پنج ابتکار برای رونق گردشگری در ایران

به گزارش مجله فضای وب، مشخص مسیرهای گردشگری متنوع، مشخص تقویم جشنواره ها، معرفی سفیر، استفاده از ظرفیت مغفول و استفاده از چهره ها از جمله ابتکاراتی است که می توان از آنها برای رونق گردشگری ایران بهره برد.

پنج ابتکار برای رونق گردشگری در ایران

با وبسایت گردشگری تریپ ادوایزر همراه باشید.

غلامحسین ابراهیمی ، کارشناس حوزه بین الملل و گردشگری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روابط بین الملل بیش از بیست سال سابقه کار در بخش های اقتصادی و گردشگری در کشورهای تونس، اردن، لهستان، لیتوانی ، مالزی و ازبکستان در کارنامه خود دارد. وی در حال حاضر، رایزن درجه یک سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند است. او در یادداشتی مسائل گردشگری ایران را آنالیز و پیشنهادهایی برای حل آنها عنوان کرد. در این یادداشت که آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد آمده است:

شاید بتوان مسائل گردشگری ایران را در دو مقوله آنالیز کرد؛ مقوله اول را می توان ذهنیت تصمیم گیرندگان و نخبگان اجرایی کشور دانست که هنوز به معنای واقعی کلمه گردشگری را به عنوان یک صنعت درآمدزا با غلبه ماهیت اقتصادی نپذیرفته اند. مقوله دوم را طبعاً می توان در حوزه های مختلفی مانند این مسائل بیان نمود. نبود زیرساخت های گردشگری، ضعف خدمات فرودگاهی و اقامتی، عدم وجود سیستم حمل و نقل چند وجهی ارزان (ریلی، هوایی و زمینی)، آموزش مستمر مردم و فعالان حوزه گردشگری، ضعف دانش زبان انگلیسی، مشکل انتقال اقتصادی و بانکی، نبود سیستم تبلیغات و بازاریابی هدفمند و روزآمد، مدیریت ضعیف اجرایی و گردشگری و در نهایت نبود نیروی انسانی آموزش دیده و آشنا به فرهنگ بین المللی و کار در عرصه گردشگری حرفه ای.

به عنوان مثال در بسیاری از کشورهای پیروز گردشگری مثل تونس، بیشترین تنوع اقامتگاه در این کشورهاست. به طوری که حق انتخاب از هتل و اقامتگاههای 10 دلاری تا بالای 100 دلاری وجود دارد ، یا در زمینه آموزش مستمر، برگزاری کارگاههای آموزشی برای روستاییان فعال حوزه گردشگری جنگل و روستایی امری مستمر و برنامه ریزی شده است. شاید قبول این موضوع سخت باشد ولی در سال 2013 در ایام خدمت در لهستان، از بین حدود دو هزار گردشگر لهستانی و لیتوانیایی که در فاصله زمانی سالهای 2011 و 2012 به ایران سفر نموده بودند، پرسشنامه ای را در قالب مسابقه سفر به ایران توزیع شد و در آن از مهمترین مشکل شان در سفر به ایران سوال شد که در پاسخ ، بیش از 50 درصد آنها مشکل سرویس بهداشتی در ایران را عنوان کردند.

مطالعه دقیق اخبار روزانه گردشگری کشورها و یا مشاهدات حضوری دنیای بزرگ و متنوع گردشگری، می تواند نگاه دقیق و تجربه خوبی از ابتکارات گردشگری به ما بدهد که به بعضی از آنها که محصول تجربه و مشاهده شخصی است، اشاره می گردد؛

ابتکار اول: معین جهت گردشگری متنوع و عادلانه. بسیاری از کشورهای فعال در حوزه گردشگری ، همزمان با توجه به مراکز اصلی گردشگری، نقاط کمتر توسعه یافته و دارای ظرفیت را نیز مورد توجه قرار می دهند، بطوری که امکان توزیع عادلانه کالای گردشگری فراهم گردد. به عنوان مثال می توان به ابتکار ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در سی سال گذشته برای معرفی جزیره گمنام لنکاوی و تبدیل آن از یک جزیره نسبتا فقیر و کمتر توسعه یافته به یکی از قطب های گردشگری آن کشور با هویت دادن آن به عنوان مرکز برگزاری نمایشگاهی (نظامی) و همزمان ایجاد جاذبه های تصنعی گردشگری و استفاده از ظرفیت گردشگری طبیعت آن اشاره نمود.

ابتکار دوم: معین تقویم جشنواره های گردشگری کشور. کشورهای مهم گردشگری معمولا در سه طرح شهری، استانی و ملی، تقویم های ثابت و سیال جشنواره های گردشگری را تدوین و معرفی می نمایند که خود تبدیل به یکی از جاذبه های مهم در گردشگری داخلی و بین المللی می شوند. بعنوان مثال در لهستان تقویم گردشگری ثابت آن کشور در سطح ملی و شهری به طور سالانه با ذکر دقیق روز و ماه و حتی ساعت جشنواره میپرداخت که بالطبع این امر برنامه ریزی را برای گردشگر داخلی و خارجی برای شرکت در آن آسان می نمود.

ابتکار سوم: معرفی سفیر گردشگری. کشورهای در حال رشد به لحاظ تبلیغاتی معمولا از بین شخصیت های موثر و تاثیر گذار کشورهای هدف که علاقمند به فرهنگ و تاریخ آن کشور هستند، فردی را به عنوان سفیر گردشگری معرفی و از نفوذ وی در بین افکار عمومی و نخبگان کشور هدف برای معرفی و به تعبیری بازاریابی گردشگری خود استفاده می نمایند. این تجربه در کشورهایی مثل اردن، مغرب و مصر در گذشته و یا ازبکستان در سالهای اخیر به دفعات استفاده شده است. به طوری که ازبکستان در سال گذشته در کشورهای مختلف اقدام به معرفی سفیر گردشگری کرد که از آن جمله می توان به خانم اکو شری مارگیانتی رئیس دانشگاه گونادارمای اندونزی اشاره نمود که به عنوان سفیر افتخاری گردشگری ازبکستان در آن کشور انتخاب شد.

ابتکار چهارم: استفاده از ظرفیت مغفول و بلااستفاده محلی. هنر مدیریت گردشگری ، بهره برداری از امکانات و داشته های موجود است. نمونه ملموس این ابتکار را می توان در کشورهای مختلف از جمله مالزی در تبدیل سکوی نفتی غیر فعال در جزیره صباح این کشور به یک کالای گردشگری و هتل مشاهده کرد که به دلیل دسترسی خاص به مرجان های دریایی، به یکی از جذابیت های گردشگری ایالت صباح مالزی تبدیل شده است. نمونه دیگر این ابتکار را می توان در معدن نمک ویلیچکای لهستان در نزدیکی شهر تاریخی کراکوف اشاره نمود که سالانه بازدید نماینده میلیونی دارد.

ابتکار پنجم: استفاده از چهره ها. استفاده از چهره ها سالهاست که به عنوان تجربه پیروز در حوزه گردشگری استفاده می گردد. در این رابطه می توان به الگوی پیروز اردن در معرفی جاذبه گردشگری غار پترا در سال 2004 اشاره نمود که هیات گردشگری و ملکه اردن با دعوت از تعدادی از شخصیت های برجسته و بویژه برندگان صلح نوبل ، پترا را در فهرست رقابتی عجایب هفت گانه که توسط یکی از موسسات بین المللی برگزار شده بود قرار داد. در دوره اخیر، کشورهای مغرب، مصر ، قطر و دبی نیز در استفاده از ابزار تبلیغاتی و چهره های تاثیر گذار پیروز عمل نموده اند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 446

به "پنج ابتکار برای رونق گردشگری در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج ابتکار برای رونق گردشگری در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید