آموزش و پرورش ما مایل نیست هنر را در مدارس پیگیری کند

به گزارش مجله فضای وب، در مراسم رونمایی و جشن امضای مجموعه ماهر شویم گفته شد برای این که به بچه ها مهارت های لازم درباره موضوعات مختلف را آموزش دهیم باید به توانایی های آن ها توجه کنیم و مهارت های جدید باید از طریق والدین به فرزندان آموزش داده شود، این در حالی است که آموزش و پرورش ما خیلی مایل نیست که بحث هنر را در مقطع دبستان در مدارس جاری و ساری کند.

آموزش و پرورش ما مایل نیست هنر را در مدارس پیگیری کند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انتشارات علمی، مراسم رونمایی و جشن امضای مجموعه 49 جلدی ماهر شویم، نخستین مجموعه برنامه ریزی جامع موفقیت بچه ها و نوجوانان ایران اثر رضا تبریزی (وحید) عصر روز چهارشنبه ششم شهریور ماه در باغ کتاب تهران با حضور نویسنده اثر، بچه ها و والدینشان برگزار شد.

این مراسم با برنامه های رونمایی و جشن امضای کتاب توسط نویسنده مجموعه رضا تبریزی(وحید) از واحد کودک و نوجوان انتشارات علمی، کارگاه مهارت های هفتگانه، گفت وگو با عوامل تولید مجموعه و آشنایی با اهداف و برنامه ریزی مجموعه ماهر شویم همراه بود.

برخی مهارت ها را از سنین کودکی به فرزندانتان آموزش دهید

در ابتدای برنامه فریبا اباذری - فعال حوزه کودک - درباره سن آموزش به فرزندان گفت: یکی از نکات مهم که لازم است والدین به آن توجه کنند این است که از سنین دو یا سه سالگی مهارت های لازم و متناسب با سن بچه ها را به آن ها آموزش دهند.

او اضافه نمود: این که چه فعالیتی را می توان به این گروه سنی یاد داد به توانایی های فرزندانتان مرتبط است و باید بر اساس آن تصمیم گرفت که الان چه چیزی نیاز هست که فرا بگیرد. برای مثال اگر میز یا سفره تان را جمع می کنید در حد این که یک بشقاب را به او بدهید تا آن را به آشپزخانه ببرد نیز مناسب است و از اینجا مهارت همدلی را یاد می گیرد. تا این که کم کم به سنین بالاتر برسد و نیاز به فراگیری مهارت های دیگری داشته باشد که به خوبی در این مجموعه ماهر شویم گنجانده شده است.

در ادامه مریم یوسفیان از مدیران آموزش پرورش درباره این کتاب بیان نمود: آقای تبریزی را از دهه هفتاد می شناسم و همکاری در حوزه کودک را با او در پژوهش سرای آموزش و پرورش تجربه کردم؛ به نظرم خرسند ترین ساعاتی را که بچه ها در این مرکز می گذراندند در برنامه هایی بود که رضا تبریزی طراحی شان کرده بود.

او سپس گفت: همه ما به دنبال یک چیز بودیم و آن هم شوق به زندگی بود، چیزی که فکر می کردیم بچه هامان گم کرده ای دارند در فضایی که دیگر سیستم آموزشی بسته نیست و در حال حاضر دیگر آموزش و پرورش نمی تواند مدعی شود که فقط ما هستیم که می گوییم دانش آموزان چه چیزی را بیاموزند؛ ما در یک سیستم باز قرار گرفتیم و بخشی از ورودی ها را نمی توانیم کنترل کنیم ولی خوشبختانه در همین سیستم باز کسانی هستند که با دل و جان، باور و اعتقاد به این که کار کردن در حوزه آموزش و توانمندسازی بچه ها آینده کاریست در جهت توسعه. تبریزی یکی از افرادی است که در جهت این پیشرفت گام برداشت. خرسندم از این که او تجربه های خود را در این راستا ثبت و جمع آوری کرد.

یوسفیان با بیان این که پدرها و مادرها عزت نفس و اعتماد به نفس را به فرزندان خود می دهند، اظهار کرد: وظیفه بخش های آموزشی این است که اجازه تجربه را به بچه ها بدهد. مهارت هایی مانند بریدن، کات کردن و به نوعی آفرینش که فکر می کنم جرات ریسک کردن را به آن ها می دهد جزو مهارت هایی بود که تبریزی بسیار روی آن تاکید داشت.

مهارت های ساده ای که بچه ها یاد می گیرند در آینده کاربردی خواهد بود

سپس مهدیه سادات امینی -گرافیست، طراح کتاب و نقاش - خطاب به بچه ها حاضر درباره نقاشی، شغل، آینده و مهارت های مورد نیاز بچه ها صحبت کرد و گفت: شاید این سوال شما بچه ها باشد که نقاشی کردن برای چه کاری مناسب است و به چه درد می خورد. یکی از کاربردهای نقاشی همین کتاب هاست. می خواهم این را به شما بگویم که همه کارهای ساده ای که انجام می دهید در آینده جزو کارهای بزرگ محسوب می شود که یکی از آن ها همین نقاشی کشیدن و دیگری برش دادن کاغذ و تا کردن آن است. کارهایی که در کودکی آن ها را یاد می گیریم یا انجام می دهید در آینده کاربردی است و می توانیم در مشاغل مرتبط از آن ها استفاده کنید؛ حتی از طریق آن ها در آمد کسب کنید و از همه مهمتر آیندتان را بسازید.

او همچنین توضیحاتی درباره اوریگامی به بچه ها داد و گفت: در کنار همه چیزهایی که در مجموعه کتاب ماهر شویم می خوانیم آموزش اوریگامی و تا کردن کاغذ هم وجود دارد. در واقع در این کتاب طرح های ساده و طرح های پیچیده اوریگامی را می بینیم که به ما کمک می کند تا با استفاده از کاغذ چیزهای جذاب و جدیدی بسازیم.

امینی همچنین بیان نمود: من برای دخترم کتاب می خرم و همیشه مجبور بودم برای هر مهارت یک کتاب تهیه کنم، مثلا برای اوریگامی یک کتاب و برای ترسیم خطوط کتابی دیگر. دوست داشتم یک مجموعه کتابی مشخص وجود داشته باشد که آموزش مجموعه مهارت های لازم برای بچه ها در آن باشد، مانند کتاب ماهر شویم.

هدف این است که جای خالی هنر را در مدارس باز کنیم

در ادامه برنامه نویسنده این کتاب رضا تبریزی (وحید) هم گفت: مجموعه کتاب ماهر شویم مجموعه ای 49 جلدی است که 15 جلدش هنوز تالیف نشده و تمرکز آن روی هفت مهارتی است که بچه ها باید یادبگیرند. چهارتا از این مهارت ها هنری است مانند نقاشی، اوریگامی، زیبانویسی و کاردستی. سه مهارت دیگر مهارت ها زندگی، اجتماعی و کار آفرینی برای بچه ها است.

وی اضافه نمود: آغاز کار ماهر شویم از چهار سال پیش آغاز شد. درواقع بعد از ده سال ایده هنر و خلاقیت را -که جرقه اش در پژوهش سرایی که خانم یوسفیان گفت زده شد- عملی کردیم و هدفمان این بود که جای خالی هنر را در مدارس باز کنیم. در آن زمان تلاش های زیادی صورت گرفت ولی آموزش و پرورش ما خیلی مایل نیست که بحث هنر را در مقطع دبستان در مدارس جاری و ساری کند.

در این بخش از برنامه نویسنده با بچه ها و والدینشان درباره مهارت هایی که می دانند و کارهایی که در خانه انجام می دهند به گفت وگو نشست و اظهار کرد: یک صفحه از صفحات کتاب به لیست غذاهایی که بچه ها به والدین پیشنهاد می کنند اختصاص دارد و یک روز بچه ها در انجام این کار با پدر و مادر خود شریک شده و همکاری کنند.

تبریزی همچنین بیان نمود: ما با مجموعه کتاب ماهر شویم قصد داریم بحث مهارت بچه ها را در خانه و توسط پدر و مادرها به یک شکل خاص هدایت کنیم و قرار نیست که فقط مدل های تجویزی بیرونی باشد؛ بهترین فرمول در اختیار خودتان است پیدا کنید طبق آن کار کنید قطعا به نتیجه می رسید چون شما بچه ها را بزرگ کردید و می دانید آن ها دقیقا از شما چه می خواهند.

این نویسنده اظهار کرد: در این مجموعه هفت مهارت را مورد بررسی قرار دادیم، اولین و سخت ترین مهارت زیبانویسی است، مهارت دوم کشیدن تصویر یا خطوط است که ما به آن مهارت نقاشی می گوییم اصلا قرار نیست که بچه هامان را نقاش، خوشنویس و هنرمند تربیت کنیم. قرار است مهارت هایی را به آنان بیاموزیم که در آینده بچه ها بتوانند از خلاقیت خود استفاده کنند و در نهایت این مهارت تبدیل به فرایند جدیدی می شود که در سه مهارت بعدی می خواهیم از آن استفاده کنیم.

رضا تبریزی (وحید) در سرانجام گفت: قرار است با همکاری انتشارات علمی 245 جلد کتاب را منتشر کنیم که دقیقا مباحث خاصی که در حال حاضر کشورهای پیشرفته روی آن ها کار می کنند به صورت ایرانیزه و ساده در قالب بحث های کوتاه و موثر آماده می کنیم به نحوی که بچه ها راحت با آن ها ارتباط برقرار کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 306

به "آموزش و پرورش ما مایل نیست هنر را در مدارس پیگیری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش و پرورش ما مایل نیست هنر را در مدارس پیگیری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید