سرمایه گذاران خرد چگونه بیشتر سود کنند؟

به گزارش مجله فضای وب، به گزارش خبرنگاران، در هفته اخیر انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف نشستی را با موضوع بازار سرمایه به صورت آنلاین برگزار کردند که در آن حسین عبده تبریزی و پویا ناظران، اقتصاددان به تحلیل این بازار مالی پرداختند.

سرمایه گذاران خرد چگونه بیشتر سود کنند؟

پویا ناظران در ابتدای اظهارات خود به مسائل بلندمدت و سپس کوتاه مدت اشاره کرد که نرخ بهره واقعی منفی، تضمین تلویحی زیان سرمایه گذاران توسط دولت و دامنه نوسان از جمله مسائل کوتاه مدت بورس است.

وی در این خصوص توضیح داد: نرخ بهره واقعی بیشتر از نقدینگی روی بازار سرمایه تاثیر دارد، وقتی نرخ بهره واقعی منفی است اتفاقات یک سال اخیر در بورس رخ می دهد. از فروردین ماه امسال نیز دولت برای سرمایه گذاران بورسی تضمین تلویحی داده، یعنی منافعش برای سرمایه گذار است ولی زیانش را جامعه می دهد. فاکتور دیگر، دامنه نوسان است. هیجانات روانی و رشد نقدینگی نسبت به فاکتورهای ذکرشده تاثیر زیادی ندارد. رشد نقدینگی از این لحاظ که می تواند انتظارات تورمی را در بلندمدت ایجاد کند می تواند باعث رشد بازار سرمایه شود.

به گفته وی، مسائل بلندمدت بورس شامل پرهزینه بودن بازار اولیه و غیررقابتی بودن بازار ثانویه است، همچنین بازار بدهی شرکتی، بازار بدهی دولتی و بازار اوراق مشتقه به صورت عملی وجود ندارد.

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان نیز به تحلیل بازار سرمایه پرداخت.

وی در مورد مسائل بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی بازار سرمایه در راستای منافع ملی نیست و در خدمت تورم است. این بازار باعث شده تورم و نقدینگی بیشتر شود و انتظارات تورمی خیلی بیشتر از تورم است. حدود پنج میلیون نفر از فروردین ماه وارد بورس شده اند و میانگین سرمایه شان 15 میلیون تومان است که دولت ضمانت تلویحی داده و از آن حمایت می کند که این جریان ادامه دار است. از دید اقتصاد کلان بازار سرمایه در خدمت اقتصاد کشور نیست و در خدمت تورم است.

تاثیر بازار سرمایه بر دیگر بازارها

حسین عبده تبریزی در مورد تاثیر رشد بازار سرمایه بر دیگر بازارها بیان نمود: در شرایط تورمی انتظارات تورمی و سفته بازی بیشتر می شود. در اقتصاد سیاسی ما نوعی از ضمانت تلویحی وجود دارد. از سوی دیگر این ضمانت تلویحی تاثیر خودش را روی بازارهای دیگر گذاشته مثلا الان در بخش مسکن بیشتر به دنبال ودیعه هستند که این پول را وارد بورس کنند. همه ما از پول فرار می کنیم و این موضوع قراردادهای پول و خریدوفروش را بهم می ریزد.

ناظران نیز در این باره معتقد است در مورد دارایی های اقتصادی فاکتورهای مهم نرخ بهره واقعی و نرخ رشد است که نرخ بهره واقعی منفی شده و دارایی ها وارد بورس شده است. رشد ارزش کالا و خدمات منعکس کننده کاهش ارزش پول است اما بین دارایی اقتصادی یک رابطه ای است که اگر بورس رشد کند خودش را در بازارهای دیگر نیز نشان می دهد.

وی در واکنش به این نگرانی که اگر ارزش بورس در ماه های آینده نصف شود، دیگر بازارها رشد نمی کند، گفت: من این پیش بینی را ندارم اما با یک تاخیر هم جهت می شوند.

چند پیشنهاد برای بهبود بورس

به گفته حسین عبده تبریزی، در شرایط فعلی بانک مرکزی تلاش هایی می کند اما سیاست های اقتصادی ناقص اجرا می شود. یکی از مسائل این است که بخشی از رشد بورس در نقدینگی است.

وی برای بهبود بازار سرمایه پیشنهادهایی را عنوان نمود که از نظر وی برداشتن دامنه نوسان اتفاق مثبتی است و مهم ترین پیشنهادش افزایش حجم سرمایه گذاری در قالب سبدگردانی و صندوق هاست که می تواند خیلی تاثیرگذار باشد.

آنطور که عبده تبریزی توضیح می دهد، سرمایه گذاران خرد نمی توانند حرفی برای گفتن داشته باشند، ولی وقتی صندوق ها وارد مجمع می شوند، می توانند حرف بزنند و تاثیرگذار باشند. همچنین صدور مجوزهای بیشتر برای صندوق های پروژه در بورس می تواند فشار را از روی شاخص بردارد. همچنین از معاملات اوراق وام نیز می توان برای بازار سرمایه استفاده کرد.

اما ناظران روی این موضوع تاکید کرد که مشکل ما چالش های اقتصادی نیست، بلکه مزمن شدن چالش های اقتصادی است. ریشه چالش اقتصادی در سیاست گذاری اشتباه و ریشه چالش های اقتصادی مزمن در حکمرانی اقتصادی ناکارآمد است. چالش ها مزمن شده و سالهاست حکمرانی اقتصادی نادرست است. یعنی توان تشخیص سیاست اقتصادی درست از بین سیاست های متعدد ندارند، اگر هم تصمیم درست باشد توان اجرای آن را ندارند. وقتی هم که جلو می رود ناقص اجرا می شود.

آیا طرح پیش فروش نفت آثار تورمی دارد؟

عبده تبریزی همچنین در واکنش به طرح جدید دولت و در پاسخ به این سوال که آیا سیاست های دولتی با پیش فروش نفت و اقتصادیات منجر به تورم می شود؟ گفت: این موضوع موجب دلاریزه شدن اقتصاد می شود که حکومت از آن طی این سال ها دوری کرده است. اگر دولت مجبور شود این کار را کند تا کسری بودجه را تامین کند، آثار تورمی آن از این که سراغ بانک مرکزی برود کمتر است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1209

به "سرمایه گذاران خرد چگونه بیشتر سود کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاران خرد چگونه بیشتر سود کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید