وقتی معلم ها، بازیگر می شوند

به گزارش مجله فضای وب، تهران (پانا) - نمایشگر فقط کسی نیست که روی صحنه تئاتر یا مقابل دوربین نمایشگری کند. گاهی یک نمایشگر در کلاس درس و برای بچه ها، نمایش بازی می کند تا آنچه را که لازم است با زبان نمایش و هنر به آنان بیاموزد؛ شاخه ای مهم از تئاتر که در کشور ما کمتر بدان توجه شده است.

وقتی معلم ها، بازیگر می شوند

به گزارش ایسنا، در این روزهای کرونایی و بویژه به انگیزه هفته کودک با رحمت امینی، مدرس و پژوهشگر تئاتر که در حوزه تئاتر کاربردی و تعلیمی، مطالعه دارد، به گفتگو نشستیم و درباره کاربردهای گوناگون تئاتر چه برای بزرگسالان و چه برای بچه ها صحبت کردیم.

امینی در این گپ و گفت درباره حضور کمرنگ تئاتر در آموزش های مدارس گفت: اصولا در همه نهادها نوعی محافظه کاری در مورد تئاتر وجود دارد و بویژه این محافظه کاری در آموزش و پرورش بیشتر است چون نخستین نهاد رسمی است که بچه ها بعد از خانواده، با آن رو به رو می شوند. به همین دلیل باید درباره تئاتر در این وزارتخانه خیلی توضیح داده شود.

او در عین حال ادامه داد: البته در گفتگوهایی که با برخی از دوستان آموزش و پرورش داشته ام، در این سال ها از آموزش به یاری تئاتر هم استقبال شده است. همچنانکه از دهه های پیش، روش نمایشی از جمله روش های تدریس در مدارس است و معلم به مثابه یک نمایشگر در کلاس فعال است.

این مدرس تئاتر با بیان خوش بینی اش نسبت به حضور تئاتر در آموزش و پرورش، اضافه کرد: خوش بینم که بسترهای این امر فراهم است ولی فعلا باید صبوری کنیم. خوشبختانه در بخشِ پرورش این وزارتخانه آمادگی برای بهره گیری از تئاتر بیشتر شده است. حرکتی نرم و آرام آغاز شده و باید بپذیریم تئاتر، می تواند منشا اثرات خوبی باشد.

امینی در ادامه درباره کاربردهای تئاتر برای بزرگسالان بویژه در مقطع فعلی که همه جهان درگیر ویروس کروناست، سخن گفت.

او با تاکید بر نقش مهم شهرداری ها برای ارتقای فرهنگ هنر شهری توضیح داد: یکی از وظایف مهم شهرداری ها رسیدگی به اوضاع فرهنگی اجتماعی است. به این معنا که نهاد شهرداری باید نگه دارنده شهر از جهت خدمات فرهنگی و اجتماعی باشد و همه شهرداری ها برای انجام این کار، بودجه هایی دارند.

این پژوهشگر تئاتر گفت: حال که با کرونا رو به رو شده ایم، می توانیم از ظرفیتی به نام هنرمندان تئاتر بهره مند شویم. برخی از آنان دانش آموخته اند و برخی به صورت تجربی کار می کنند ولی در هر حال این دو گروه می توانند در حوزه تئاتر کاربردی، فعال باشند چراکه اهمیت این حوزه هم کمتر از اهمیت تئاتر به معنای روشنفکری و هنری نیست.

امینی با تاکید بر اینکه می توان به یاری تئاتر به کنترل کرونا و فرهنگ سازی در این زمینه پرداخت، اضافه کرد: تئاتر کاربردی، انواع شاخه ها دارد و با حضور نمایشگران در مکان هایی مانند پارک ها، میدان ها، انتهاه های اتوبوس و مترو، فرودگاه ها، کارخانجات، زندان ها و ... می تواند، اتفاق بیفتد. در این شیوه، هنرمندان با رعایت پروتکل ها، مردم را به طور غیر مستقیم به این امر تشویق می کنند و با زبان هنر و شکل های مختلف زیبایی شناسی، به هشدارها و مسایل آموزشی می پردازند.

او ادامه داد: این اتفاق با کمی تدبیر و برنامه ریزی، شدنی است چراکه هر استانی اداره ارشاد و شهرداری دارد و کافی است هماهنگی هایی صورت بگیرد تا این ماجرا، عملی شود.

این مدرس تئاتر با بیان اینکه این بازی دو سر برد است، اضافه کرد: به این شیوه هم می توان فرهنگ سازی کرد و هم برای فعالان تئاتر که به دلیل رونا، با محدودیت های بسیاری رو به رو شده اند، ایجاد اشتغال کرد.

امینی در پاسخ به این پرسش که چرا تئاتر کاربردی وارد زندگی اجتماعی ما نشده است، توضیح داد: هنوز سطح کلان جامعه ما، تئاتر را بیش از آنکه یاری گر بداند، نوعی تهدید به حساب می آورد. به این معنا که نوعی تئاتر هراسی وجود دارد و این مساله ریشه تاریخی دارد.

او با تشریح انواع کنش گری در تئاتر کاربردی اضافه کرد: تئاتر کاربردی بیشتر از خود تئاتر در رگ و پی جامعه ما می تواند جاری شود و بسترسازی هایی هم برای خود جامعه دارد. بازیگر تئاتر، گاهی کاربرد مربی دارد و گاه در قالب شهروند حضور دارد و در این شرایط، بازیگران همانند شهروندان مسئول، عمل می کنند. در حال حاضر هم هستند کسانی که بدون آگاهی از تئاتر کاربردی، دست به چنین کاری می زنند و در قالب شهروندان مسئول، مواردی را به دیگر همشهریان خود منتقل می کنند.

رحمت امینی در انتها گفت: به عنوان یک کنش گر تئاتری با سابقه مدیریت، می توانم بخشی از این ماجرا را بر عهده بگیرم و می دانم دوستان دیگری هم بدون چشم داشت، آماده همکاری هستند. بویژه حال که وارد نیمه دوم سال شده ایم و شرایط دشوارتر از قبل است. به هر حال نمی توان مشاغل گوناگون را تعطیل کرد ولی از طرفی نمی توان کرونا را هم نادیده گرفت بنابراین لازم است زندگی در کنار این ویروس را بیاموزیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1267

به "وقتی معلم ها، بازیگر می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی معلم ها، بازیگر می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید