هرآنچه باید درباره زندگی در نوشهر بدانید

به گزارش مجله فضای وب، ایران ما به کشور چهار فصل معروفیت دارد. جایی که در آن همزمان می توانید در دو نقطه اش هم حمام آفتاب لب ساحل بگیرید و هم در کوه هایش اسکی کنید. با این توصیف چندان عجیب نیست در شهری زندگی کنید که هم تجربه کوهستان را به شما بدهد و هم جلگه ای سرسبز. هم جنگل های انبوه و هم ساحل دیدنی دریای خزر. درباره نوشهر حرف می زنیم. شهری در شمال ایران و در ساحل دریای خزر که هم از جنگل های انبوه هیرکانی بهره برده و هم ساحل دریای خزر. روستاهای نوشهر در منطقه کجور به شما لذت زندگی در کوهستان را می دهد و دشت سرسبز پیش رویش تا ساحل خزر زمینی حاصل خیز و مسطح برای زندگی است. با این توصیفات پاسخ به این سوال که آیا نوشهر برای زندگی مناسب است؟ چندان نباید سخت باشد. اینجا قرار است شما را با نوشهر بیشتر آشنا کنیم. درباره ویژگی های این شهر، آب و هوای نوشهر و پایین شهر و بالاشهر نوشهر حرف بزنیم. در مجموع همه اطلاعاتی که به شما کمک می کند تا بدانید زندگی در نوشهر چه کیفیتی دارد. با ما همراه باشید و سیری مجازی در یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران داشته باشید.

هرآنچه باید درباره زندگی در نوشهر بدانید

اطلاعات نوشهر

اگر زیاد اهل سفر به شمال ایران به ویژه مازندران باشید، می دانید که فاصله ای میان نوشهر و چالوس نیست. تراکم جمعیت در شمال ایران چنان بالا است که وقتی از چالوس به سمت نوشهر می روید، اصلا متوجه پایان محدودهٔ یک شهر و شروع محدودهٔ شهر تازه نمی شوید. در واقع تنها یک تابلو است که به شما این خبر را می دهد که وارد نوشهر شده اید.

مهم ترین همسایه نوشهر بعد از دریای خزر شهر زیبای چالوس است که به خاطر جاده زیبایی که آن را به تهران وصل می کند، مقصد مناسبی برای سفر است. اگر تمایل به خرید یا اجاره خانه در نوشهر دارید، شاید با این سوال روبرو شوید که ساحل نوشهر کجاست؟. سوالی که باید به خوبی جوابش را بدانید. چرا که یکی از مهم ترین سرگرمی های شما در این شهر خواهد بود. با نگاهی به نقشه زیر، به طور کامل موقعیت ساحل این شهر را می بینید.

مرزهای این شهر را می توان این گونه توصیف کرد:

  • شمال به دریای خزر
  • از غرب به چالوس
  • از شرق به نور
  • از جنوب به بلده، یوش و کوه های البرز

شهری که در طول جغرافیایی 51.30 درجه شمالی و 36.39 قرار گرفته و باوجود اینکه از جنوب به ارتفاعات البرز می رسد، اما خود شهر در 2.9 متر پائین تر از سطح دریا واقع شده است.

آخرین بار در سال 1395 سرشماری در این شهر اجرا شده و جمعیت آن چیزی حدود 49٬40 نفر اعلام شده است. همچنین مساحت نوشهر 1718 کیلومتر مربع است. مردم در نوشهر مثل همه ٔ جاهای دیگر مازندران به زبان مازندرانی یا آنچنان که در گذشته معروف بود، تبری حرف می زنند. اگرچه گویش آنها با گویش معیار مازندرانی کمی فرق دارد؛ چرا که لهجه کجوری یا گویش کجوری در سبک حرف زدن آنها غالب است.

آگهی های املاک مسکونی نوشهر را اینجا ببینید

نوشهر در تقسیم بندی های کشوری شهرستانی در مازندران محسوب می شود که از سه شهر نوشهر، پول و کجور تشکیل شده است. بخش بزرگی از مساحت این شهرستان در تصرف روستاهایی است که در ارتفاعات کجور پراکنده شده اند. از روستاهای مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خیروکنار
  • بلده کجور
  • کالج
  • پنجک رستاق
  • زانوس رستاق
  • توابع کجور

در بخش روستاهای نوشهر، به تفصیل به این 6 روستا می پردازیم.

ساحل نوشهر کجاست؟

پاسخ به این سوال که فاصله نوشهر تا دریا چقدر است شاید سخت باشد. به هرحال شهری ساحلی روبه رو هستیم که مرز شمالی اش چسبیده به دریای خزر است و تقریبا از بیشتر نقاط شهر، آبی دریا دیده می شود. نوشهر با این کیفیت به شما فرصت های زیادی برای سرگرمیات ساحلی می دهد. وجود شهرک های ساحلی متعدد هم در این شهر انتخاب های فراوانی برای اسکان در اختیارتان می گذارد.

نقشه نوشهر

همانطور که گفتیم مساحت نوشهر 1718 کیلومتر مربع است و این بندر زیبا از سه شهر نوشهر، پول و کجور تشکیل شده است. نگاهی به نقشه این منطقه شاید درک بهتری به شما درباره موقعیت این سه شهر و دسترسی شما به منطقه ها جنگلی و دریا بدهد.

پوشش گیاهی نوشهر

کجور در نوشهر یکی از منطقه ها مهم هیرکانی محسوب می شود. جایی که محل رویش گونه های مختلف گیاهی بوده و محلی برای زندگی حیات وحش مازندران هم هست. در ارتفاعات کجور هم خرس و هم پلنگ زندگی می کند. مرال های پراکنده شده در مازندران هم این جنگل ها را به عنوان منطقهٔ مناسبی برای زندگی انتخاب کرده اند.

انجیلی، شاه بلوط، درخت آزاد و فندق مهم ترین گونه هایی هستند که در نوشهر می رویند. از آنجایی که نوشهر مراکز سرگرمیی و گردشگری فراوانی دارد، شما با انتخاب هر کدام می توانید با گوشه ای از این پوشش گیاهی هیجان انگیز آشنا شوید. برای نمونه حتما از کیفیت جنگل سیسنگان و پوشش گیاهی انبوهش خبر دارید. جنگل تنگ دار این شهر هم یکی دیگر از این منطقه ها است که در آن پوشش گیاهی قابل توجهی را می توانید ببینید. ارتفاعات کجور هم که مقصد مناسبی برای جنگل نوردها محسوب می شود، معدن این گونه های گیاهی بوده و انتخاب مناسبی برای آشنایی با این گونه های متنوع است.

آب و هوا

نوشهر مانند بسیاری از شهرهای شمال ایران مرکز بارش های فراوان است. این شهرستان در پاییز سال 1398 با ثبت 876 میلیمتر بارش در سه ماه، بیشترین آمار بارش را در استان مازندران داشته و در سال های دیگر هم دست کمی از این عدد ندارد. اطلاعات نوشهر که در منابع مختلف ثبت شده نشان می دهد که میزان بارش باران در این شهر غربی مازندران از منطقه ها مرکزی و شرقی آن بیشتر است. حداکثر سرعت وزش باد در نوشهر از 24 تا 28 کیلومتر بر ساعت گزارش شده و میانه رطوبت آن هم 65 درصد عنوان شده است.

این شهر مانند اغلب شهرهای دیگر شمالی آب وهوایی معتدل دارد. روزهایی با دمای بسیار سرد یا بسیار گرم، در این شهر شمالی هم به ندرت دیده می شوند.

محله های معروف

برای خرید خانه، ویلا و یا زمین در نوشهر باید چند نکته را به خاطر داشته باشید. نوشهر یک منطقه جغرافیایی به هم پیوسته از کلونی های کوچک اقامتی محسوب می شود که بسته به کیفیت زمین ها، دسترسی شان به ساحل دریا یا جنگل های هیرکانی قیمت های متفاوتی دارند.

در زمان انتشار مقاله در خبرنگاران آگهی هایی برای فروش آپارتمان در محله های خوب شهر مثل بلوار امام رضا با قیمت متری 25 میلیون تومان هم دیده می شود. در شهرکی مثل سیسنگان هم که در آن ویلاهای جنگلی ساخته می شود، می توان ساختمان هایی با قیمت پایه متری 8 تا 9 میلیون تومان پیدا کرد.

به نظر همچنان نزدیکی به دریا عامل مرغوبیت قیمت املاک در این شهر محسوب می شود. در مجموع در نوشهر دست تان برای خرید ملک مرغوب و با کیفیت باز است. البته اگر در پی خرید ملک با قیمت میانه هستید، می توانید سری به آگهی های املاک در محله هایی چون بهارستان، شهید قدرتی یا خیابان عدالت بزنید. در حال حاضر قیمت خانه در آگهی های خبرنگاران این محله ها به صورت میانه متری 12 میلیون تومان است. البته عمده معاملات ملک در این شهر در شهر ک های ساحلی یا شهرک های جنگلی انجام می شود. محله های زیر را می توان به عنوان مهم ترین مراکز تجمع شهرک ها در نوشهر عنوان کرد:

  • چلک
  • سیسنگان
  • ونوش

در میان این منطقه ها هم شهرک های ساحلی و جنگلی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند:

  • شهرک ساحلی نگین
  • شهرک ساحلی اندیشه
  • شهرک جنگلی صنوبر
  • شهرک جنگلی شالی
  • شهرک جنگلی منظر دریا
  • شهرک جنگلی انوش
  • شهرک جنگلی البرز
  • شهرک جنگلی یاسمین
  • شهرک جنگلی نگین
  • شهرک جنگلی سی گل
  • شهرک ساحلی سیتروس
  • شهرک ساحلی آراد
  • شهرک ساحلی آفتاب
  • شهرک پارادایز
  • شهرک ساحلی دریابیشه

اقتصاد شهر نوشهر

ساحل نوشهر منطقه ای پر از خانه ها و ویلاهای شیک و زیبا به شمار می رود و شما به وفور در آن بنگاه املاک می بینید. شاید با این حجم از بنگاه های املاک تصور شود که احتمالا ساخت وساز شغل اصلی مردم این منطقه است؛ اما نوشهر اگرچه برای مردم غیربومی به ویلاهای زیبا و مجهزش شناخته می شود، اما در واقع یک شهر با تمامی معیارهای اقتصاد پویا است.

این شهر یکی از بندرهای مهم و معروف ایران محسوب می شود که بخش زیادی از محصولات کشاورزی تولید شده در مازندران ازطریق آن به روسیه صادر می شود. نوشهر نزدیک ترین بندر ایران به مرکز کشور محسوب می شود و از قضا فرودگاه آن هم نزدیک ترین فاصله را در میان فرودگاه های شمال کشور با تهران دارد.

کاشت برنج و باغ های مرکبات مانند سایر نقاط مازندران از دیگر منابع درآمدی مردم است. غیر از این ها، این شهر با تبدیل شدن به یک مرکز گردشگری، درآمد فراوانی از مسافرت سالانهٔ گردشگر ها و مسافرها کسب می کند.

زندگی در روستاهای نوشهر چگونه است؟

همین الان اگر سری به وب سایت خبرنگاران بزنید و در بخش آگهی اجاره و فروش املاک شهر نوشهر را پیدا کنید، می بینید که قیمت زمین و خانه در این شهر نسبتا بالا است. در حال حاضر در نقاط روستایی مانند نجارده ممکن است شما زمین هایی با قیمت متری 10 میلیون تومان به بالا پیدا کنید. نزدیکی روستاها به دریای خزر هم بر مرغوبیت زمین ها می افزاید. مثلا در شهریور 1400 آگهی فروش یک زمین در روستای چلندر نوشهر دیده می شود که متری 13 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. روستایی که از آن به راحتی می توانید ساحل خزر را ببینید.

روستاهای نوشهر طیف وسیعی از کیفیت زندگی را در بر می گیرند. پیش تر گفتیم که تقریبا دو سوم مساحت نوشهر را منطقه ها روستایی به ویژه در بخش کجور در بر گرفته اند. به همین دلیل شما هم می توانید روستاهایی با بافت ساحلی و هم روستاهایی با بافت جنگلی و کوهستانی در آن پیدا کنید. نکته مهم درباره زندگی در روستاهای منطقه این است که به جز بخش های جنوبی و کوهستانی، در بخش جلگه ای فاصله ای میان روستا و شهر نیست. یعنی حتی اگر روستایی را برای محل زندگی و یا اقامت تان در نظر گرفته اید، باید بدانید که به راحتی و با یک رانندگی کوتاه مدت می توانید خودتان را به مرکز شهر یا حتی بالا شهر نوشهر برسانید.

بسته به اینکه برنامه شما مهاجرت به این شهر باشد یا اقامتی کوتاه، خرید ملک باشد یا اجارهٔ آن، فرصت های فراوانی در شهر وجود دارد. همین روزها اگر آگهی های خرید و فروش ملک را درخبرنگاران بررسی کنید، می بینید که از یک بازهٔ متری 8 میلیون تا نزدیک به متری 50 میلیون تومان می توانید در این شهر ساحلی خانه و ویلا خریداری کنید. باید توجه داشته باشید که خانه های نوشهر در سه کلاس شهری، روستایی و ویلایی ساخته می شوند و بسته به اینکه چه میزان به ساحل دریا نزدیک هستند، قیمت های آن تغییر می کند. همچنین در همین آگهی ها می توانید نگاهی به قیمت خرید زمین هم بیندازید که بیشتر در منطقه ها روستایی وجود دارند و از متری 10 میلیون تومان شروع می شوند و به متری 20 میلیون تومان هم می رسند. برای اجاره خانه هم مطابق همین آگهی های ثبت شده در خبرنگاران شما باید خودتان را برای ودیعه های 50 تا 250 میلیونی و اجاره های 2 تا 6 میلیون تومانی در ماه آماده کنید.

تازهترین آگهی های اجاره مسکونی نوشهر را اینجا ببینید

امکانات رفاهی و سکونتی

نگاهی به امکانات رفاهی، کلاس ساخت و ساز، قیمت املاک و همچنین امکانات حمل و نقلی نوشهر نشان می دهد که این شهر بی شک یک گزینهٔ مناسب برای زندگی است. شهری که هم به تهران بسیار نزدیک است و هم به شما فرصت یک زندگی در محیط روستایی و بهره بردن از هوای پاک را می دهد. در هر صورت شما می توانید به فاصلهٔ کوتاهی به همه امکانات شهری دسترسی داشته باشید. مهم تر اینکه این شهر در فاصلهٔ کوتاهی با تهران تنها 205 کیلومتر با تهران فاصله دارد.

همانطور که گفتیم نوشهر به چالوس چسبیده و همین مسئله موجب می شود که شما نگرانی چندانی برای دسترسی به امکانات شهری نداشته باشید. انگار که امکانات مورد نیاز دو شهر در یک شهر جمع شده باشد. در زیر به برخی از اماکن خدماتی و رفاهی این شهر اشاره می کنیم:

بیمارستان ها

  • بیمارستان شهید بهشتی
  • بیمارستان نوشهر

هتل ها

  • هتل آپادانا
  • هتل پرشیا
  • هتل صدف
  • مهمانسرای گردشگری چلندر
  • هتل شادی نوشهر
  • هتل آپارتمان کسری
  • هتل صحرا

مجتمع های تجاری و مراکز خرید

  • مجتمع تجاری علا ءالدین
  • مجتمع تجاری الماس نوشهر
  • مرکز خرید لنگر
  • مرکز خرید آریازی
  • مجتمع تجاری تونل
  • مجتمع تجاری فرهنگی پوچینی

گالری عکس نوشهر

همان طور که گفته شد، این شهر را باید بندری با بافت ساحلی و جنگلی دانست. در آلبوم تصاویر زیر، عکس هایی از طبیعت و همچنین امکانات شهرنشینی نوشهر مشاهده می کنید.

قبلی 1 از 25 بعدی

امکانات حمل و نقل

سال 1332 بود که در نوشهر فرودگاه افتتاح شد. این فرودگاه بعدها در دهه 60 بازسازی شد. فرودگاه شهر حالا مکانی است که هواپیماهای میانه پیکر می توانند در آن فرود بیایند. فرودگاه نوشهر فعلا پروازهای هفتگی به شهرهای تهران، مشهد و شیراز دارد.

سال ها است که در مازندران طرح توسعهٔ خطوط آهن از شرق به غرب در دست احداث است؛ اما مسئله تملک اراضی در غرب به ویژه شهرهایی چون نوشهر موجب شده تا هنوز خط آهن به این منطقه ها نرسد. قیمت بالای ملک و مشکلاتی که بر سر تصاحب آن از سوی دولت وجود دارد، موجب شده خط آهن فعلا به غرب مازندران نرسد؛ اما همیشه وعدهٔ تحقق آن داده می شود. رویدادی که در صورت محقق شدن می تواند تحولی شگرف در اقتصاد منطقه به وجود بیاورد. راه آهن به ویژه برای بندر نوشهر مسئله ای حیاتی خواهد بود.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2090

به "هرآنچه باید درباره زندگی در نوشهر بدانید" امتیاز دهید

4 کاربر به "هرآنچه باید درباره زندگی در نوشهر بدانید" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه باید درباره زندگی در نوشهر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید