اختتامیه دومین همایش ملی معماری فضا های دانشگاهی برگزار گردید

به گزارش مجله فضای وب، اختتامیه دومین همایش ملی معماری فضا های دانشگاهی، با حضور معاون اداری، اقتصادی و مدیریت منابع وزارت علوم در دانشگاه یزد برگزار گردید.

اختتامیه دومین همایش ملی معماری فضا های دانشگاهی برگزار گردید

جهت دریافت خدمات قیمت بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از دانشگاه یزد، پیروز حناچی، شهردار تهران در اختتامیه دومین همایش ملی معماری فضا های دانشگاهی با اشاره به ثبت دنیای شهر یزد گفت: رعایت حق و محیط زیست جزو عقبه این شهر است.

وی اضافه نمود: شاید به خاطر کویری بودن این شهر، ذهن خلاق معماران به این محدودیت ها پاسخ داده است. به هر حال وقتی شهری ثبت دنیای می گردد دیگر به یک منطقه تعلق ندارد و دنیا آن را به عنوان تمدن بشری می شناسد.

حناچی در ادامه به آنالیز میراث صنعتی و توسعه فضا های فرهنگی و آموزشی پرداخت و گفت: سه واقعه در دنیا رخ داده است که تغییرات جدی را در شهر ها بوجود آورده است. نخست، خروج صنعت از شهرها. شروع فرآیند صنعتی شدن و تبدیل جامعه کشاورزی به صنعتی و سپس صنعتی سازی گسترده، هم در ابعاد مالی و هم فرهنگی و اجتماعی تاثیر زیادی بر شهر ها گذاشت.

شهردار تهران ادامه داد: دو اتفاق دیگر نیز رخ داد، ابتدا کوچک شدن دولت ها و واگذاری مسئولیت به دولت های محلی است که کشور ما هم دارد به سمت آن حرکت می نماید. نمونه آن شورا ها و دولت های محلی است که سیطره بیشتری پیدا نموده اند هر چند سرعت رشد هنوز کافی نیست.

وی سومین رویداد را گسترش بخش خصوصی مطرح کرد و اضافه نمود: تحت تاثیر توسعه صنعت، شهر ها بزرگ تر شدند و مناطق صنعتی که در حاشیه شهر ها بودند، در محدوه شهر نهاده شدند که به طبع آن بحث آلودگی ها نیز مطرح شد.

دکتر حناچی گفت: انتقال از دوران قبل صنعتی شدن به صنعتی شدن در اواخر قرن 19 سبب شد تغیرات شاخصی در شهر ها اتفاق بیفتد در نتیجه آثار صنعتی برای توسعه در غرب مورد توجه نهاده شد و اصطلاح میراث صنعتی به دنیا آمد.

شهردار تهران به تاسیس کمیته بین المللی TICCIH اشاره نمود و گفت: این کمیته از سال 1973 در انگلستان به وجود آمد که مسئولیت آن آنالیز، مستند سازی و پژوهش و توسعه میراث صنعتی بود.

وی توضیح داد: این کمیته سندی منتشر نموده است که تداوم شخصیت لایه لایه ساخته شده شهر، ارزش دنیای آثار، نمایش تاریخ فناوری و علمی، کیفیت برنامه ریزی و طراحی و معماری، خاطرات و آداب و رسوم نهفته در آثار به عنوان مستندات از اهداف این سند است.

حناچی با طرح این سوال که میراث صنعتی چه امکاناتی در اختیار شهر ها قرار می دهد، گفت: در تمام دنیا، بسیاری از فضا های صنعتی به فضا های فرهنگی و بعضی فضای آموزشی تبدیل شده اند. بسیاری از آن ها در جایی که کاربری سابق همخوان نیست و باید تغییراتی صورت گیرد، به کاربری های مورد احتیاج شهر تبدیل می گردد.

وی نیروگاه برق باترسی لندن را یکی از پیروز ترین تجربیات در این زمینه دانست و گفت: این نیروگاه که برای دهه ها متروک بود مجدداً مورد طراحی نهاده شد و در حال حاضر این پروژه بیش از 13 هزار واحد مسکونی، یک هتل با 160 اتاق و 32 هزار و 500 مترمربع فضای تجاری و رستوران تشکیل شده است.

شهردار تهران همچنین از اولین ساختمان فولاد و شیشه آلمان نام برد که هم اکنون در اختیار دانشگاه برلین است و به پروژه های پایلوت دکترا اختصاص داده شده است.

حناچی به تبدیل سیلو های رها شده پالایشگاه تصفیه قند در مونترال به باشگاه صخره نوردی اشاره نمود و گفت: این از پروژه هایی است که ظرفیت عظیم سرمایه های تاریخی بجامانده از میراث صنعتی را نمایش می دهد.

وی همچنین به فرایند صنعتی شدن ایران اشاره نمود و گفت: در ایران در دوره قاجار آثار صنعتی گسترده نداشتیم در واقع ورود صنعت به ایرات در دوره پهلوی اول به شکل گسترده صورت گرفت.

حناچی به تغییر کاربری بعضی از این فضا های صنعیت در ایران اشاره و تاکید نمود: از تجربیات قابل تقدیر در این حوزه، تغعییر کاربری کارخانه چرم سازی تبریز به دانشگاه هنر تبریز است که در سطح دنیا قابل طرح است.

وی همچنین از کارخانه اقبال یزد یاد کرد و گفت: این کارخانه در سال 1312 ساخته شد و در سال 81 به عنوان اثر ملی ثبت شده است هم اکنون نیز به عنوان پارک علم و فناوری فعالیت می نماید.

تبدیل کارخانه ریسندگی خورشید کرمان به کتابخانه ملی کرمان و همچنین تجربه پیروز جابه جایی کشتارگاه تهران و تبدیل آن به فرهنگسرای بهمن از دیگر مواردی بود که پیروز حناچی به آن اشاره نمود.

شهردار تهران توضیح داد: پراکندگی شهر و گسترش افقی آن، در دنیای امروز قابل قوبل نیست و توسعه فضا های مورد احتیاج شهر ها به ویژه کاربری های فرهنگی و آموزشی با عنایت به تجربیات دنیای باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه محمد علی طالبی استاندار یزد به معماری به عنوان روح زنده در کالبد ساختمان های شهر اشاره نمود و گفت: ما شاهد تاثیر معماری بر روح و روان جامعه و آداب و سنت ها هستیم.

وی اضافه نمود: در بسیاری از بافت های تاریخی و میراث فرهنگی حتی معماری مدرن این تاثیر ورحی و روانی را مشاهده می کنیم.

طالبی تاکید نمود: آیا در کنار توجهی که به افزایش کمی دانشجو داشتیم در رابطه با ارتقای کیفیت تحصیل و ایجاد فضای بهتر برای دانشجویان نیز کوشش نموده ایم؟

استاندار یزد به شرایط دانشگاه های دنیا اشاره نمود و گفت: اگر نگاه مقایسه ای با دانشگاه های دنیا داشته باشیم تفاوت زیادی را احساس می کنیم در حالی که بسیاری از دانشگاه های ما تفاوت چندانی با دبیرستان ها ندارد. وقتی نگاه مقایسه ای داشته باشیم به راحتی می بینیم که با دانشگاه های دنیا فاصله معناداری داریم.

وی تاکید نمود: امروز از نسل چهارم دانشگاه های یعنی دانشگاه جامعه محور صحبت می گردد، اما در فرهنگ جامعه ما دانشگاه چه نقشی دارد؟ متاسفانه امروز دانشگاه نهادی به هم پیوسته با جامعه نیست و برای پیوند آن دانشگاه باید تبلور هویت جامعه باشد.

استاندار یزد به معماری شهر یزد اشاره نمود و گفت: استان یزد با روح معماری و توجه جدی به معماری جدای از سابقه و دیرینه آن امروز مورد احترام دنیا است.

وی با درخواست از وزارت علوم مبنی بر تشکیل دبیرخانه دائمی این همایش در یزد توضیح داد: دانشگاه باید شانیت و صندلی خود را در جامعه پیدا کند و جهت خوبی برای اعمال نقش موثر دانشگاه در جامعه طی گردد. امیدواریم این گونه همایش ها به تاثیرگذاری نقش دانشگاه در جامعه یاری کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 687

به "اختتامیه دومین همایش ملی معماری فضا های دانشگاهی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختتامیه دومین همایش ملی معماری فضا های دانشگاهی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید