نرگس زارهای فارس ثبت ملی می شوند

به گزارش مجله فضای وب، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس خبر از تلاش برای ثبت ملی نرگس زارهای شهرستان های کازرون و داراب داد.

نرگس زارهای فارس ثبت ملی می شوند

استان فارس دارای آثار تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است. نرگس زارهای این استان در شهرهای کازرون و داراب یکی از زیباترین آثار طبیعی این استان هستند که از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و زیبایی خاصی دارند. مصیب امیری، با اشاره به این که یکصد اثر طبیعی دارای ارزش ثبت ملی در فارس شناسایی شده است، این آثار را بر اساس مرحله اول مطالعات، برای شناسایی آثار طبیعی شناسایی شده اند.

امیری گفت:

این آثار شامل غارهای آبی، درختان کهنسال، رویشگاه های گونه های گیاهی نادر، آبشار، دریاچه، رودخانه، چشم انداز ها بدیع جغرافیایی و زمین شناسی و ... است.

وی آثار شناسایی شده را به دلیل منحصر به فرد یا در معرض خطر بودن، در اولویت تهیه و تنظیم پفراینده های ثبت ملی دانست. این مقام مسئول با تصریح این که گام اول در حفظ آثار طبیعی، ثبت ملی آن هاست، ادامه داد، پس از ثبت، ضمن رعایت حقوق مالکانه، با طرح های حفاظتی و مدیریتی مصوب، این آثار حفظ، احیا و بهره برداری می شوند.

امیری در ادامه گفت، درهمین راستا، اکنون تهیه و تنظیم پفراینده های نرگس زارهای جره و بلبلک کازرون و چشمه تنگه رغز داراب برای ثبت در فهرست آثار طبیعی کشور در دست اقدام هستند و تا پیش از خاتمه سال به شورای ثبت آثار ملی ارسال خواهند شد. نرگس زارهای بلبلک و جره از جمله مشهورترین نرگس زارهای کازرون به شمار می فرایند که از تنوع گونه ای فراوان برخوردار است و انواع گل نرگس شامل شش پر، شهلا و معمولی در آن دیده می شود.

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها از قدیم تا به امروز رایج بوده و گیاهان خانواده نرگس، علاوه بر ارزش زینتی به لحاظ دارا بودن ترکیبات آلکالوئیدی از نظرخواص دارویی نیز اهمیت دارند. این گیاه پیازدار با ارتفاع بین 30 تا 45 سانتی متر و با گل های3 تا 8 تایی در فصل زمستان به گل می نشیند. حدود ایام گل دهی نرگس کازرون 45 روز است که از اوایل دی شروع شده و تا اواسط بهمن ماه ادامه دارد، به همین دلیل این ایام، مهمترین زمان گردشگری طبیعی شهرستان کازرون و داراب به شمار می رود. تنگه رغز داراب با وجود چشمه و آبشارهای فراوان، همانند بهشتی در دل کوه های استان فارس قرار گرفته است.

این تنگه از منحصربه فردترین چشم انداز ها جغرافیای طبیعی ایران محسوب می شود که دارای آبی با کیفیت بالا و شامل 12 استخرهای طبیعی اس. .این تنگه در فصل بهار و تابستان، یکی از مقاصد گردشگری شهرستان داراب در استان فارس است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1973

به "نرگس زارهای فارس ثبت ملی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرگس زارهای فارس ثبت ملی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید