5 تفاوت ماست کم چرب و پرچرب ، ماست پرچرب لاغر کننده است؟

به گزارش مجله فضای وب، ماست کم چرب و پرچرب چه تفاوتی با هم دارند؟ اصلا ماست پرچرب سالم تر است یا کم چرب؟ مهم ترین تفاوت انواع ماست در چیست؟ ماست کم چرب برای سلامتی ما مفیدتر است یا ماست پرچرب؟ قطعا زمانی که برای خرید ماست به فروشگاه می روید، این سوالات در فکر شما هم مرور می شوند. بعضی متخصصین ما را به مصرف ماست های کم چرب تشویق می نمایند و بعضی دیگر توصیه می نمایند تا از ماست های پرچرب و محلی بهره ببرید. ما در این مقاله از در قصد دارید به همه سوالات شما درباره انواع مختلف ماست از لحاظ چربی پاسخ دهیم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص این که ماست کم چرب یا پرچرب بخوریم پاسخ خواهیم داد.

5 تفاوت ماست کم چرب و پرچرب ، ماست پرچرب لاغر کننده است؟

تفاوت ماست کم چرب و پرچرب

از جمله سالم ترین و پرمصرف ترین قسمت های وعده غذایی ما است که به دلیل داشتن کلسیم، ویتامین D، چربی، پروتئین و پروبیوتیک ها فواید بی شماری برای سلامت دارد. به طور کلی تفاوت های جزئی در محتوای کالری و ریزمغذی های انواع ماست وجود دارد که باد قبل از تهیه ماست به آن ها توجه کنید.

ماست از انواع مختلف شیر تهیه می گردد. درواقع مهم ترین تفاوت ماست کم چرب و پرچرب شیری است که برای تهیه ماست از آن استفاده شده است. ماستی که از شیر کامل درست گردد، ماست ساده یا پرچرب نام دارد.

زمانی که ماست از شیری که چربی آن گرفته شده، درست گردد، ماست کم چرب یا بدون چربی خواهد شد. اما مهم ترین ماست کم چرب یا پرچرب چیست و هر کدام از این ماست ها چه ویژگی هایی دارند؟ در ادامه می توانید با مهم ترین تفاوت ماست کم چرب و پرچرب آشنا شوید.

اندازه کالری ماست کم چرب و پرچرب و بدون چربی

دیگر تفاوت ماست کم چرب و پرچرب اندازه کالری این ماست ها است. یک فنجان ماست ساده پرچرب حدود 225 کالری دارد. در حالی که ماست کم چرب با شیری که چربی آن 1 تا 2 درصد است تهیه می گردد و اندازه کالری آن حدود 150 کیلوکالری است. یک فنجان ماست بدون چربی نیز حدود 50 کالری دارد.

محتوای چربی ماست کم چرب و پرچرب

ماست بدون چربی فاقد چربی است، اما ماست پرچرب دارای 6 گرم چربی کل و 4 گرم چربی اشباع شده در هر وعده است. انجمن قلب آمریکا توصیه می نماید که برای سلامت قلب بهتر است چربی های اشباع شده را به 6 درصد از کل کالری در یک رژیم غذایی 2000 کالری محدود کنید.

طعم و بافت ماست کم چرب و پرچرب

مهم ترین تفاوت ماست کم چرب و پرچرب طعم و بافت ماست ها است. اگر ماست غلیظ و خامه ای را دوست دارید، قطعا ماست پرچرب گزینه بهتری برای شما خواهد بود ماست های پرچرب معمولا بافت سفت تری دارند و خوشمزه تر از هستند. ماست کم چرب معمولا سبک تر و کمی شل تر از ماست پرچرب است و طعم آن به اندازه ماست پرچرب لذیذ نیست.

اندازه پروتئین و چربی ماست کم چرب و پرچرب

ماست پرچرب اندازه پروتئین و چربی بیشتری دارد ولی کربوهیدرات ماست های کم چرب معمولا بیشتر است. درواقع کاهش اندازه چربی در ماست موجب کاهش اندازه پروتئین و افزایش اندازه کربوهیدرات می گردد که این موضوع یاری چندانی به سلامت شما نخواهد کرد.

اندازه کلسیم و مواد مغذی ماست کم چرب و پرچرب

ماست سرشار از کلسیم است که برای سلامت استخوان ها اهمیت زیادی دارد. ماست های کم چرب و بدون چربی معمولا اندازه کلسیم بیشتری نسبت به ماست های پرچرب دارند. ماست بدون چربی منبع بهتری از ویتامین B12، ریبوفلاوین، پتاسیم و روی است.

ماست پرچرب معمولا ویتامین A بیشتری دارد که 3 درصد احتیاج روزانه بدن را تامین می نماید. معمولا ماست پرچرب ویتامین های محلول در چربی بیشتری دارد. درواقع ویتامین D، E و A در ماست های پرچرب بیشتر از ماست کم چرب است.

ماست پرچرب سالم تر است یا کم چرب؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که انتخاب ماست کم چرب یا پرچرب به عوامل زیادی بستگی دارد. ژنتیک، سن، مسائل و بیماری، علاقه و رژیم غذایی که شما از آن پیروی می کنید، نقش مهمی برای انتخاب انواع ماست از لحاظ چربی دارد.

بعضی متخصصان به شدت با مصرف ماست های کم چرب مخالف هستند. دلیل این موضوع این است که کم شدن اندازه چربی ماست موجب کاهش فیبر، پروتئین و اسیدهای آمینه ماست گردد. درواقع زمانی که چربی ماست کاهش پیدا می نماید، اندازه کربوهیدرات آن زیاد می گردد.

ماستی که پروتئین پایین و کربوهیدرات بالایی دارد، درست شبیه به یک کلوچه شیرین اندازه قند شما را زیاد می نماید. از طرف دیگر این ماست به صورت غیرمستقیم روی افزایش اندازه تری گلیسیرید شما نیز موثر هستند.

بدن ما به اندازه پروتئین زیادی در طول روز احتیاج دارد. بدون پروتئین کافی دائما احساس گرسنگی می کنید و این موضوع موجب افزایش میل به غذا خوردن و اضافه وزن شما می گردد. از آن جایی که هضم چربی، پروتئین و فیبر به مدت زمان بیشتری احتیاج دارد، بعد از خوردن چنین غذاهایی احساس سیری بیشتری را تجربه می کنید و کمتر به سراغ ریزه خواری و خوردن تنقلات غیرمفید می روید.

به خاطر داشته باشید که ماست پرچرب اندازه چربی اشباع شده زیادی دارد، از همین رو نباید به اندازه زیاد مصرف گردد. اگر هر روز از لبنیات استفاده می کنید، بهتر است ماست را به صورت پرچرب بخورید و سایر لبنیات را بدون چربی بهره ببرید.

اگر هم از یک رژیم کم چرب پیروی می کنید، جایگزین کردن ماست کم چرب به جای ماست پرچرب می تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

آیا ماست پرچرب چاق نماینده است؟

سال ها شنیده ایم که خوردن غذاهای پرچرب موجب چاق شدن ما می گردد. اما تحقیقات اخیر در خصوص محصولات لبنی پرچرب این موضوع را رد می نماید. مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد، نشان داد که بین مصرف لبنیات پر چرب و چاقی رابطه معکوس وجود دارد.

محققان هنوز نمی دانند که چطور مصرف لبنیات پرچرب روی کاهش وزن موثر است، اما این تئوری وجود دارد که مصرف ماست پرچرب می تواند موجب احساس سیری و کاهش میل به خوردن می گردد و از این طریق در کاهش وزن موثر است.

آیا ماست پرچرب برای سلامتی مضر است؟

چربی ماست محلی یا ماست پرچرب اشباع شده است و از همین رو این نوع ماست باید به اندازه کم مصرف گردد. زیاده روی در مصرف ماست پرچرب می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد و موجب افزایش وزن و چاقی گردد. اگر در طول روز به اندازه کافی تحرک دارید، مصرف ماست پرچرب برای شما مسئله ای ایجاد نمی نماید.

اما افراد کم تحرک، افرادی که به بیماری های خاص قلبی عروقی مبتلا هستند و کسانی که سن آن ها بیشتر از 50 سال است، باید در مصرف ماست پرچرب کمی محتاط باشند. این افراد بهتر است از ماست کم چرب پروبیوتیک استفاده نمایند.

شما می توانید پرچرب و ماست کم چرب را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های زنجیره ای بخرید.

ماست یونانی کم چرب است یا پرچرب؟

ماست یونانی نسبت ماست معمولی چربی بیشتری دارد. از سوی دیگر ماست یونانی تقریبا دو برابر ماست معمولی پروتئین دارد. 230 گرم ماست یونانی حدود 20 گرم پروتئین دارد، در حالی که ماست معمولی حدود 11 تا 13 گرم پروتئین دارد. در نتیجه محتوای بالای پروتئین ماست یونانی برای افرادی که رژیم لاغری دارند و می خواهند وزن کم نمایند یک گزینه مناسبی است.

در زمان خرید ماست کم چرب و پرچرب به چه نکاتی توجه کنیم؟

در زمان خرید ماست حتما به پرچرب یا کم چرب بودن ماست توجه کنید. معمولا به ماست های طعم دار و میوه ای اندازهی شکر اضافه می گردد، بنابراین بهتر است از ماست ساده بهره ببرید و یا مصرف ماست های میوه ای را محدود کنید.

اندازه چربی زیادتری دارند و اندازه پروتئین موجود در آن ها نیز بیشتر است. اگر قصد دارید ماست پروبیوتیک بخرید، بهتر است از ماست هایی که تاریخ آن ها به روز است بهره ببرید. زیرا پروبیوتیک به مرور از بین می رود و هر چقدر ماست تازه تر باد، باکتری های مفید آن بیشتر است.

سوالات متداول

اندازه چربی و کالری ماست پرچرب چقدر است؟

یک فنجان ماست پرچرب حدود 3/5 درصد چربی دارد و حاوی تقریبا 225 کالری است.

ماست کم چرب یا پرچرب برای نوزاد مناسب تر است؟

بدن بچه ها برای رشد به چربی احتیاج دارد و از همین رو به هیچ عنوان لازم نیست به آن ها لبنیات یا ماست کم چرب بدهید. ماست پرچرب پروبیوتیک برترین گزینه برای بهبود عملکرد سیستم گوارش در بچه ها است.

منابع: ، ،

منبع: افق کوروش
انتشار: 17 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1402 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2226

به "5 تفاوت ماست کم چرب و پرچرب ، ماست پرچرب لاغر کننده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 تفاوت ماست کم چرب و پرچرب ، ماست پرچرب لاغر کننده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید