواهد نمود و برای جبران این ضرر چشم امیدش به ادامه محبوبیت این وانت است.

تازه وارد الکتریکی

مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا در مراسم رونمایی وانت اندیورنس شرکت کرد

یک خودروساز نوپای آمریکایی ادعا نموده که اولین شرکتی خواهد بود که وانت های الکتریکی به بازار آمریکا عرضه می نماید.

شرکت لردزتان (Lordstown) سال گذشته تاسیس شد و اولین محصول خود به نام اندیورنس (Endurance) را هفته گذشته در ایالت میشیگان رونمایی کرد. استیو برنز، مدیر کارخانه در مراسم رونمایی ماشین گفت که اندیورنس را زودتر از وانت های الکتریکی رقیب و از اوایل سال 2021 به بازار عرضه خواهد نمود.

برنز سال گذشته و با خرید کارخانه تعطیل شده جنرال موتورز در شهر لردزتان، این شرکت را تاسیس کرد. تعطیلی این کارخانه باعث انتقاد از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شد که یکی از شعار های اصلی اش ایجاد اشتغال در صنایع آمریکا بود.

دونالد ترامپ از فرصت بازگشایی کارخانه برای تبلیغات انتخاباتی استفاده کرد و معاونش، مایک پنس یکی از سخنران های اصلی مراسم رونمایی بود.

وانت اندیورنس چهار موتور الکتریکی دارد که روی چرخ ها سوار می گردد

اندیورنس قرار است وانتی قوی برای عبور از جاده های ناهموار باشد. این ماشین چهار موتور الکتریکی دارد که روی هر چرخ قرار گرفته است. هوش مصنوعی ماشین به اندازه احتیاج به هر چرخ نیرو می فرستد.

با این روش ماشین از نظر فنی ساده تر است و سواری در جاده های ناهموار را بهتر می نماید. اما قرار دادن موتور روی چرخ ها دوام قطعات را کم می نماید و به همین دلیل هنوز بسیاری از کارخانه ها در استفاده از این روش تردید دارند.

لردزتان می گوید که وانتش با هر بار شارژ تا بیش از 400 کیلومتر حرکت می نماید و سواری اش مانند یک ماشین اسپرت است. قیمت پایه این وانت 52 هزار دلار اعلام شده است.

این ماشین ششمین وانت الکتریکی است که قرار است به بازار عرضه گردد. تسلا سایبرتراک، فورد اف-150 الکتریکی، هامر از زیرمجموعه های جنرال موتورز، ریویان و نیکولا دیگر وانت های الکتریکی هستند که تا دو سال دیگر به بازار خواهند آمد.

سرمایه گذاری آمازون در فن آوری خودران

خرید شرکت زوکس، دومین سرمایه گذاری عظیم آمازون از سال 2009 میلادی است

فروشگاه اینترنتی آمازون یک شرکت ساخت فن آوری ماشین های خودران به نام زوکس را با رقم یک میلیارد و 200 میلیون دلار خرید.

آمازون می خواهد ماشین های تحویل خریدهایش را خودران و الکتریکی کند. این شرکت پیش تر 700 میلیون دلار از سهام شرکت ریویان را خریده و قرار است ریویان صدهزار دستگاه کامیون الکتریکی برایش بسازد. خرید زوکس یکی از گران ترین خرید های آمازون است و آن را به جمع شرکت هایی اضافه می نماید که در حال ساخت فن آوری خودران هستند.

مهم ترین رقیب در این بازار شرکتی به نام ویمو (Waymo) است که زیرمجموعه شرکت آلفابت، مالک گوگل است. جنرال موتورز با زیرمجموعه خود به نام کروز، فورد با شرکتی به نام آرگو و دو شرکت تاکسیرانی اوبر و لیفت از دیگر شرکت هایی هستند که در این زمینه فعالیت می نمایند.

برخلاف این شرکت ها که می خواهند ماشین های موجود را خودران نمایند، زوکس در حال ساخت ماشینی است که از ابتدا فرمان ندارد و برای خودران بودن طراحی شده است. در ماه های گذشته شرایط بد اقتصادی خودروسازان و بحران کرونا باعث شد تا ساخت ماشین های خودران از فهرست اولویت های خودروسازان خارج گردد.

سرمایه گذاری آمازون به فن آوری ساخت ماشین های خودروان رونقی تازه خواهد داد. این فن آوری اگرچه در چند سال گذشته پیشرفت زیادی نموده، اما نتوانسته وعده اصلی اش که ساخت ماشینی بدون احتیاج به راننده است را عملی کند.

منبع: فرادید
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1094

به "تاکسی های پرنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکسی های پرنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید