سنگدوینی: تعرفه گذاری پلکانی راه چاره مشکل فعلی صنعت برق ، دولت باید از بخش خصوصی یاری بگیرد

به گزارش مجله فضای وب، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در اصلاح قبوض نباید مشترکان کم مصرف و اقشار ضعیف آسیب نبینند، بلکه باید هدف این باشد که با مشترکان پرمصرف برخورد جدی گردد.

سنگدوینی: تعرفه گذاری پلکانی راه چاره مشکل فعلی صنعت برق ، دولت باید از بخش خصوصی یاری بگیرد

گروه مالی خبرنگاران، ناگفته پیداست که امروزه انرژی به یکی از احتیاج های اساسی افراد تبدیل شده است. هیچ خانه ای را نمی توان پیدا کرد که در آن احتیاج به انرژی اعم از برق و گاز و ... احساس نگردد. برای پاسخگویی به این احتیاج ضروری است که دولت ها چاره اندیشی های لازم را داشته باشند تا انرژی به صورت پایدار و فارغ از هر گونه مسئله ای در اختیار شهروندان قرار گیرد. خاموشی های برق در تابستان سال جاری برای شهروندان مسائل عدیده ای را به وجود آورد. از سوی دیگر، زمستان را در پیش داریم و احتمالاً با افزایش سرما بحث کمبود گاز در بعضی منطقه ها مطرح می گردد.

در ارتباط با دلیل قطعی برق در تابستان و اینکه چه کار هایی می توان برای جلوگیری از بروز مسائل مشابه در حوزه انرژی در آینده انجام داد، با رمضانعلی سنگدوینی؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس مصاحبه کردیم که در ادامه مشاهده می کنید.

سنگدوینی در پاسخ به این سوال که دلیل قطعی برق در تابستان سال جاری چه بود، شرح داد: در تابستان گذشته گرمای بیش از حد داشتیم، به طوری که اصلاً پیش بینی نمی کردیم و لذا اندازه مصرف بسیار بالا رفت. از طرفی، تجهیزات و لوازم مصرفی ما نیز به لحاظ مصرف بهینه نیستند و به همین خاطر انرژی زیادی را صرف می نمایند که مسائلی را به بار می آورد. ما باید به سمتی برویم که بازدهی تجهیزات مصرفی را بالا ببریم و از طرفی از مصرف بی رویه انژری به وسیله بخش خانگی هم جلوگیری کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس استفاده از پتانسیل بخش خصوصی برای مقابله با مسائل در زمینه انرژی را دارای اهمیت زیادی دانست و ادامه داد: طی سال های گذشته بخش خصوصی به حوزه صادرات برق وارد شد. اما دولت در این زمینه منصفانه با آن ها رفتار نکرد و پرداختی هایشان به موقع انجام نشد. دولت باید بعد از کسر کارمزد، پرداختی آن ها را انجام می داد که این کار صورت نگرفت و نتوانستیم از پتانسیل بخش خصوصی به خوبی بهره ببریم.

سنگدوینی به مسائلی که در بخش نیروگاهی کشور داریم نیز اشاره نمود و گفت: ما باید به سمتی برویم که از سیکل ترکیبی استفاده کنیم و، چون در حال حاضر نیروگاه های ما با سیکل ترکیبی کار نمی نمایند، بازدهی شان پایین است. باید در این زمینه سرمایه گذاری های لازم انجام گردد تا در راستای رفع مسائل گام برداریم.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی درباره اصلاحات قیمتی و تعرفه گذاری پلکانی ادامه داد: ضروری است برنامه ریزی ها به سمتی برود که قبوض مردم اصلاح گردد. مثلاً سال جاری در استان گلستان در فصل گرما اندازه مصرف بسیار بالا رفت، اما قبوض مشترکان میانی 60 الی 70 درصد افزایش یافت و قبوض مشترکانی که مصرف بالایی داشتند، حدود 10 الی 15 درصد بالا رفت. این مسائل باید رفع گردد. چیزی که اهمیت دارد این است که در اصلاح قبوض باید دقت کنیم که مشترکان کم مصرف و اقشار ضعیف آسیب نبینند. بلکه باید هدف این باشد که با مشترکان پرمصرف برخورد جدی گردد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در با اشاره به ظرفیت بخش خصوصی برای فراوری برق خاطر نشان کرد: باید شرایطی به وجود بیاوریم که در بخش صنعت، صنایع بزرگ به سمت فراوری برق حرکت نمایند و مازادش را در اختیار دولت قرار دهند. باید توجه داشته باشیم که صنعت هم باید به صورت بهینه از انرژی استفاده کند.

وی در انتها گفت: بخگرددگی مشترکان کم مصرف ایده بسیار خوبی است که به صرفه جویی در مصرف انرژی منجر می گردد و به حل مسائل یاری می نماید. ما بازار خوبی در منطقه داریم که می توانیم از آن ها بهره ببریم و انرژی به آن ها صادر کنیم، اما اول باید مسائل کشور را رفع و احتیاج های داخلی را رفع کنیم. مثلاً ما سال جاری احتمالاً آنطور که وزیر نیرو و معاونینش اعلام نموده اند با کمبود گاز روبرو هستیم، پس بحث صادرات منتفی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1876

به "سنگدوینی: تعرفه گذاری پلکانی راه چاره مشکل فعلی صنعت برق ، دولت باید از بخش خصوصی یاری بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگدوینی: تعرفه گذاری پلکانی راه چاره مشکل فعلی صنعت برق ، دولت باید از بخش خصوصی یاری بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید