خبرنگاران سالمندان گرفتار در پیچ وخم تزریق واکسن

به گزارش مجله فضای وب، تهران- خبرنگاران- روزنامه ایران در گزارشی نوشت: اعلام خاتمه واکسیناسیون کرونای افراد بالای 80 سال در هفته جاری و نرسیدن پیامک فراخوان یا عدم تماس مراکز بهداشتی با شمار زیادی از سالمندان، آنان را نگران نموده که مبادا بخشی از افراد مسن از برنامه واکسیناسیون کرونا جا بمانند و از قلم بیفتند.

خبرنگاران سالمندان گرفتار در پیچ وخم تزریق واکسن

روزنامه ایران دوشنبه 13 اردیبهشت از سردرگمی و مسائل واکسیناسیون بعضی از سالمندان بالای 80 سال به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: هرچند که از روز هفتم اردیبهشت و همزمان با آغاز واکسیناسیون همگانی عده ای از سالمندان بالای 80 سال پیغامک واکسن کرونا را دریافت نموده اند و به آنها اعلام شده که چه زمانی و کجا برای دریافت واکسن مراجعه نمایند اما نرسیدن پیغامک به تعدادی زیادی از سالمندان و عدم تماس با آنها، ابهامات و پرسش های زیادی را ایجاد نموده است.

در انتظار پیغامک

همزمان با آغاز برنامه فاز دوم واکسیناسیون همگانی وزارت بهداشت اظهار داشت؛ اطلاعات همه سالمندان را در سامانه های بهداشتی دارد و با این افراد تماس می گیرند یا پیغامک می فرستند اما بعضی از سالمندان می گویند که تا به امروز هیچ مراجعه ای به مراکز بهداشتی نداشته اند و مطمئن نیستند که اطلاعات آنها در پفراینده الکترونیک سلامت در وزارت بهداشت موجود است تا با آنها تماس گرفته گردد یا حتی بسیاری از آنها ممکن است شماره تلفن موبایلی به نام شان نداشته باشند.

این ابهامات در حالی مطرح می شوند که این روزها پیغام ها و مطالب زیادی در فضای مجازی منتشر می گردد که مردم و سالمندان برای دریافت واکسن کرونا در بعضی سایت ها ثبت نام نمایند یا به بعضی مراکز مراجعه نمایند. در این میان هرچند ماهیت این سایت ها از سوی وزارت بهداشت بارها تکذیب شده و تأکید مسئولان این وزارتخانه بر عدم مراجعه حضوری برای ثبت نام دریافت واکسن به مراکز بهداشت است اما عده زیادی از مردم کماکان مراجعه حضوری به مراکز بهداشت دارند و چه بسا پس از تحمل صف های عریض و طویل دست خالی هم به خانه برمی گردند. از طرفی آنالیز های ما نشان می دهد؛ هنوز در سایت salamat.gov.ir اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بخشی برای ثبت نام سالمندان دیده نمی گردد و این سایت فقط سه گزینه دارد که شامل سامانه خودارزیابی بیماری کرونا، سامانه ثبت نام مراکز ارائه دهنده مراکز خدمات دندانپزشکی و سامانه ثبت نام اصناف و صنایع است.

ثبت نام از جاماندگان همه سالمندان بالای 80 سال

به این ترتیب مطابق آنچه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نموده؛ هفته آینده واکسیناسیون کرونا برای افراد 75 تا 80 سال آغاز می گردد اما جعفر صادق تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت به ایران می گوید: سالمندان نگران نباشند کسی از قلم نخواهد افتاد و هفته آینده با راه اندازی سامانه سلامت و ثبت نام از جا ماندگان همه سالمندان بالای 80 سال واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.

در حالی که سالمندان بالای 80 سال نگران جا ماندن از واکسیناسیون کرونا هستند و تأکید مسئولان وزارت بهداشت متوجه این موضوع است که بدون ثبت نام برای همه گروه های در اولویت تماس گرفته می گردد یا پیغامک ارسال می گردد روز گذشته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک به خبرگزاری ایسنا اظهار داشت؛ سالمندان بالای 80 سالی که با آنها تماس گرفته نشده است، برای ثبت معینات در سامانه سلامت به مراکز بهداشت محل زندگی شان مراجعه نمایند.

این تناقض در اظهار نظر بعضی مسئولان استانی موجی از سردرگمی را بین خانواده های سالمندان در گوشه و کنار شهرهای عظیم رقم زده است. در همین زمینه رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت انتشار چنین اخباری را نادرست می خواند و می گوید: این خبر اشتباه است حتماً با مسئولان اراک تماس می گیرم اینکه مردم حضوری مراجعه نمایند و سامانه را تکمیل نمایند معنی ندارد.

سامانه سلامت فعلاً فعال نیست هر زمان که واکسیناسیون افرادی بالای 80 سال که وزارت بهداشت به اطلاعات شان دسترسی دارد تمام شد این سامانه فعال می گردد و افرادی هم که جا بمانند به وسیله این سامانه می توانند ثبت نام نمایند سپس زمان واکسیناسیون در یک زمان معین برای این گروه مشخص خواهد شد.

کدامیک از سامندان باید در سامانه ثبت نام نمایند

تبریزی با بیان اینکه نمی توان همه سالمندان بالای 80 سال را یکجا و در یک روز واکسینه کرد، می افزاید: یک میلیون و 147 هزار سالمند بالای 80 سال در کشور وجود دارد بتدریج با سالمندان بالای 80 سال تماس گرفته می گردد و زمان و مکان تزریق واکسن را اعلام می نمایند اما در پاسخ به این سؤال که تکلیف آن گروه از سالمند بالای 80 که تا خاتمه این هفته از چرخه تزریق واکسن جا می مانند چه خواهد شد؟

باید بگویم که به طور کلی وزارت بهداشت اطلاعات 7 الی 8 میلیون ایرانی را در دست ندارد ما در حال اخذ اطلاعات این افراد از سازمان ثبت احوال هستیم؛ بعد از کسب اطلاعات از ثبت احوال با آن دسته از سالمندانی که پفراینده الکترونیک سلامت ندارند به منظور تزریق واکسن تماس گرفته می گردد آن دسته از سالمندانی که در هیچ یک از این دو دسته قرار ندارند یعنی پفراینده الکترونیک سلامت ندارند و اطلاعات شان در سامانه ثبت احوال ثبت نیست برای این گروه سامانه سلامت فعال خواهد شد.

تبریزی عنوان می نماید: ما از روز اول اعلام نموده ایم قرار نیست فعلاً کسی در سامانه ای ثبت نام کند، سامانه سلامت در هفته آینده و بعد از اتمام واکسیناسیون افراد بالای 80 سال فعال خواهد شد بنابراین اگر افرادی در این رده سنی از واکسیناسیون جا ماندند می توانند کدملی، تاریح تولد و شماره تماس معتبر را وارد سامانه نمایند سپس از آنها سؤال پرسیده می گردد ساکن کجا هستند، سپس استان، شهر و منطقه شهرداری شان را باید انتخاب نمایند در این صورت نزدیک ترین محل تزریق واکسن مطابق نشانی محل سکونت شان به این گروه اعلام می گردد. بعد از آنکه نشانی محل سکونت سالمند در سامانه معین شد مجدداً پیغامک ارسال می گردد که در ساعت معین به فلان مرکز مراجعه کنید. او با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت به اندازه مکفی برای سالمندان بالای 80 سال واکسن در اختیار دارد، می افزاید: علاوه بر این در طول هفته آینده محموله جدیدی از واکسن دست ما می رسد و نگرانی از جاماندن چرخه تزریق نابجا است همه افراد بالای 80 سال واکسن کرونا دریافت خواهند کرد.

مراجعه به منزل سالمندان بیمار برای تزریق واکسن

تبریزی در مورد شرایط سالمندان تنها که دسترسی به سامانه سلامت یا تلفن همراه برای دریافت پیغامک ندارند عنوان می نماید: اطلاعات سالمندان تنها زیست در سامانه وزارت بهداشت ثبت است برای این گروه با شماره منزل شان تماس گرفته می گردد علاوه بر این بسیاری از سالمندان تنها زیست در دوران 14 ماه شیوع کووید19 مراقبت در منزل دریافت نموده اند بارها با آنها تماس گرفته شده و غربالگری کووید صورت گرفته است اما چنانچه اطرافیان کسی سالمند تنها زیست است و پیش از آغاز واکسیناسیون گروه های 75 سال به بالا واکسن دریافت ننموده اند می توانند اطلاعات این افراد را بعد از فعال شدن سامانه سلامت در آن ثبت نمایند و برای تزریق واکسن به پایگاه های تزریق دعوت شوند.

او درباره سالمندانی که بیمار هستند و قادر به مراجعه به مراکز تزریق واکسن نیستند هم شرح می دهد: آنهایی که امکان حرکت ندارند و بیماری زمینه ای دارند تیم های واکسیناسیون سیار و مراقبت در منزل به خانه هایشان مراجعه می نمایند و واکسن تزریق خواهد شد در چند روز گذشته موارد زیادی از واکسیناسیون افراد دارای ناتوانی حرکتی و بیماران زمینه ای صورت گرفته است.

تبریزی با اشاره به ایجاد صف های طولانی سالمندان در پایگاه های تزریق واکسن کرونا بویژه در تهران عنوان می نماید: سالمندان منتظر دریافت پیغامک با پیش شماره های وزارت بهداشت v.behdasht باشند. احتیاج به حضور در پایگاه ها نیست. هر گونه مراجعه و ایجاد تراکم و تجمع منجربه شیوع بیماری خواهد شد. سالمندان ماه ها در خانه مانده اند به بهانه ایستادن در صف احتمال ابتلا وجود دارد. سهمیه واکسن به پایگاه های سلامت بر اساس جمعیت دعوتی ها است که مقدار واکسن ها برای تعداد معینی در روز تحویل پایگاه ها داده می شوند مشکل اصلی اینجاست که پیغام های جعلی به مردم ارسال شده یا مردم عجله می نمایند و در صف می ایستند.

در موارد بسیار نادری به خاطر راحتی مراجعه نماینده و مسائل رفت و آمد به افراد خارج از نوبت واکسن می زنند در حالی که تعداد واکسن که هر روز به پایگاه ها داده می گردد محدود بوده و بر اساس زنجیره سرما است بنابراین خواهش می کنیم هموطنان اصرار ننمایند در طول چند روز آینده واکسیناسیون این گروه تمام می گردد.

تزریق واکسن به 75 تا 80 ساله ها در هفته آینده

او با بیان اینکه برای روستاییان به وسیله تماس تلفنی و برای شهرنشینان به وسیله پیغامک خبررسانی می گردد، می گوید: در روستاها و شهرهای کوچک بهورزها با سالمندان بالای 80 سال تلفنی تماس می گیرند. تعداد سالمندان این گروه سنی در روستاها زیاد نیست بنابراین مشکل تشکیل صف های طولانی در تهران و بعضی کلانشهرها وجود دارد عمدتاً به این دلیل است که از زبان هم می شنوند و در صف می ایستند این کار را مشکل می نماید ما اطمینان می دهیم کسی از واکسن جا نخواهد ماند حدود دو میلیون ودویست هزار واکسن را توزیع نموده ایم از این تعداد حدود 70 درصد تزریق شده است یعنی یک میلیون ودویست هزار نفر کلاً واکسن دریافت نموده اند و بقیه نیز در حال اجرا است و در طول این هفته و هفته آینده نیز محموله جدید وارد می گردد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه چرا فرایند واکسیناسیون در تهران کند پیش می رود، اظهار می دارد: در تهران فرایند واکسیناسیون کند پیش نمی رود بلکه جمعیت در تهران زیاد است انتظار اینکه همه جمعیت سالمندان بالای 80 سال در تهران واکسن بزنند امکانپذیر نیست. دانشگاه ها به اطلاعات سالمندان مناطق تحت پوشش خودشان دسترسی دارند و با تلفن و پیغامک سالمندان را به پایگاه ها دعوت می نمایند البته در تهران به دلیل افزایش ظرفیت تعداد واکسیناتور و سرعت عمل بالا پایگاه های تجمیعی یعنی سالن های ورزشی و مدارس تجهیز شده اند و نشانی اینها در پیغامک بر حسب محل سکونت سالمند به آنها اعلام می گردد.

تبریزی در ادامه می گوید: طی هفته آینده برای جمعیت 930 هزار نفری 75 تا 80 سال واکسیناسیون را آغاز می کنیم و بعد از آن سراغ گروه های سنی 5 سال پایین تر می رویم. واکسن های فراوری داخل به دست مان نرسیده و واکسن های وارداتی هم محدود است بنابراین مجبوریم طبق اولویت مشخص شده جلو برویم تا خاتمه خرداد یا اوایل تیرماه واکسیناسیون افراد بالای 60 سال و بیماران زمینه ای 16 تا 64 سال تمام خواهد شد و بعد از نیمه تیرماه فاز سوم واکسیناسیون آغاز می گردد. بعد از اتمام فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن های ایرانی با اثر بخشی بالا و عوارض جانبی بسیار پایین در دسترس قرار می گیرند.

او در خاتمه توصیه می نماید: همه افرادی که واکسن دریافت نموده اند دو هفته بعد از تزریق نوبت دوم واکسن ایمنی نسبی پیدا می نمایند. دوز دوم نیز یک ماه بعد از نوبت اول تزریق می گردد بنابراین توصیه می کنیم حتماً پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند چرا که بعد از تزریق واکسن احتمال ابتلای خفیف به بیماری وجود دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1636

به "خبرنگاران سالمندان گرفتار در پیچ وخم تزریق واکسن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سالمندان گرفتار در پیچ وخم تزریق واکسن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید