آدام زاگایووسکی شاعر برجسته لهستانی درگذشت

به گزارش مجله فضای وب، به گزارش خبرنگاران به نقل از اِی بی سی نیوز - آدام زاگایووسکی، شاعر مشهور لهستانی که تاملات مالیخولیایی اش در خصوص فرسایش تدریجی دنیا به بیان لحظه درک ناشدنی بهت زدگی و فقدان پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 در ایالات متحده انجامید، در 75 سالگی در کراکوف درگذشت.

آدام زاگایووسکی شاعر برجسته لهستانی درگذشت

مرگ زاگایووسکی در روز یکشنبه که روز دنیای شعر یونسکو بود توسط کریستینا کرینیکای ناشر تایید شد. هنوز هیچ علتی برای مرگ او اعلام نشده است.

شعر کوشش برای ستایش دنیای پاره پاره زاگایووسکی پیش از حملات یازده سپتامبر نوشته شده بود اما پس از آن معنایی نو و تاریخی پیدا کرد. این شعر که توسط کلیر کاوانو به انگلیسی ترجمه و تنها چند روز پس از فاجعه سال 2001 در نیویورکر منتشر شد، نگاهی ظریف به لحظات شادتر و تاییدی بر بی رحمی های جاری دنیا بود.

زاگایووسکی می گفت آنچه بیش از همه برایش جالب است در هم آمیختن دنیا تاریخی با دنیا کیهانی است که ساکن است یا به بیان بهتر با ریتم کاملا متفاوتی حرکت می نماید. او در مصاحبه ای گفت: این دنیاها با یکدیگر می جنگند اما در عین حال یکدیگر را کامل می نمایند. و این حقیقتا شایسته تاملی عمیق است.

او در دانشگاه یاگیلونیا کراکوف کارگاه های آموزشی شعر داشت و در دانشگاه هوستون نویسندگی خلاق تدریس می کرد. زاگایووسکی همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه شیکاگو بود.

رسانه های سوئد می گویند بارها از او در میان نامزدهای دریافت جایزه نوبل ادبیات نام برده شده است.

نویسندگان سرتاسر دنیا پس از مرگ زاگایووسکی به تحسین او پرداختند. جوری گراهام، شاعر برنده جایزه پولیتزر در حساب توییتر خود نوشت: کاشف سرزمین های ناشناخته و صدای عزیز تمامی اعصار. ما از گوش دادن به تو دست برنمی داریم. تو همواره اینجایی.

در لهستان اولگا توکارچوک، برنده جایزه نوبل گفت: دانش آموزان او را می پرستیدند؛ زیرا او استعداد عجیبی در شعر داشت و می دانست چطور درباره اش صحبت کند. او شعر را با لحن رسمی خاصی که مختص شعر است می خواند.

زاگایووسکی از پیشگامان موج نوی لهستان یا نسل 68 بود، جنبش ادبی اواخر دهه 1960 که خواهان زبانی ساده برای ارتباط مستقیم با واقعیت بود. این جنبش واکنشی به اشعار پرطمطراقی بود که زندگی زیر سایه نظام کمونیست را ستایش می کرد.

زاگایووسکی و جولیان کورنهاوزر، شاعر همکارش، کتابی نوشتند که تبدیل به مانیفست این جنبش شد. دختر کورنهاوزر، آگاتا کورنهاوزر-دودا حالا بانوی اول لهستان است.

آثار زاگایووسکی در سال 1975 پس از امضا پای اعتراض 59 روشنفکر علیه تغییرات ایدئولوژیک در قانون اساسی لهستان که اتحاد شکست ناپذیر با اتحاد جماهیر شوروی و نقش اصلی حزب کمونیست را متعهد می شد، توسط مقامات کمونیست لهستان در آن موقع ممنوع اعلام شد. او در سال 1982 به پاریس مهاجرت کرد؛ اما در سال 2002 به کراکوف بازگشت و آنجا زندگی کرد.

زاگایووسکی در ژوئن 1945 در لووف که حالا لویو نام دارد در اوکراین به دنیا آمد. همان سال خانواده اش مجبور به ترک آنجا شده و به لهستان مرکزی رفتند، زیرا در پی جنگ دنیای دوم مرزها جابه جا شده و شهرشان به بخشی از اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد. بازتاب از دست دادن سرزمین مادری در آثار او به چشم می خورد. او سپس به تحصیل در رشته روانشناسی و فلسفه در دانشگاه یاگیلونیا پرداخت.

مجموعه اشعار او شامل دست غیب، عرفان برای مبتدیان و بی قرینگی است. او جوایز ادبی فراوانی کسب کرد، ازجمله جایزه ادبی بین المللی نئوستات، جایزه شعر گریفین و جایزه شاهزاده استوریاس که برترین جایزه علوم انسانی دنیای اسپانیایی زبان است. او همچنین جوایزی در لهستان به دست آورد و نشان لژیون دونور فرانسه را در سال 2016 از آن خود کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1536

به "آدام زاگایووسکی شاعر برجسته لهستانی درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آدام زاگایووسکی شاعر برجسته لهستانی درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید