دخل و خرج در شهرهای بزرگ دنیا

به گزارش مجله فضای وب، لیلا درخشان:زندگی در شهرهای بزرگ دنیا، یکسان نیست. بعضی از شهرها هزینه های بالایی برای شهروندانش دارد و بعضی دیگر نیز ارزان هستند. اگر شهروند شهری بزرگ باشید، نسبت درآمد و هزینه هایتان باید دارای تناسب باشد.

دخل و خرج در شهرهای بزرگ دنیا

به زبانی ساده دخل و خرج باید به هم بخورد. نسبت درآمدها در بعضی از شهرهای جهان بسیار بالاست. بی تردید هزینه زندگی در آنها نیز بسیار زیاد است. به عنوان مثال یک کارگر ساده ساختمانی در شهری مانند زوریخ درآمد ماهانه 6500 دلار دارد. اما همین کارگر در شهری مانند قاهره در سال هزینه ای کمتر از یک ماه کار کردن در زوریخ را به دست می آورد. آنچه بیش از هر چیزی در رتبه بندی شهرهای جهان دارای اهمیت است، تناسب درآمدها و هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ است. هر ساله موسسه UBS فهرست گران ترین و ثروتمندترین شهرهای جهان را ارائه می دهد.

زوریخ، ژنو، اسلو، کپنهاگ و نیویورک 5 شهر گران قیمت جهان هستند که پس از آنها توکیو، میلان، لندن، شیکاگو و هلسینکی با کسب 10رتبه برتر در این رقابت ها قرار دارند. آنالیز دخل و خرج هرساله توسط مؤسسه مالی سوئیس UBS انجام می گردد، که براساس آن میزان درآمد افراد در شهرهای بزرگ با هزینه آنها مورد آنالیز قرار می گیرد. این آنالیز در واقع براساس افراد ساکن این شهرها انجام می گردد و از منظر گردشگری به آن توجه نشده است. درحالی که ممکن است زوریخ و ژنو برای بازدیدنمایندگان گران به نظر برسند، ساکنان شهرها به دلیل درآمد بالا، از بعضی از بالاترین قدرت خرید در شهرهایشان بهره مند می شوند. بالاترین میانگین درآمد جهان در ژنو، زوریخ، لوکزامبورگ، لس آنجلس و کپنهاگ به دست می آید. به عنوان مثال در زوریخ، یک کارمند متوسط، فقط باید 13دقیقه کار کند تا توانایی تهیه یک همبرگر بزرگ مک دونالد را داشته باشد. یک نیویورکی برای پرداخت یک همبرگر باید 15دقیقه زحمت بکشد، درحالی که در نایروبی، شهری با کمترین قدرت خرید، به طور متوسط شهروند این شهر مجبور است بیش از 2 ساعت در محل کار وقت بگذارد تا بتواند یک همبرگر بزرگ مک دونالد را تهیه کند.

قیمت یک فنجان قهوه در دوحه 6.40 دلار آمریکاست. اما همان قهوه در لاگوس 0.62دلار قیمت دارد. شهرهایی که یک فنجان قهوه ساده بیش از 4دلار قیمت دارد شامل کپنهاگ (6.25دلار)، دوبی (5.70دلار)، زوریخ (4.98دلار)، پکن (4.42دلار)، وین (4.35دلار) و پاریس (4.13دلار) است. یک لندنی با هزینه ای معادل 3.88دلار برای صبحانه خود یک تکه کیک تهیه می نماید.

در سال2012، هنگامی که نخستین گزارش از شهرهای ثروتمند و گران تهیه و منتشر شد، اسلو، زوریخ و توکیو پرهزینه ترین شهرهای جهان بودند؛ شهرهایی که زندگی در آن گران شده است. اما هم اکنون بعضی شهرها تغییر نموده اند. به عنوان مثال میلان از رتبه18 به 7 در سال 2018، لندن از 10 به 8، شیکاگو از 20 به 9، اوکلند از 25 به 13 و سئول از 37 به 16 رسیده است. شهرهایی که در طول این سال ها ارزش بیشتری برای پول ملی خود کسب نموده اند شامل توکیو، استکهلم، وین، مونیخ، رم و بارسلوناست.

  • گران ترین شهرهای جهان

براساس تحقیقات UBS، زوریخ، ژنو و اسلو گران ترین شهرهای جهان هستند. تخمین زده می گردد که در ژنو به طور متوسط خانواده 3نفری معادل 700دلار آمریکا برای موادغذایی هرماه هزینه می نمایند. فقط یک سبد شامل موادغذایی در این شهرها 700دلار قیمت دارد، در نیویورک 480دلار، در پاریس 426دلار، در لندن 393دلار و در برلین نیز 353دلار قیمت دارد. اما درحالی که تقریبا 5دلار برای یک فنجان قهوه در زوریخ گران به نظر می رسد، اما گران ترین کاپوچینوی جهان در کپنهاگ سرو می گردد. در عین حال در میان کشورهای اروپایی، رومی ها کمتر از یک دلار برای اسپرسو صبح خود پرداخت می نمایند.

  • ثروتمندترین شهرهای جهان

زوریخ و ژنو ممکن است در سطح جهان گران ترین شهرها باشند، اما ساکنان شاغل در این شهرها بالاترین دستمزدها را نیز دریافت می نمایند. در واقع درآمد بالا در این شهرها هزینه های زیاد زندگی در آن را نیز جبران می نماید. یک کارگر ساختمانی می تواند انتظار داشته باشد در یک سال معادل تقریباً 70هزار دلار درآمد کسب کند، درحالی که همان کارگر در لندن فقط 40هزار دلار دریافت می نماید. در شهر نیویورک کارگران ساختمانی سالانه به طور متوسط 31هزار دلار به دست می آورند. کارگران ساختمانی در لاگوس، نایروبی و قاهره کمتر از 2هزار دلار در هر سال درآمد دارند.

  • قدرتمندترین شهرهای جهان

لس آنجلس به دلیل ترکیبی از درآمد متوسط بالا و قیمت های نسبتاً پایین در رتبه اول در شاخص قدرت خرید قرار گرفته است. همین امر در خصوص میامی نیز صدق می نماید، درحالی که شهرهای سوئیس، یعنی زوریخ و ژنو به دلیل درآمد متوسط بالا از یک سو و هزینه های بالا از سوی دیگر در رده پنجم قرار گرفته اند. به غیر از لوکزامبورگ، هیچ شهر اروپایی دیگری در فهرست قدرت خرید UBS در صدر جدول قدرتمندترین شهرهای جهان به لحاظ قدرت خرید قرار ندارد. مونیخ در رتبه یازدهم، فرانکفورت دوازدهم، برلین پانزدهم و وین شانزدهم فهرست شهرهای با قدرت خرید بالا جای گرفته اند. به دلیل قیمت های نسبتاً بالا، لندن پایین تر از شهرهایی مانند دوبلین، توکیو و استکهلم جای گرفته است.

  • همبرگر بزرگ مک دونالد

فروشگاه های زنجیره ای مک دونالد در حدود 120کشور در جهان شعبه دارد. از آنجا که این فروشگاه های غذایی نخستین بار در سال1967 در ایالات متحده معرفی گردید، خیلی زود به یک فروشگاه معتبر جهانی تبدیل و یکی از نشانه های قدرت مالی آمریکا شناخته شد. مؤسسه UBS یک همبرگر بزرگ مک دونالد را به عنوان یک وعده غذایی محاسبه نموده و به قدرت خرید آن در 120کشور جهان توجه نموده است. البته با چند استثنا، Big Mac در هر کجای جهان که خریداری می گردد. در بیشتر کشورهای اروپایی همبرگر یک وعده غذایی ارزان قیمت است. مردم در شهرهایی مانند هنگ کنگ، توکیو، زوریخ یا لس آنجلس باید کمتر از 15دقیقه کار نمایند تا بتوانند یک ساندویچ بزرگ مک دونالد را تهیه نمایند. درحالی که هزینه همبرگر مک دونالد در شهرهایی مانند استانبول، جاکارتا یا مکزیکوسیتی بالاتر از دستمزد یک ساعت کار است. در نایروبی، ساکنان گرسنه باید بیش از 2ساعت کار نمایند تا بتوانند هزینه یک ساندویچ بزرگ مک دونالد را بپردازند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 422

به "دخل و خرج در شهرهای بزرگ دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دخل و خرج در شهرهای بزرگ دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید