لری پیج؛ مردی که از علم به ثروت رسید

به گزارش مجله فضای وب، مجله دیجی کالا - علیرضا برادران: لری پیج (Larry Page) به جرات همان کسی است که کوشید ایده دسترسی به تمام علوم بشر برای همگان را محقق کند و تا حد زیادی هم در هدفش پیروز شد.

لری پیج؛ مردی که از علم به ثروت رسید

پیج در رتبه بندی ثروتمندان مجله فوربز با سرمایه خالص 29.2 میلیارد دلار در رتبه یازدهم واقع شده است. او در درجه اول، یک دانشمند علوم رایانه است که توانسته در قامت یک کارآفرین به همراه دوست و هم دانشگاهی اش شرکت معظم گوگل را تاسیس کند. با زندگینامه لری پیج همراه دیجی کالا مگ باشید.

دوران نوجوانی لری پیج

لری پیج در 26 مارس سال 1973 میلادی در میشیگان ایالات متحده به دنیا آمد. پدر و مادر او هر دو متخصص رایانه بودند و لری هم با ادامه دادن راه آن ها مقاطع لیسانس و فوق لیسانس را به تحصیل در رشته مهندسی رایانه پرداخت.

شغل پدر و مادر و بعد ها امکاناتی که مدرسه در اختیارش گذاشت باعث شد کم کم به رایانه علاقه مند گردد. آنقدر که در 12 سالگی می خواست شرکتی برای خودش راه بیندازد و خدمات کامپیوتری بدهد.

علاقه لری در مدرسه نمود بیشتری داشت، به طوری که تنها کسی بود که در میان هم مدرسه ای ها روی نرم افزار های واژه پرداز تحقیق می کرد و دل مشغولی اصلی اش رایانه بود.

مدرسه پیج یک مدرسه عادی نبود و به شیوه مونته سوری اداره می شد. او در این باره می گوید: در مدرسه به ما یاد می دادند که نباید خود را در بند مقررات و پیش فرض ها ببینیم. ما را خودانگیخته و پرسش گر نسبت به اتفاقات دنیا تربیت می کردند. این تربیت ها بعد ها سرلوحه کار های او شد.

اما اولین جرقه های ایده بزرگش بعد از اتمام دوران لیسانس و در دانشگاه استنفورد زده شد. بعد از ورود به دوره دکتری باید موضوع رساله خود را مشخص می کرد. اینجا بود که ایده پیوند دادن صفحات وب و دسترسی به آن ها به وسیله یک مرجع به ذهنش خطور کرد. آشنایی او با دوست، همکار و دیگر موسس گوگل، سرگی برین (Sergey Brin)، همینجا به وجود آمد.

لری پیج و سرگی برین، دو موسس شرکت گوگل

گوگل چطور خلق شد

سرگی که ایده لری مجذوبش نموده بود به او پیوست و تیم متشکل از این دو، به کار روی رساله دکتری پرداخت. در ابتدا نام پروژه آن ها Backrub بود.

آن ها کوشش می کردند با استفاده از داده های به دست آمده از پیوند ورودی (Backlink) راهی برای درجه بندی وب سایت ها از نظر اهمیت پیدا نمایند. به همین دلیل بود که متوجه شدند با الگوریتمی که ساخته اند می توانند یک موتور جست وجو درست نمایند.

نسخه اولیه گوگل در سال 1996 بیرون آمد که هنوز هم در وبگاه دانشگاه استنفورد موجود است. اما شرکت گوگل در سال 1998 توسط لری پیج و سرگی برین تاسیس شد.

اولین دامنه شرکت Googol بود که از نام یک عدد بزرگ (یک با صد صفر جلوی آن) گرفته شده بود تا نشان دهنده حجم عظیم داده هایی باشد که این موتور جست وجو باید کاوش می کرد.

آن ها هدف خود را اینچنین تعریف نموده بودند: سازمان دهی اطلاعات دنیا و کاربردی و دست یافتنی کردن آن برای دنیایان.

سایت گوگل سال 1998

آن ها کارشان را از گاراژ معروفی که بار ها درباره آن خوانده اید آغاز کردند، ولی به زودی و در سال 1999 چند دفتر در کالیفرنیا راه انداختند تا این که امروز در مجموعه بزرگی به نام گوگل پلکس (Googleplex) مستقر هستند. گوگل پلکس همان محل کار آرمانی است که در وصف شرایط کار و استادیوم ها و دیگر امکانات آن زیاد گفته شده.

خیلی سریع و تا سال 2001 عایدی گوگل رشد زیادی به خود دید. اولین عرضه عمومی شرکت 1.67 میلیارد دلار بود که 23 میلیارد دلار سرمایه را نصیب آن ها کرد. پیج فقط 27 سال داشت که میلیاردر شد.

بعد از آن در جهت منافع سهام داران، قیمت هر سهم تا حد زیادی افزایش پیدا کرد. لری پیج در سال 2004 پیروز به دریافت جایزه دیس زرین از آموزشگاه پیروزیت شد.

شمار کارکنان گوگل در سال 2006 به بیش از ده هزار نفر رسید و درآمد سالانه آن بالغ بر 10 میلیارد دلار شد.

در طی این سال ها گوگل چندین شرکت نرم افزاری و سخت افزاری را به تملک خود در آورده که یکی از پیروز ترین آن ها یوتیوب (ِYoutube) است که 1.65 میلیارد دلار برای آن پرداخت شد.

در سال 2015 لری پیج به اتفاق سرگی برین شرکت مادری به نام آلفابت (Alphabet) تاسیس کردند تا با فراغت بیشتری همچنان به کار روی ایده های نو بپردازند.

این شرکت هولدینگ مانند راه افتاد تا اولا مدیریتی منسجم بر شرکت های مختلف تحت مالکیت آن دو داشته باشد و در ثانی با خارج کردن واحد تحقیقات پرریسک و آینده نگرانه، از کاهش سهام گوگل به سبب آن ها جلوگیری گردد.

تاکسی هوایی اتوماتیک

لری پیج در مارس 2018 به تنهایی شرکتی به نام Kitty Hawk تأسیس کرد و طی توافقی با مقامات نیوزلند مجوز های لازم برای راه اندازی تاکسی های پرنده خودخلبان و تمام برقی را دریافت کرد.

این شرکت از آن زمان مشغول آزمایش روی نمونه های مختلف است و از چندی پیش در کوشش است زودتر از رقیبانی مثل ایرباس و اوبر به نتیجه عملی و قابل عرضه دست پیدا کند. طبق اعلام این شرکت نمونه تجاری قرار است اوایل 2021 به بازار معرفی گردد.

به نظر شما نقش دانشگاه های کشور ما در فراهم آوردن بستر مناسب برای شکوفایی استعداد ها چقدر است؟

منبع: برترین ها
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 598

به "لری پیج؛ مردی که از علم به ثروت رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لری پیج؛ مردی که از علم به ثروت رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید