استاندارد نقش معین کننده در رشد اقتصاد کشور دارد

به گزارش مجله فضای وب، اسحاق جهانگیری با بیان اینکه باید کوشش کنیم برای محصولاتمان استانداردهای بالا تعریف کنیم گفت: استاندارد سقف نیست، بلکه حداقل هایی است که اگر کالایی از آن برخوردار نباشد باید از فراوری و مصرفش جلوگیری به عمل آورد.

استاندارد نقش معین کننده در رشد اقتصاد کشور دارد

جهت دریافت مشاوره خدمات هزینه چاپ بروشور از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، معاون اول رئیس جمهور در همایش روز جهانی استاندارد که صبح امروز (دوشنبه) در سالن همایش های صدا و سیما برگزار گردید ضمن تقدیر از خدمات مدیریت سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: تجربه مدیریت خانم پیروزبخت در این سازمان نشان داد توانمندی خانم ها در پذیرش مسئولیت مدیریتی سازمان های مهم می تواند مفید و موثر باشد و ان شاءالله شرایطی به وجود آید که نقش خانم ها در مسئولیت های مدیریتی مختلف در کشور پررنگ تر گردد.

وی با اشاره به صندلی و اهمیت مساله استاندارد در زندگی اجتماعی و شخصی افراد اضافه نمود: در کالاهای فراوریی، صنعتی و خدماتی معیار سنجش شاخص های استاندارد است و تقریبا همه کشورها برای فراوریات داخلی و مالی خود استانداردهای ملی را معرفی می نمایند.

جهانگیری با اشاره به اینکه اقتصاد ایران دوران مهمی را پشت سر می گذارد خاطر نشان کرد: شتاب جدی باید به اقتصاد کشور داده گردد تا بتوانیم گذشته را جبران کنیم.

وی اضافه نمود: بسیار تلخ است که بگوییم هنوز نتوانسته ایم سطح رفاه مردم را حتی به سال 90 برگردانیم چون اتفاقاتی که برای اقتصاد کشور در سال های گذشته اتفاق افتاده است به این سادگی ها قابل جبران نیست و ماشین اقتصاد کشور را در گودالی انداخته اند که بیرون آوردن و به حرکت در آوردنش زحمت بسیاری می خواهد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به توانمندی های بخش خصوصی و تاثیرات آن در به حرکت در آوردن اقتصاد کشور گفت: نیازمند عزم ملی و اراده ملی هستیم و سیاست های اقتصاد مقاومتی خوشبختانه اجماعی ایجاد نموده است که همه سازمان ها و نهادها ذیل آن برای توسعه اقتصاد کشور متحد شوند.

جهانگیری با اشاره به نقش مشخص نماینده استاندارد در رشد مالی کشور خاطر نشان کرد: این که بگوییم داشتن استاندارد به نفع مصرف نماینده است حرف درستی خواهد بود اما یقینا فراوری نماینده بیش از همه از استاندارد بالا نفع خواهد برد؛ چرا که به حضور فراوری نمایندگان در بازار و رقابت در بازارهای داخلی و خارجی یاری می نماید.

وی با بیان اینکه کالایی که کیفیت مناسب نداشته باشد در بازار داخلی و خارجی امکان ادامه حیات ندارد خاطر نشان کرد: استاندارد برای فراوری نماینده فرصتی ایجاد می نماید تا با برنامه ریزی منابع خود را بی فایده تلف نکند.

جهانگیری همچنین به ضعف های جدی بخش خدمات پس از فروش در کشور اشاره نمود و گفت: باید به سمتی رویم که مصرف نمایندگان در صورتی که از کالای خریداری شده رضایت نداشتند امکان تعویض آن با محصول جدید وجود داشته باشد، چرا که در این صورت با رعایت استانداردهای بالا واحدهای فراوریی از تحمیل هزینه های این چنینی به شرکت خود جلوگیری خواهند کرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: پیدا کردن بازار بین المللی کار دشواری است اما حفظ بازار بدست آمده، از آن دشوارتر است.

وی با تاکید بر نقش استاندارد در واردات کالا شرح داد: سازمان ملی استاندارد وظیفه دارد بر ورود کالاهایی که به طور رسمی به کشور می آیند و کیفیت مناسب آنها نظارت داشته باشد و از ورود کالاهایی که کیفیت مناسب ندارند جلوگیری کند.

جهانگیری با اشاره به ضرورت نشان دار شدن کالاهای وارداتی که از راستا رسمی به کشور می آیند گفت: این موضوع می تواند یکی از راه های مهم مبارزه با ورود کالای قاچاق به کشور باشد و مردم پس از مشاهده نشان استاندارد متوجه شوند که یک کالا از راستا رسمی به کشور آمده است و در خصوص سلامت آن کالا اطمینان حاصل نمایند.

وی در ادامه به اهمیت موضوع فرهنگ سازی در حوزه استاندارد اشاره نمود و اضافه نمود: باید به جایی برسیم که مردم زمان خرید کالا قبل از توجه به قیمت آن به نشان استاندارد کالا توجه داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه سازمان استاندارد باید موضوع برون سپاری ماموریت های خود را به طور جدی در دستور کار قرار دهد خاطر نشان کرد: یکی از روینمودهای اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد است و در این راستا سازمان ملی استاندارد باو جود نقش حاکمیتی که دارد می تواند از بخش خصوصی در ماموریت هایی مثل بازرسی ها و آزمایشگاه بهره بگیرد.

جهانگیری با اشاره به اهمیت توجه به استاندارد وسایلی که با ایمنی و سلامت مردم سرو کار دارد گفت: به طور مثال وسایل شهربازی ها که مردم فرزندان خود را برای سپراندن اوقات فراغتشان به آنجا می برند و استاندارد این وسایل بازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه به حادثه سقوط آسانسور در دانشگاه صنعتی شریف و آسیب دیدن برخی از اساتید دانشگاه اشاره نمود و گفت: اصلا قابل پذیرش نیست که گفته گردد به علت کمبود بودجه این اتفاق اتفاق افتاده است و باید بدانیم که استاندارد کالاهایی که با امنیت و سلامت مردم سر و کار دارد، بسیار با اهمیت است و باید نظارت لازم در این زمینه ها صورت گیرد.

جهانگیری همچنین به اهمیت بخش خدمات در کشور اشاره نمود و گفت: بخش خدمات بیش از 50 درصد فراوری ناخالص ایران را تشکیل می دهد و یکی از پیش نیازهای اصلی توسعه مالی کشور است که در این راستا می توانیم به حوزه خدمات در بخش های گردشگری، توریست و حتی هواپیمایی اشاره داشته باشیم که ممکن است سرویس خدماتی نامناسب در هواپیمایی های داخلی باعث رجوع مسافران به شرکت های هواپیمایی خارجی گردد، پس ضرورت دارد که موضوع استاندارد پیگیری گردد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت موضوع استاندارد در سیاست اقتصاد مقاومتی و وجود یک بند در خصوص استاندارد در متن سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اگر بخواهیم اقتصاد کشور راستا خوبی را طی کند پیش نیازش توجه به کیفیت آن است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 755

به "استاندارد نقش معین کننده در رشد اقتصاد کشور دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاندارد نقش معین کننده در رشد اقتصاد کشور دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید