ناسا قوانین سفرهای فضایی خصوصی را تغییر داد

به گزارش مجله فضای وب، ناسا در قوانین سفرهای فضایی خصوصی تغییراتی داده است تا این مأموریت ها دقیق تر و ایمن تر انجام شوند.

ناسا قوانین سفرهای فضایی خصوصی را تغییر داد

با ورود فضانوردان خصوصی بیشتر به فضا، ناسا در پی تنظیم بهتر سفرهای آن ها به مدار زمین است. این آژانس فضایی به تازگی به روزرسانی هایی را در مجموعه قوانین مورد نیاز برای مأموریت های فضانورد خصوصی آینده اعلام کرده است. از جمله این شرط که تمام مأموریت های آینده باید از طریق یک فضانورد سابق ناسا هدایت شوند.

ناسا روز دوشنبه فهرستی از قوانین به روز شده را منتشر کرد که تحت عنوان پیوست 1 مجوز، هماهنگی و اجرای مأموریت فضانورد خصوصی (Private Astronaut Mission Authorization, Coordination, and Execution) یا پِیس (PACE) مستند خواهد شد.

این به روزرسانی بر پایه تجربه هایی است که در نخستین مأموریت خصوصی به ایستگاه فضایی بین المللی کسب شده است. طی آن مأموریت شرکت آکسیوم اسپیس (Axiom Space) در ماه آوریل (فروردین) چهار فضانورد را به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد.

ماموریت Ax-1 از طریق فضانورد سابق ناسا، مایکل لوپز-آلگریا (Michael López-Alegría) هدایت می شد، اما طبق الزامات تازه تمامی مأموریت های آینده هم باید از طریق یک فضانورد سابق ناسا هدایت شوند. برای این مأموریت ها، فضانورد ناسا به عنوان فرمانده مأموریت خدمت می کند و هدایت فضانوردان خصوصی را در طول آماده سازی پیش از پرواز و پس از آن برعهده دارد.

آکسیوم اسپیس پیش از این قصد داشت مأموریت های آینده را بدون فضانورد ناسا به فضا بفرستد و به جای سه مشتری، چهار مشتری ثروتمند را به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد. هنوز مشخص نیست که قوانین تازه چگونه بر برنامه اولیه این شرکت فضایی خصوصی برای پرتاب مأموریت های خصوصی بدون فرماندهی فضانورد ناسا تأثیر می گذارد.

خدمه مأموریت Ax-1 چندین آزمایش تحقیقاتی را در ایستگاه فضایی بین المللی انجام دادند، از جمله کلاه فضایی مجهز به ثبت کننده فعالیت مغز و اولین آزمایش هولوپورت (Holoportation) دو طرفه که در فضا انجام شد.

این فضانوردان شامل سه سرمایه گذار و کارآفرین ثروتمند به نام های لری کانر (Larry Connor)، مارک پاتی (Mark Pathy) و ایتان استیب (Eytan Stibbe) بودند که قبلا هرگز به فضا نرفته بودند. پس از فرود روی زمین، این خدمه اعتراف کردند که از حجم کاری که باید در ایستگاه فضایی بین المللی انجام می دادند غافلگیر شده اند و برنامه آن ها بیش از حد فشرده بوده است.

حضور خدمه آکسیوم در ISS همچنین بر برنامه خدمه ساکن در ایستگاه فشار وارد کرد. سوزان هلمز (Susan Helms) فضانورد پیشین ناسا و عضو هیئت مشاوره ایمنی هوافضا گفت: در اصل، به نظر می رسید که ورود پرسنل آکسیوم تأثیری بیش از حد انتظار بر حجم کار روزانه فضانوردان اصلی ایستگاه فضایی بین المللی داشته باشد.

الزامات به روز شده اکنون بیان می کند که مأموریت های خصوصی باید درخواست های تحقیقاتی خود را حداقل 12 ماه قبل از تاریخ پرتاب مورد انتظار ارسال کنند تا امکان مقایسه امکان سنجی و اجرا فراهم باشد.

ناسا همچنین پیش از پرتاب به زمان بیشتری برای آموزش شرایط ریزگرانش به فضانوردان نیاز خواهد داشت تا آن ها بهتر با محیط پرواز فضایی سازگار شوند. در مأموریت Ax-1 خدمه خصوصی مسلما برای تطبیق با محیط ریزگرانش مشکل داشتند. لوپز-الگریا در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از مأموریت گفت: ما در آن جا بلند شدیم و واقعا تحت تأثیر قرار گرفتیم. عادت کردن به گرانش صفر کار یک شبه نیست.

قوانین تازه همچنین نیازمند یک برنامه معرفی ویژه برای مأموریت های خصوصی است تا اطلاعاتی را در طول آموزش، پیش از پرتاب، فعالیت های درون مداری و بازگشت به زمین به مردم ارائه کند.

اکنون ناسا و آکسیوم اسپیس در حال آماده شدن برای دومین مأموریت خصوصی به ایستگاه فضایی بین المللی هستند. این مأموریت با نام اکس-2 (Ax-2) از طریق پگی ویتسون (Peggy Whitson) فضانورد پیشین ناسا فرماندهی خواهد شد و قرار است در بهار آینده پرتاب شود.

ویتسون در طول مدتی که فضانورد ناسا بود، در مجموع 10 پیاده روی فضایی انجام داد و این تجربه خارج از ایستگاه بسیار سودمند خواهد بود زیرا Ax-2 قصد دارد اولین مأموریت خصوصی شامل یک راهپیمایی فضایی بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی باشد.

عکس کاور: فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس در نخستین مأموریت آکسیوم

Credit: SpaceX

منبع: Gizmodo

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2098

به "ناسا قوانین سفرهای فضایی خصوصی را تغییر داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا قوانین سفرهای فضایی خصوصی را تغییر داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید