حس لامسه پیش از تولد در مغز شکل می گیرد

به گزارش مجله فضای وب، تهران- خبرنگاران- گروهی از محققان انستیتوی علوم عصبی الیکانت واقع در اسپانیا، با آزمایش روی موش ها دریافتند حس لامسه پیش از تولد در مغز شکل می گیرد.

حس لامسه پیش از تولد در مغز شکل می گیرد

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی خبرنگاران از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، تحقیقات پیشین نشان می دهد حس لامسه به محض شکل گیری به صورت یک نقشه دائمی در قشر مغز حفظ می گردد. گروهی از متخصصان فرضیه ای را مطرح نموده اند که بر اساس آن پیش از تولد یک نقشه ابتدایی در مغز شکل می گیرد و پس از تولد، اطلاعات حسی دریافتی از اندام های مختلف، این نقشه را تکمیل می نماید. اما اکنون محققان اسپانیایی نشان دادند که این نقشه پیش از تولد نوزاد به طور کامل در مغز آن شکل گرفته است.

بر اساس تحقیقات پیشین با استفاده از میکروسکوپ و مطالعه بخش هایی از مغز موسوم به cortical barrels، می توان نقشه لمسی را در مغز موش ها تشخیص داد. همچنین بر اساس این تحقیقات، کارنمودهای مغز از جمله تشخیص و واکنش به اطلاعات حسی به وسیله سیگنال های الکتریکی تحریک کننده رشد نورون ها انجام می گردد. بنابر این به منظور آنالیز فرآیند تکامل حس لامسه در موش ها، برش هایی از مغز جانور را در مراحل مختلف رشد جنین مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا تکامل cortical barrel را تحت نظر قرار دهند. علاوه بر این، امواج مغزی را که پیش از این معین شده با فرآیند پردازش حواس ارتباط دارند، مورد آنالیز قرار دادند.

در نتیجه این آنالیز ها معین شد نقشه لمسی که برای پردازش حس لامسه در مغز شکل می گیرد، در زمانی که موش دوران جنینی را سپری می نماید، به طور کامل تشکیل می گردد. این نقشه توسط سیگنال های الکتریکی که توسط تالاموس برای قشر مغز ارسال می شوند، تکامل می یابد و نقش مهمی را در انتقال اطلاعات سیناپسی در طول زندگی موش بر عهده دارد. محققان معتقدند در مغز انسان نیز فرآیند مشابهی رخ می دهد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

علمی**9259**1485

منبع: ایرنا
انتشار: 25 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 190

به "حس لامسه پیش از تولد در مغز شکل می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حس لامسه پیش از تولد در مغز شکل می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید