عکاسی خانم های بدون چادر در مسجد نصیرالملک شیراز ممنوع شد

به گزارش مجله فضای وب، مسجد نصیرالملک شیراز هم یکی از همین مکان های مذهبی است که به دلیل سبقه تاریخی و فرهنگی که دارد، سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند، مسجدی که با معماری میرزا رضا کاشی گر و حاج محمد حسن معمار ساخته شده و 30 خرداد 1358 با شمارهٔ ثبت 396 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عکاسی خانم های بدون چادر در مسجد نصیرالملک شیراز ممنوع شد

به گزارش فارس؛ ما طی سال های اخیر و با رونق گرفتن مدلینگ در ایران، این مسجد به پاتوقی برای این سبک از عکاسی تبدیل شد، تا جایی که رفته رفته بعد معنوی و فرهنگی مسجد نصیرالملک فراموش شد و عده ای صرفاً به نیت عکاسی مدلینگ در این مسجد تاریخی، راهی شیراز می شدند.البته که ظاهر زیبا و رنگارنگ این مسجد قاجاری که از آن به عنوان مسجد صورتی هم یاد می شود در جذب گردشگران داخلی و خارجی بی تأثیر نبوده، تا جایی که بسیاری از گردشگر ها در سفر خود به شیراز یک عکس یادگاری در تبلور نور و رنگ این مسجد دارند.

خروجی این اتفاق و عکس های منتشر شده واکنش های زیادی را در پی داشت، تا جایی که اسفندماه سال 97 مدیر داخلی مسجد تاریخی نصیرالملک گفت که بر اساس ابلاغیه اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس، استفاده از چادر برای ورود بانوان به این مسجد اجباری شده و گردشگران از پانزدهم اسفندماه 97 باید با این نوع پوشش وارد این مسجد تاریخی شوند.

قرار هم بر این بود که 500 شنل با رنگ های شاد و روشن دوخته شود و در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد که تا این لحظه و بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس صرفاً از چادرهای معمولی که در سایر امامزاده ها و مساجد وجود دارد استفاده شده است.

اما موضوع اصلی ممنوعیت عکاسی در این مکان مذهبی است، قانون جدیدی که از ابتدای ماه رمضان سال جاری وضع شده تا هویت اصلی مسجد نصیرالملک را به آن بازگرداند و از تبدیل این مکان تاریخی و مذهبی به استیج، جلوگیری کند.

به همین علت هم بنرهایی در ورودی مسجد نصیر الملک نصب شده که روی آن بر رعایت پوشش و ممنوعیت عکاسی تأکید شده است.

بر این اساس، ورود با انواع پوشش تنگ و چسبان، انجام هرگونه حرکات نمایشی، استعمال دخانیات، پخش موسیقی و استفاده از هرگونه دوربین عکاسی و فیلمبرداری، سه پایه و تجهیزات حرفه ای عکاسی و فیلمبرداری ممنوع اعلام شده اما عکاسی با موبایل بلامانع است.

در کنار ورودی ساختمان هم علاوه بر قفسه چادرها، کمدهایی تعبیه شده تا در صورت همراه داشتن دوربین عکاسی، آن را در داخل کمد قرار دهید.

داخل مسجد هم یک نفر به عنوان ناظر حضور دارد تا در صورت مشاهده تخلف و یا عکاسی خارج از عرف تذکر داده و موضوع را پیگیری کند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2062

به "عکاسی خانم های بدون چادر در مسجد نصیرالملک شیراز ممنوع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکاسی خانم های بدون چادر در مسجد نصیرالملک شیراز ممنوع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید