شهرام ناظری، شاه عباس و ویزیت رایگان در حاشیه گردشگری

به گزارش مجله فضای وب، شاه عباس تمام روز در اراضی نمایشگاه تهران با خدم و حشم قدم می زند و عریضه خوان، طوماری می خواند و مردم را به تماشای قزوین دعوت می نماید. آن طرف تر، شیخ بهایی به جایگاه مدرنی لم داده و مردم را می نگرد که به تماشای اصفهان در تهران آمده اند. نرسیده به کلوت های شهداد هم کمال الملک از بالکن قدیمی ترین کافه تهران به کوه های بدون برف البرز خیره مانده است.

شهرام ناظری، شاه عباس و ویزیت رایگان در حاشیه گردشگری

با وبسایت گردشگری آژانس مسافرتی همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران این روزها با بیرون کشیدن شخصیت هایی از دل تاریخ و به تصویر کشیدن جاذبه هایی از 31 استان، فرصتی را فراهم نموده تا مردم را به سفرهای بیشتر و به نقاطی کمتر شناخته شده ترغیب کند.

حضور پررنگ استان ها با همراهی گروه های موسیقی که نبض نمایشگاه را به دست گرفته اند، بیشترین تاثیر را روی بازدیدنمایندگان داشته و نمایشگاه گردشگری را که در آستانه نوروز برای برنامه ریزی سفر ترتیب داده شده بیشتر به فستیوال شادی بدل نموده اند تا نمایشگاهی تخصصی، از آن مدلی که در کشورهای دیگر برگزار می گردد.

در سالن 38 نمایشگاه بین المللی تهران، استان ها با همراهی مشاهیر و نمایش مهم ترین نشانه های هویتی، سعی در خودنمایی دارند و گروه های موسیقی آن ها در تمام مدت برپایی نمایشگاه، در این سالن به اجرا پرداختند تا عنوان پرترددترین سالن نمایشگاه را به خود اختصاص دهند. اصفهان، کرمان و آذربایجان غربی با اجرای گروه موسیقی دف نوازی بانوان، عروسی جیرفتی با نوای بانوان این سرزمین و لزگی آذری با هنرمندی خردسالان پیروز شدند نظر بیشتر مخاطبان را جلب نمایند.

اقوام و عشایر سال جاری لباس های محلی را که در حاشیه نمایشگاه و در کنار سوغات و صنایع دستی به فروش گذاشته شده، به شکل پررنگ تری به نمایش داده اند و آن را به جاذبه ای تبدیل نموده اند که بازدیدنمایندگان را به دریافت عکس سلفی با لباس های محلی، ترغیب می نماید.

در محوطه باز نمایشگاه هم چادرهای عشایری برپا شده که با خوراک و نوشیدنی های بومی به میزبانی از بازدیدنمایندگان می پردازند و پرازدحام ترین بخش نمایشگاه به حساب می آیند. خرید یک غذای محلی از این چادرها گاهی تا نیم ساعت طول می کشد. هرچند با وجود استقبال زیاد ولی به زعم بعضی از صاحبان و دست اندرکاران گردشگری حضور این چادرها و دکه های فروشنده آش و کباب و سوغات، باعث به حاشیه راندن اصل قضیه نمایشگاه گردشگری شده است، البته بعضی هم معتقدند این شلوغی ها به نفع بازار کساد گردشگری شاید تمام گردد.

در کنار سیاه چادرها، کافه های سیاری مستقر شده اند که برای نخستین بار است حضور پررنگی را در نمایشگاه گردشگری رقم می زنند، هر چند این کافه ها که بیشتر در اتومبیل های کلاسیک یا کمپرها شکل گرفته اند، در رقابت با چادرهای عشایری و بساط کبابی ها، کمی جا مانده اند و مشتری های کمتری دارند.

سالن گردشگری گل هم که هنوز به مفهوم اصلی خود نزدیک نشده و بیشتر به گل آرایی پرداخته تا ارائه محصول و جاذبه هایی واقعی در این باره و شاهد حضور شرکت های زیباسازی است، صرف نظر از کاستی هایی که دارد دست کم می تواند پاتوغی برای دوستداران گل و گیاه باشد.

اما از روز گذشته، چکاپ و مشاوره پزشکی رایگان در سالن گردشگری سلامت این نمایشگاه آغاز شده که مراجعان زیادی هم داشته است، به طوری که برای ویزیت شدن باید نوبت گرفت و در صف ماند.

سالن گردشگری کودک که مسؤولیت آن به استان همدان سپرده شده نیز با ایجاد محوطه باستان شناسی، خانه طبیعت و موزه بچه ها، قصد داشته به شاخه جدیدی در گردشگری ایران بپردازد و این عضو غایب خانواده در تصمیم گیری سفر و معین مقصد را به مشارکت بطلبد که البته تا تعریف استاندارد آن، فاصله زیاد دارد، هرچند که همین محیط هم برای بچه ها دلچسب آمده است.

هتل ها نیز در نمایشگاه سال جاری در رقابتی تنگاتنگ برای جذب مسافر در نوروز، همانند آژانس های گردشگری، تخفیف های مناسبتی را برای این نمایشگاه در نظر گرفته اند که از 3سه درصد آغاز می گردد. بیشترین تخفیف نمایشگاهی در بین تاسیسات خدماتی گردشگری، به هتل ها اختصاص دارد که گاه تا 50 درصد هم می رسد. اما در بخش فروش تور بویژه سفرهای خارجی، درصد تحفیف درنظر گرفته شده بسیار اندک است، رقمی در حدود سه درصد. با این حال آژانس داران حاضر از مراجعه و ثبت نام مردم رضایت دارند.

در نمایشگاه سال جاری که با ثبت نام تورهای جام جهانی فوتبال همزمان شده، بسیاری از آژانس ها روی تور روسیه متمرکز شده اند و بسته های سفر خود را با وعده بلیت بازی ها می فروشند.

معاون گردشگری نیز قبلا گفته بود این نمایشگاه محلی برای دسترسی به بلیت های تخفیف دار قطار و هواپیما خواهد بود که به چنین امکانی می توان به وسیله سامانه های رزرواسیون که تعدادشان در این نمایشگاه کم نیست، دست یافت. در کنار آن ها قطارهای گردشگری و کشتی ها، مسیرهای جدید توریستی تعریف شده را معرفی نموده اند تا شکل سفر با خودرو شخصی را به حالت کمتر مرسوم در ایران، یعنی مسافرت با قطار و کشتی تغییر دهند.

این نمایشگاه که در چند روز گذشته جز رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و چند نماینده مجلس، رنگ مقام مسؤول مرتبط دیگری را برای بازدید به خود ندیده، شاهد حضور شهرام ناظری البته در غرفه قونیه بوده است.

این استاد آواز حتی درباره سفر اظهارنظری هم داشت و در بیان دیدگاهش درباره شرایط موجود مسافرت در ایران، گفت: امکانات لازم برای سفر وجود ندارد، چه از نظر پذیرایی و چه از نظر اقامتی. این موضوع برای خارجی ها و ایرانی ها باید در نظر گرفته و تکمیل گردد.

وی اضافه نمود: ایرانی ها با تضادهای مختلف و دوگانگی هایی مواجهند، خارجی ها هم مشکلاتی دارند، درحالی که اگر راحتی سفر آن ها در نظر گرفته گردد، آمدن آنها بر ایران تاثیر می گذارد.

ناظری همچنین گفت: باید همه جاذبه های ایران را دید. من همه استان های کشور از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب را دوست دارم، ولی نتوانسته ام همه آن ها را ببینم.

شهران ناظری از دو سال پیش به دعوت شهردار قونیه، به این نمایشگاه می آید، اما بدون بازدید از آن تنها در غرفه قونیه که به شکل آرامگاه مولانا طراحی شده، حاضر می گردد و گپی می زند و دیداری تازه می نماید و نمایشگاه را بدون آن که بازدید کند، ترک می نماید.

از دیگر مشاهیر حاضر در این نمایشگاه، صرف نظر از شاه عباس صفوی که قزوینی ها و اصفهانی ها در رقابتی تنگاتنگ از حضور او برای جلب گردشگر بهره برده اند، می توان به شیخ بهایی، میرداماد، ستارخان و باقرخان، کوروش کبیر، کمال الملک و غول های شاهنامه؛ زال، رودابه و سیمرغ اشاره نمود که بازار دریافت عکس سلفی با آن ها نیز داغ است.

نمایشگاه گردشگری تهران که حضور آرام بعضی کشورهای خارجی مثل ترکیه، مالزی، ویتنام و جمهوری آذربایجان را همانند سال گذشته تجربه نموده، تا 6 عصر امروز، آدینه ششم بهمن ماه برپا است که در کنار فرصت برنامه ریزی برای سفرهای آینده و دریافت اطلاعات از تورها، هتل ها و تجهیزات سفر، ایرانگردی در یک روز را امکان پذیر نموده است؛ هرچند که ازدحام جمعیت در روزهای انتهای با توجه به نبود تابلوهای هدایت و مسیریابی در محوطه نمایشگاه بین المللی، نامشخص بودن ماهیت و نوع فعالیت شرکت نمایندگان در 12 سالن نمایشگاه گردشگری و نبود پارکینگ و کنترل نکردن ترافیک خیابان های منتهی به نمایشگاه، بعضی بازدیدنمایندگان را سردرگم نموده است.

یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران و صنایع وابسته که از روز سه شنبه، سوم بهمن ماه آغاز شده، امروز عصر به کار خود انتها خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 593

به "شهرام ناظری، شاه عباس و ویزیت رایگان در حاشیه گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرام ناظری، شاه عباس و ویزیت رایگان در حاشیه گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید