رایج ترین جشنواره های هند

به گزارش مجله فضای وب، جشنواره های هند مانند مذهب های هندی بسیار متنوع است که مردم با آنها زندگی می نمایند. در هر یک از جشنواره هایی که سالانه در هند به روش خاص خودش برگزار می گردد فرهنگی منحصر بفرد نهفته است. در ادامه مطلب تاریخچه و معنایی چند جشنواره های هند که رایج و مهم هستند را با هم مرور می کنیم. .بلیط هواپیما را مقرون به صرفه بخرید.

رایج ترین جشنواره های هند

رایج ترین جشنواره های هند

جشنواره دیوالی

یکی از رایج ترین جشنواره های هند ، جشنواره دیوالی به یمن غلبه خیر بر شر و روشنایی بر تاریکی برگزار می گردد. این جشنواره در هند به افتخار بازگشت لرد رام و زنش سیتا به پادشاهی آیودیا مراسم جشنی برپا می گردد. در آیین دیوالی قصه شکسته رام و هانمن از شاه راوانا و نجات سیتا از چنگال شیطان روایت می گردد. از جشنواره با نام جشنواره روشنایی ها یاد می گردد چون ضمن برگزاری آن آتش بازی انجام می گردد و مردم فانوس های گلی و شمع روشن می نمایند. از نظر بسیاری از مردم هند جشنواره دیوالی بزرگ ترین و شلوغ ترین جشنواره سال است. نکات سفر به هندوستان

جشنواره گانش

جشنواره باشکوه گانش گاتورتی به افتخار تولد لرد گانش که خدای هندو است و سر او از فیل است برگزار می گردد. در ابتدای برگزاری این جشنواره هندوه مجسمه های دست ساز گانش را در خانه ها و امکان بلند مرتبه قرار می دهند و به شکل چشمگیر و زیبایی آذین بسته می شوند. در انتها جشنواره، با مجسمه های در خیابان ها راه پیمایی می نمایند و در همان ضمن مردم آواز می خوانند و پایکوبی و پایکوبی می نمایند و در نهایت مجسمه ها را در اقیانوس می اندازند. باشکوه ترین جشنواره گانش در شهر مومبای هند برگزار می گردد.

جشنواره هولی

جشنواره هولی نیز به یمن چیرگی خیر بر شر و نیز برداشت محصول در فصل بهار به اجرا درمی آید. این جشنواره با نام جشنواره رنگ ها هم شناخته شده است. در این آیین مردم به یک دیگر آب و پودرهای رنگی پرتاب می نمایند و ضمن برپایی جشن زیر قطرات آب پایکوبی و پایکوبی می نمایند. بعلاوه در خلال برپایی جشنواره هولی مردم نوعی معجون به نام بهنگ که از گیاه شاهدانه تهیه می گردد مصرف می نمایند. هولی جشنواره بسیار سبکی است و معمولا کسانی در آن شرکت می جویند که از کثیف شدن و خیس شدن ابایی ندارند. یکی از جشنواره های هند معروف است.

جشنواره های ناواراتری، دوسرا و دورگا پوجا

نه روز اول این مجموعه جشنواره ها تخت عنوان ناواراتری شناخته می گردد و به یمن خدایگان مادر مشحون از انواع پایکوبی است. روز دهم، که دوسرا نام دارد، مختص برپایی جشن به برکت شکست راوانا، پادشاه شیطان، به دست لرد رام است. این جشن مصادف است با پیروزی خدایگان دورگا بر ماهیشاسورا که جنی از نوادگان شیطان است. در بخش شرقی هندوستان، این جشن با نام دورگان پوجا به اجرا درمی آید. این جشنواره هندی بزرگترین جشنواره سال در کلکته به شمار می آید. در این جشنواره مجسمه های غول پیکری از خدایان ساخته و در رودخانه به آب انداخته می گردد. در دهلی (جاذبه های گردشگری دهلی) نیز بازی های شبانه در محدوده رود فورت انجام و ضمن آن در بخش هایی از زندگی لرد رام روایت می گردد.

جشنواره اونام

اونام یکی از بزرگترین جشنواره های هندی است که سالانه در کرالا برگزار می گردد. این جشنواره که به مدت 10 روز به اجرا درمی آید در حقیقت نوعی جشن برداشت محصول است که به برکت شاه ماهابالی افسانه ای برگزار می گردد. جشنواره اونام جشنواره ای غنی از فرهنگ و میراث باستانی است. مردم در این جشن باشکوه خانه های خود را با گل های گوناگون و طرح های متنوع آذیین می بندند و چشم به راه پادشاه می شوند. در این جشنواره بعلاوه مردم لباس های نو به تن می نمایند، در مهمانی های خود موز می خورند، می پایکوبیند، ورزش می نمایند، بازی می نمایند و مسابقه قایق رانی به راه می اندازند. غذاهای معروف هند

جشنواره کریشنا جانماشتیما (گویندا)

جشنواره کریشنا جانماشتیما که با نام گویندا نیز معروف است زادروز لرد کریشنا جشن گرفته می گردد. جالب ترین بخش این جشنواره عبارت از تشکیل گروه هایی است که از سر و کله هم بالا می فرایند و هرم انسانی تشکیل می دهند تا دستشان به کوزه های گلی پر از شیر لخته برسند. این کوزه ها از ساختمان ها آویخته شده اند. این فعالیت که داهی هاندی نام دارد در روز دوم برگزار می گردد و برترین رویداد مومبای به شمار میرود.

نمایشگاه شتر پوشکار

در این رویداد شماری از برترین شترهای را در بیابان کوچکی به نام پوشکار که در استان راجستان قرار گرفته است گرد هم جمع می نمایند. این شترها را لباس می پوشانند، آرایش می نمایند، اصلاح می نمایند و با سر و وضعی آراسته به مسابقه می گذارند و البته به فروش هم می رسانند. این نمایشگاه فرصت مغتنمی است تا شاهد برگزاری جشنواره ای قدیمی در هند باشیم.

جشنواره های معابد در کرالا

استان کرالا که در جنوب هند واقع شده است پر از معابدی است که در هر یک جشنواره ای برگزار می گردد. فیل های آموزش دیده غول پیکر پر زرق و برق مجذوب کننده ترین بخش این جشنواره ها است. در این جشنواره ها وسایل نقلیه رنگارنگ به حرکت درمی آیند و نوازندگان طبل می نوازند. مجله گردشگری خبرنگاران

منبع: مجله دور و نزدیک
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1905

به "رایج ترین جشنواره های هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایج ترین جشنواره های هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید