بازگشت یک ایرلاین اروپایی به آسمان ایران

به گزارش مجله فضای وب، به گزارش خبرنگاران، محمد امیرانی، از عبور لوفت هانزا از آسمان ایران به اسم اولین ایرلاین اروپایی از دی 1398 تا کنون در شب گذشته اطلاع داد و گفت: دلایل مختلف سبب شد تا تعداد پرواز های عبوری که در سال 1398 بر اساس آمار های اعلامی شرکت فرودگاه ها، به طور میانه 23 تا 28 هزار سورتی پرواز در هر ماه بود، به 5 تا 10 هزار سورتی پرواز به طور میانه در هر ماه در سال 1399 کاهش دهد.

بازگشت یک ایرلاین اروپایی به آسمان ایران

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

او اضافه کرد: با این حال در امسال شاهد افزایش و رشد تعداد پرواز های عبوری از ابتدای سال هستیم و روندی که در زمستان سال گذشته شروع شده بود، در بهار امسال هم ادامه یافت. ضمن اینکه ایرلاین های خارجی هم که از فرودگاه های ایرانی رفته بودند، در دو ماه اخیر هم به عبور از آسمان و هم به نشست و برخاست در فرودگاه های کشور بازگشته اند.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت: ما دو برخورد با پرواز های عبوری داشته ایم؛ یکی در خصوص پرواز های عبوری ای که شرکت های هواپیمایی اروپایی به واسطه تحریک ابرقدرت ها، تحریم نموده و از آسمان کشورمان عبور نمی کردند یا در فرودگاه های ما نشست و برخاست نداشتند، از چندی پیش با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاین ها خصوصاً لوفت هانزا وارد مذاکره شدیم.

او ادامه داد: به تدریج این اتفاق در حال وقوع است و پس از آنکه هواپیما های لوفت هانزا پرواز های خود به فرودگاه حضورت امام (ره) را از سر گفت، 12 تیر 1400، اولین پرواز عبوری لوفت هانزا از آسمان ایران رخ داد که منظریم متعاقب لوفت هانزا، سایر ایرلاین های اروپایی هم پرواز ها عبوری خود از آسمان ایران را شروع نمایند.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران توضیح داد: دومین اقدامی که انجام داده ایم، در پی اخذ مجوز از هیات دولت مبنی از مکان اعطای تخفیف از سوی شرکت فرودگاه ها به شرکت های هواپیمایی خارجی، با چند شرکت هواپیمایی وارد مذاکره شدیم، اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم امیدواریم که بعد از نهایی شدن توافقات با این شرکت ها، شاهد افزایش پرواز های عبوری از آسمان ایران به علت ایجاد جذابیت های مالی باشیم و این شرکت ها بیشتر از آسمان عبور نمایند.

امیرانی در رابطه با رقبای کریدور فضای آسمان کشورمان چه کشور های دیگری هستند؟ توضیح داد: مهمترین رقیب ما در کریدور هوایی شمال به جنوب، آسمان عراق است؛ این کریدور بعد از بازگشایی آسمان عراق، پرواز ها عبوری زیادی را به سمت خود کشاند، چون هم راستا از سمت آسمان عراق کوتاه تر است ضمن اینکه عراقی ها برای هر پرواز عبوری یک نرخ ثابت و فیکس، فارغ از اینکه چه تناژی و چه مسافتی را طی کند، پیشنهاد داده بودند.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: ولی ما در ایران بر اساس قانون، دو فاکتور وزن هواپیما های تجاری عبوری و طول مسافت را در نظر می گیریم و برآورد هزینه را بر اساس این دو فاکتور، محاسبه می کنیم. با این حال بر اساس قوانین ما این اختیار را داریم تا با شرکت ها وارد مذاکره شویم البته نمی توانیم فرمول محاسبه هزینه پرواز عبوری را تغییر دهیم، ولی می توانیم تخفیف دهیم؛ مثلاً اینکه اگر تعداد پرواز های عبوری یک شرکتی از یک تعدادی بیشتر گردد، یک رقمی به آن ها تخفیف می دهیم که این اندازه تخفیف، بستگی به رقمی دارد که از عایدی های مورد نظر ما بیشتر گردد.

امیرانی درباره اینکه آیا ایرلاین هایی که در فرودگاه های ما نشست و برخاست دارند، از پرداخت تعرفه عبور از آسمان کشورمان معافند یا خیر؟ گفت: ما بابت مقداد دقیقه ای که از آسمان کشورمان در حال عبور هستند، از ایرلاین های خارجی هزینه می گیریم به اسم مثال، هواپیمایی که برای نشست در فرودگاه های ایران وارد کشور می گردد، از لحظه ورود به آسمان کشور تا زمان نشست و سپس برخاستن و خروج از آسمان کشورمان، مشمول همه هزینه ها اعم از خدمات ناوبری هوایی، خدمات فرودگاهی و هزینه پرواز های عبوری می گردد.

او اعلام کرد: دیشب یک فروند بوئینگ 777 متعلق به ایرلاین آلمانی لوفت هانزا از فرانکفورت برای رسیدن به فرودگاه چِنای در هند از آسمان ایران عبور کرد که نخستین تردد هواپیمای متعلق به یک ایرلاین اروپایی از آسمان ایران از دی ماه 1398 تا کنون بود.

منبع: خبرنگاران

آخرین اخبار حوزه سفرهای هوایی را از صفحه حمل و نقل خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1709

به "بازگشت یک ایرلاین اروپایی به آسمان ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت یک ایرلاین اروپایی به آسمان ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید