سفر زمینی به ترکیه (استانبول) چه ابعاد و زوایا هایی دارد؟

به گزارش مجله فضای وب، در این مقاله، تمام جزئیات سفر زمینی به استانبول (راه های خروج از کشور، امکانات و مسافت هر کدام از راه ها و حتی مخارج شهر استانبول) را برای شما شرح داده ایم.

سفر زمینی به ترکیه (استانبول) چه ابعاد و زوایا هایی دارد؟

مقاله همه آنچه درباره سفر به استانبول باید بدانید هم یک مقاله جامع و کوتاه در خصوص سفر به استانبول است که می تواند در نوع خودش شما را هدایت کند.

سفر زمینی به استانبول با اتوبوس

در سال های اخیر، تعداد افرادی که با اتوبوس به استانبول رفته اند، افزایش چشمگیری داشته و به همین علت امروز، خیلی راحت می توانید فقط با یک اتوبوس از تهران و یا تبریز به صورت مستقیم به استانبول بروید. البته بهتر است بدانید اتوبوس هایی که در این لیست برای شما آورد ه ایم، سفر یکطرفه هستند و برای بازگشت از استانبول به تهران یا تبریز، ضروری است که از شهر استانبول دوباره بلیط تهیه کنید.

  • هزینه اتوبوس تهران - استانبول: قیمت بلیط اتوبوس تهران استانبول بین 150 تا 300 هزارتومان (برای هر نفر) است و این اتوبوس ها هم از پایانه آزادی (غرب) و هم از پایانه بیهقی (آرژانتین) ماشین دارند.
  • هزینه اتوبوس تبریز - استانبول: اگر می خواهید از تبریز به استانبول بروید، قیمت بلیط اتوبوس تبریز استانبول بین 180 تا 300 هزارتومان است و اتوبوس های آن از پایانه تبریز (مرکزی) حرکت می نمایند. قیمت بلیط استانبول نسبت به تهران ثبات بیشتری دارد (یعنی خیلی در آن تخفیف وجود ندارد) چون تعداد مسافرانی که از تهران به سمت استانبول می فرایند خیلی بیشتر است. پیشنهاد می کنیم که سفر زمینی به استانبول را از تهران آغاز کنید.

سفر به استانبول با قطار

اگر ماشین شخصی ندارید و یا اصلا حوصله رانندگی ندارید، سوار یک قطار شوید و 70 ساعت بعد در ترکیه پیاده شوید. چطور؟ خب برای این کار دو راه پیش روی شماست:

  • قطار تبریز وان
  • قطار تهران آنکارا

درست است که سفر به ترکیه با قطار زمان زیادی طول می کشد، اما راستاهای زیبایی که در راه خواهید دید، ارزش این زمان را دارند. در ادامه، برنامه زمانی قطار تبریز وان و قطار تهران آنکارا را برای شما گذاشته ایم.

برنامه حرکت قطار تبریز وان

همانطور که می بینید، اگر سفر به ترکیه با قطار را از تبریز آغاز کنید، زمان کمتری در راه خواهید بود.

برنامه حرکت قطار تهران آنکارا

سفر زمینی به استانبول با ماشین شخصی

می دانید که کشور ترکیه با مرزهای ایران فاصله چندانی ندارد و راستاش هم بعد از مرز، طوری است که رانندگی در آن بسیار لذت بخش است چراکه از میان کوه ها و دره ها در سایه درختان در جاده های کوهستانی رد می شوید. به همین علت است که خیلی ها ترجیح می دهند این با ماشین شخصی خودشان به ترکیه/استانبول بفرایند. در این بخش، هرچه که در خصوص سفر به ترکیه با ماشین شخصی احتیاج دارید را برای شما شرح داده ایم تا با خیالی راحت سفر خودتان را آغاز کنید.

راستی اگر در خصوص دیدنیهای استانبول نمی دانید، مقاله جاهای تاریخی استانبول حتما کمکتان خواهد نمود.

مرزهای زمینی سفر به استانبول

قبل از اینکه سفر خودتان به ترکیه/استانبول را آغاز کنید، بهتر است که در خصوص مرزهای زمینی ایران و ترکیه اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید راحت ترین، نزدیک ترین و امن ترین راستا برای سفر به ترکیه را انتخاب کنید.

مرز بازرگان

بیش از نصف افرادی که تصمیم دارند از مرزهای زمینی به ترکیه/استانبول سفر نمایند، مرز بازرگان را انتخاب می نمایند. مرز بازرگان هم به خاطر نزدیکی و هم به علت امکاناتی که دارد، به مرز مورد علاقه برای سفر زمینی به استانبول تبدیل شده است. این مرز در فاصله 290 کیلومتری از تبریز واقع شده است: از تبریز که راه افتادید، بعد از گذراندن شهرهای مرند و ماکو، به بازرگان خواهید رسید که با شهر گوربولاغ ترکیه مرز دارد.

بعد از اینکه از مرز رد شدید، برای اینکه به شهر استانبول برسید، باید از شهرهای زیر رد شوید:

  • گوربولاق تا دوغو بایزید: 40 کیلومتر
  • دوغو بایزید تا آغری: 90 کیلومتر
  • آغری تا ارزروم: 184 کیلومتر
  • ارزروم تا ارزینجان: 188 کیلومتر
  • ارزینجان تا آماسیا: 367 کیلومتر
  • آماسیا تا بولو: 413 کیلومتر
  • بولو تا ایزمیت: 160 کیلومتر
  • ایزمیت تا استانبول: 102 کیلومتر

به عبارت دیگر، اگر بخواهید از مرز بازرگان تا استانبول بروید، چیزی حدود 1540 کیلومتر باید رانندگی کنید، ولی مطمئن باشید راستای که قرار است طی کنید، پر از منظره ها طبیعی و ساحل و دریاست و حتی متوجه نخواهید شد که در حال رانندگی هستید.

اگر بخواهید از تهران به استانبول رفته و از مرز بازرگان رد شوید، بین 25 الی 27 ساعت باید رانندگی کنید.

ضمناً، راستای که برای سفر زمینی به استانبول در اینجا برای شما کشیدیم، تنها راستا دسترسی به استانبول نیست و شما به دلخواه خودتان می توانید از راستاهای دیگری نیز بروید و از شهرهای موجود در راستاتان لذت ببرید، اما راستا پیشنهادی ما، می گردد گفت که سرراست ترین و نزدیک ترین راستا است چون همه جاده های آن بزرگ و چنده بانده هستند و هم خیلی صاف پیش می فرایند.

بعلاوه بهتر است بدانید که مرز بازرگان به صورت 24 ساعته فعالیت می نماید و شما هر زمانی از روز یا شب که برسید، می توانید امور مربوط به خروج از کشور را انجام داده و از مرز عبور کنید. ضمناً، اگر قصد دارید که عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید، می توانید به سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور مراجعه کنید و هر چه سریع تر، سفر زمینی به استانبول را آغاز کنید.

عوارض خروج از کشور برای هر شخص برای بار اول، 220، برای بار دوم، 330 و برای بار سوم، 440 هزار تومان است که می توانید از همان سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

مرز رازی

مرز رازی که در 65 کیلومتری شهر خوی (آذربایجان غربی) واقع شده است، بعد از مرز بازرگان، انتخاب دوم سایر مسافرین و گردشگران است. یکی از مزایای مرز رازی این است که به شهر وان در ترکیه خیلی نزدیک است (حدودا 90 کیلومتر) و تقریبا 2 ساعت بعد از ورود به کشور ترکیه، هیلی راخت می توانید خودتان را به این شهر رسانده و استراحت کنید. اما جاده ای که از شهر خوی تا خودِ مرز رازی طی می کنید، جاده ای کوهستانی و پر پیچ و خم است و با اینکه فاصله بین این دو فقط 65 کیلومتر است، اما نسبتا زمان بیشتری می برد.

یکی از مشکلاتی که در خصوص سفر به ترکیه با ماشین شخصی وجود دارد، قیمت بنزین در ترکیه است که بسیاری از افرادی که با ماشین شخصی خودشان به ترکیه سفر نموده اند، از این موضوع گلایه می نمایند! به همین علت است که مرز رازی از این نظر، برای شما به صرفه تر است چراکه بیشتر راستای که طی می کنید، در خاک ایران است و اگر احتیاج به بنزین داشتید، در ایران با قیمت پایین ترین بنزین می زنید. بعلاوه چون مرز رازی به شهر وان نزدیک است، برای رفتن به آنجا سوخت زیادی مصرف نمی کنید.

در محوطه مرز رازی، یک پارکینگ بزرگ و روباز فراهم شده است تا اگر بخواهید، ماشینتان را آنجا پارک نموده و با ون ها یا تاکسی ها به سفرتان ادامه بدهید. این پارکنیگ معمولا به دادِ افرادی که ماشینشان به مشکل می خورد می رسد و چون امنیت بالایی دارد، دیگر در ادامه سفر احتیاجی نیست که نگران ماشینتان باشید.

برای اینکه از مرز رازی به شهر استانبول برسید، سه راه متفاوت وجود دارد، ولی این سه راه از نظر مسافت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند (تفاوتشان بین 80 تا 100 کیلومتراست). یکی از راه ها (که کوتاه ترین راستا است) این است که خودتان را به شهر دوغو بایزید رسانده و از آنجا، طبق هدایت که در بخش قبلی (مرز بازرگان) عرض کردیم، خودتان را به استانبول برسانید.

اما در این بخش، راه دوم را برای شما شرح می دهیم، چراکه این راه از شهر وان می گذرد و بسیاری از مسافرینی که از مرز رازی رد می شوند، ترحیج می دهند سریعا خودشان را به وان برسانند. به همین علت، راستا مرز رازی تا استانبول که از وان می گذرد را برای شما آماده نموده ایم:

  • مرز رازی تا شهر وان: 102 کیلومتر
  • وان تا تاتوان: 143 کیلومتر
  • تاتوان تا موش: 83 کیلومتر
  • موش تا بینگول: 114 کیلومتر
  • بینگول تا الازیگ: 142 کیلومتر
  • الازیگ تا مالاتیا: 100 کیلومتر
  • مالاتیا تا کایسری: 341 کیلومتر
  • کایسری تا گلباشی: 304 کیلومتر
  • گلباشی تا بولو: 206 کیلومتر
  • بولو تا دوزجه: 45 کیلومتر
  • دوزجه تا ساکاریا: 86 کیلومتر
  • ساکاریا تا گِبزه: 98 کیلومتر
  • گِبزه تا استانبول: 63 کیلومتر

این یعنی اگر شما بخواهید از مرز رازی تا استانبول را با ماشین شخصی خودتان بروید، باید مسافتی حدود 1827 کیلومتر را رانندگی کنید. البته در قسمت های پایانی راستا، از کنار شهر آنکارا هم رد می شوید و اگر دوست داشته باشید، می توانید سری به شهر آنکارا هم زده و سپس به راستا خودتان ادامه بدهید.

اگر بخواهید از تهران به استانبول رفته و از مرز رازی رد شوید، بین 25 الی 27 ساعت باید رانندگی کنید.

درضمن اگر قصد دارید که از مرز رازی وارد ترکیه شوید، بهتر است بدانید که ساعات کاری این مرز مانند مرز بازرگان، شبانه روزی نیست، بلکه در نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر و در نیمه دوم سال، از ساعت 09:30 دقیقه صبح تا 04:30 دقیقه بعد از ظهر (به وقت ایران) باز است، و اگر خارج از این ساعات به مرز برسید، ضروری است که تا باز شدن مرز در آنجا بمانید. بعلاوه بهتر است بدانید که مرز رازی فقط اجازه عبور وسایل نقلیه سواری را می دهد و اتوبوس یا تریلر حق عبور از این مرز را ندارند.

مرز سرو (Sero)

سومین مرز زمینی ایران با کشور ترکیه، مرز سرو است که در 60 کیلومتری شهر ارومیه (آذربایجان غربی) واقع شده است. اگر از شهر ارومیه بدون ماشین می خواهید به مرز سرو بروید، باید در سه راه دخانیات سوار ماشین های مرز شده و تا آنجا بروید.

درضمن بهتر است بدانید که مرز سرو، به علت نزدیکی به کوهستان های برفی، در بیشتر روزهای سال آب و هوای سردی دارد و اگر در فصل زمستان می خواهید از این مرز بروید، هم خودتان و هم ماشینتان را برای سرما و برف آماده کنید تا به مشکل نخورید.

برای رسیدن به استانبول از مرز سرو چند راه مختلف وجود دارد که در اینجا، دو راه را برای شما شرح داده ایم.

یکی از این راه ها این است که خودتان را از مرز سرو به شهر یوکسِکوا برسانید که حدودا 56 کیلومتر راه است. بعد از اینکه به شهر یوکسِکوا رسیدید، می توانید از فرودگاه آنجا سوار هواپیما شده و بعد از یک پرواز تقریبا سه ساعته (دو ساعت و پنجاه دقیقه) به استانبول برسید.

راه دوم این است که خودتان فاصله بین سرو تا استانبول را رانندگی کنید. برای این راستا، شهرهایی که باید از آن ها رد شوید را به همراه مسافت برای شما لیست نموده ایم:

  • سرو تا یوکسِکوا: 56 کیلومتر
  • یوکسِکوا تا روستای سواوستو: 16 کیلومتر
  • سو اوستو تا باشکاله: 68 کیلومتر
  • باشکاله تا تاتوان: 219 کیلومتر
  • تاتوان تا موش: 83 کیلومتر
  • موش تا بینگول: 114 کیلومتر
  • بینگول تا الازیگ: 142 کیلومتر
  • الازیگ تا مالاتیا: 100 کیلومتر
  • مالاتیا تا کایسری: 341 کیلومتر
  • کایسری تا گلباشی: 304 کیلومتر
  • گلباشی تا بولو: 206 کیلومتر
  • بولو تا دوزجه: 45 کیلومتر
  • دوزجه تا ساکاریا: 86 کیلومتر
  • ساکاریا تا گِبزه: 98 کیلومتر
  • گِبزه تا استانبول: 63 کیلومتر

در کل اگر بخواهید از مرز سرو تا استانبول را رانندگی کنید، باید راستای حدود 1940 کیلومتر را رانندگی کنید. ضمناً مرز سرو مانند مرز بازرگان، به صورت شبانه روزی فعال است و هر زمانی از روز که بخواهید می توانید از آن عبور کنید. مرز سرو بعلاوه علاوه بر سواری، اجازه تردد اتوبوس و تریلی نیز می دهد.

اگر بخواهید از تهران به استانبول رفته و از مرز سرو رد شوید، بین 27 الی 29 ساعت باید رانندگی کنید.

قبل از اینکه وارد محوطه مرز سرو بشوید، بازارچه ای در این محل واقع شده است که به نام بازارچه مرزی سرو شناخته می گردد. این بازارچه چون به مرز نزدیک است، می توانید اجناس اصل ترک و سایر برندها را با قیمت هایی بسیار مناسب در آن پیدا کنید.

امور اداری خروج از کشور برای ماشین شخصی

اگر تصمیم جدی دارید که سفر به ترکیه را با ماشین شخصی خودتان تجربه کنید، یک سری امور اداری هستند که باید آن ها را انجام بدهید و هر کدام از این امور اداری، هزینه مجزای خودشان را دارند ولی خوشبختانه، این هزینه ها چندان هم زیاد نیستند و امور اداری هم زمان زیادی لازم ندارد.

  • گواهینامه بین المللی: برای اینکه بتوانید در کشوری خارج از ایران رانندگی کنید، علاوه بر گواهینامه خودتان، به یک گواهینامه بین المللی هم احتیاج دارید. البته این بیشتر یک برگه اجازه است تا گواهینامه که مدت اعتبار آن، یک سال است. هزینه این برگه 120 هزار تومان است.
  • پلاک بین المللی: برای سفر زمینی به استانبول با ماشین شخصی، علاوه بر گواهینامه بین المللی، شما برای خودروی خودتان به یک پلاک بین المللی هم احتیاج دارید تا بتوانید از مرز رد بشوید. این پلاک متعلق به خودرو است، نه مالکِ خودرو. یعنی زمانی که ماشین خودتان را فروختید، در صورت در اختیار داشتن پلاک بین المللی، باید آن را هم تحویل بدهید چون دیگر استفاده ای برای شما ندارد. هزینه صدور پلاک بین المللی برای هر خودرو حدود 360 هزار تومان است. این مورد را ممکن است با نام پلاک ترانزیت هم بشنوید.
  • برچسب CD و IR: این ها برچسب برای شناسایی خودروی شما در کشور خارجی استفاده می شوند. البته هیچ اجباری برای نصب این برچسب وجود ندارد ولی اگر می خواهید آن را نصب کنید، باید در وسط شیشه عقب خودتان آن را بچسبانید. هزینه این برچسب ها روی هم رفته 4800 تومان است.
  • کاپوتاژ و مجوز خروج از کشور: در نهایت باید برای صدور مجوز خروج از کشور برای خودروی خودتان اقدام کنید. هزینه این مجوز 18 هزار تومان است.

ضمناً برای انجام تمامی این اقدامات می توانید از وبسایت کانون جهانگردی اتوموبیلرانی جمهوری اسلامی ایران اقدام کنید. اگر هم در این زمینه به اطلاعات بیشتری احتیاج دارید، از روی همین سایت می توانید این اطلاعات را به دست بیاورید.

سفر زمینی به استانبول را تجربه کنید!

در این راهنما سعی کردیم اطلاعاتی در خصوص سفر زمینی به استانبول از هر سه مرز بین ایران و ترکیه را برای شما شرح بدهیم. اگر این اطلاعات را قبل از آغاز سفرتان داشته باشید، می توانید برای فرایند سفر بهتر برنامه ریزی نموده (مثلا برای بنزین یا مکان و شهرهای استراحت) و لذت بیشتری هم ببرید. اگر این سفر را تجربه نموده اید، حتما تجربه خودتان را با ما به اشتراک بگذارید چون دوست داریم چنین سفری را از زبان شما بشنویم. اگر هنوز سفرتان را آغاز ننموده اید و سوال یا مسئله ای در این زمینه دارید، حتما به ما اطلاع بدهید تا همین الان رسیدگی کنیم. راستی سه مقاله دیگر هم از جذابیت های استانبول در خبرنگاران داریم که انگیزه سفر به استانبول را برایتان چند صدبرابر کند.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2096

به "سفر زمینی به ترکیه (استانبول) چه ابعاد و زوایا هایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر زمینی به ترکیه (استانبول) چه ابعاد و زوایا هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید