این گل های خوشبو امسال خریدار ندارند!

به گزارش مجله فضای وب، چند سالی است که در این فصل گل های صورتی خوشرنگ با 32 گلبرگ صورتی مشابه و یکدست در اوایل صبح شروع به ظاهر شدن در شهرستان فاروج می کند.

این گل های خوشبو امسال خریدار ندارند!

به گزارش خبرنگاران، اواسط اردیبهشت که از راه می رسد فاروج رنگ و بوی دیگر می گیرد، با پیچیدن بوی گل محمدی در کوچه باغ ها و گلستان های این منطقه، کم کم گل چینی برپا می شود.

خراسان شمالی دارای 350 هکتار باغ گل محمدی است که قسمت اعظم آن متعلق به شهرستان فاروج است اما شمیم خوش گلستان های گل محمدی، باغداران فاروجی را در سال جاری سر کیف نیاورده و آنها دل نگران از فروش محصول خود هستند.

گل های محمدی بر روی دست باغداران فاروجی مانده است

جعفر چمنی یکی از تولیدکنندگان گل محمدی در شهرستان فاروج در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره به اینکه مساحت باغ گل محمدی وی 18 هکتار است، گفت: تولید گل محمدی طی سال جاری بسیار خوب است اما متأسفانه خوب خریداری نمی شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته پیروز شدم تا تمام محصولات خود را به کارخانجات گلاب و اسانس گیری در مشهد به فروش برسانم، افزود: سال جاری این کارخانه ها از خرید گل محمدی خودداری می کنند و محصول را نمی خرند.

چمنی ادامه داد: حتی حاضر شدم تا محصول تولیدی را به صورت مدت دار به مدت شش ماه تا یک سال نیز به آنها بفروشم اما آنها از خرید خودداری می کنند. صاحبان این واحدهای تولیدی اعلام می کنند که آنها نیز فروش ندارند، کسی محصول آنها را نمی خرد، صادرات وجود ندارد در نتیجه نمی توان گل را خریداری کرد.

چمنی با تصریح بر اینکه هم اکنون زمان اوج باز شدن گل های محمدی در باغات فاروج است، تاکید کرد: اما چه کنیم که گل ها بر روی دستمان مانده است و به اجبار مقداری را خشک می کنم به امید اینکه شاید بعداً خریدند.

وی گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی استان پی در پی در صدا و سیما تبلیغ می کنند که کشاورزان باغات گل محمدی به دلیل مسائلی همچون کم آب طلب بودن آن ایجاد کنند اما زمانی که محصولی خریداری نمی شود و روی دست باغدارها مانده است چرا باید این کار انجام شود؟

معلوم نیست چه زمانی وجه حاصل از فروش گل محمدی به دست باغداران برسد

ماشاء الله رحتمی یکی دیگر از باغداران گل محمدی در فاروج که یک واحد تولیدی کوچک گلاب گیری هم دارد در ادامه در گفت و گو با خبرنگاران، بیان نمود: مقدار خرید گل کاهش یافته و از سوی دیگر گل های خریداری شده توسط کارخانجات مشهد با رقم بسیار کم است.

وی شرح داد: در سال گذشته هر کیلوگرم گل محمدی با قیمت هفت هزار تومان بوده که سال جاری فقط 1,000 تومان به این رقم اضافه شده و هم اکنون هر کیلوگرم گل محمدی با قیمت هشت هزار تومان خریداری می شود.

رحمتی اظهار داشت: این درحالی است که قیمت نهاده هایی همچون سم، کود و … بسیار افزایش یافته است و با این رقم به هیچ عنوان هزینه های تولید برای یک باغدار در نمی آید. کارخانه ها گل را می خرند اما معلوم نیست چه زمانی پول حاصل از فروش به باغداران پرداخت می شود.

رحمتی افزود: حجم زیادی از باغات گل محمدی در سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی ایجاد شده، غافل از این که به صنایع پایین دستی آن توجه ویژه ای شود.

وی ادامه داد: صنایع موجود متعلق به 20 سال گذشته هستند اما سطح باغات ایجاد شده بسیار رشد داشته است.

رحمتی با بیان این که سطح باغ گل محمدی وی 11 هکتار بوده و یک واحد فرآوری گل محمدی به ظرفیت سه تن دارد، اظهار کرد: روز گذشته نتوانستم گل محمدی را از سایر باغداران این شهرستان خریداری کنم و فقط گل های مزرعه خود را وارد کارخانه کردم.

وی شرح داد: اگر گل های محمدی به موقع وارد کارخانه نشوند باید خشک شوند تا خواص خود را از دست ندهند.

تهیه طرح برای خرید گل محمدی از سوی کارخانجات استان به صورت قراردادی

تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگاران اظها: کرد در حال حاضر سطح باغات این استان 350 هکتار با تولید 300 تا 400 تن در سال است.

وی افزود: برای فرآوری گل محمدی در استان مسئله ای وجود ندارد و علاوه بر وجود یک واحد تولیدی در فاروج دو واحد تولیدی دیگر در بجنورد و جاجرم نیز وجود دارند.

تشکری در پاسخ به این سوال که اگر مسئله ای برای فرآوری این محصول در این استان وجود ندارد چرا باغداران فاروجی محصولات خود را به کارخانجات مشهد ارسال می کنند؟ اظهار کرد: گل محمدی وقتی برداشت می شود باید خیلی سریع به کارخانجات مربوطه منتقل شود تا از میزان اسانس آنها کم نشود و از آنجایی که فاروج فاصله کمتری به بجنورد و مشهد دارد شاید به همین دلیل به آن مکان ارسال می شود.

وی شرح داد: از سوی دیگر به لحاظ قیمت گل تولید شده شاید واحدهای تولیدی موجود در استان کمی معذوریت در خرید این محصول داشته باشند.

این مقام مسئول تاکید کرد: هر چه سریع تر مشکل تولیدکنندگان گل محمدی مورد بررسی قرار می گیرد. علاوه بر آن در حال تهیه طرحی هستیم که از محل صندوق حمایت استان مبلغی را به صاحبان واحدهای فرآوری گل محمدی دهیم تا آنها بتوانند در قالب قرار داد محصول این افراد را خریداری کنند و از این طریق بین این واحدهای تولیدی و باغداران ارتباط برقرار می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 209

به "این گل های خوشبو امسال خریدار ندارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این گل های خوشبو امسال خریدار ندارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید