برخورد نامناسب دولت با تشکیل وزارت گردشگری، توریست های فقیری که برای ایران پول نمی آورند

به گزارش مجله فضای وب، سمینار تخصصی سیاست های توسعه ای سفر و گردشگری با رویکرد شهر گردشگر توسط مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در نخستین نمایشگاه بین المللی اقتصاد و سرمایه گذاری در گردشگری برگزار گردید.

برخورد نامناسب دولت با تشکیل وزارت گردشگری، توریست های فقیری که برای ایران پول نمی آورند

به گزارش خبرنگاران، نخستین نمایشگاه بین المللی اقتصاد و سرمایه گذاری در گردشگری در محل دائمی نمایشگاه های بزرگ بازار بزرگ ایران در حال برگزاری است و در قالب آن علاوه بر حضور و فعالیت غرفه های مرتبط با صنعت گردشگری، کارگاه ها و سمینارهای تخصصی نیز برگزار می گردد .

در این راستا، سمینار تخصصی سیاست های توسعه ای سفر و گردشگری با رویکرد شهر گردشگر توسط مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(وابسته به جهاد دانشگاهی) با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حضور دکتر غلام حیدر ابراهیم بای سلامی (استاد دانشگاه و عضو شورای عالی میراث و گردشگری)، دکتر زهرا سعیدی مبارکه(نماینده و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی) و دکتر حمید هاشمی (استاد دانشگاه و معاون سابق پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی تهران) و جمعی از دانش پژوهان حوزه گردشگری برگزار گردید.

رحیم یعقوب زاده، رییس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در این سمینار با اشاره به برنامه ها و اهداف مرکز برای ارتقاء و توسعه این صنعت در حوزه دانشگاهی گفت: مصاحبه در خصوص موضوعات خاص و ویژه مربوط به گردشگری با حضور اساتید، دانشجویان و صاحب نظران به منظور ارائه راهبردهای کاربردی در این حوزه امری لازم است و از این رو در مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران، کوشش می گردد با برپایی سمینارهای تخصصی در این حوزه، تاثیرات متغیرهای مستقل چهارگانه اقتصاد، فرهنگ، امنیت و سیاست بر حوزه گردشگری به صورت موردی و مسئله محورانه به بحث گذاشته گردد و نتایج و مباحث هر یک از نشست ها به صورت گزارش مستقل به اطلاع مدیران و مسئولان و نیز علاقه مندان برسد.

وقت آن است که گردشگری را محور توسعه قرار دهیم

حمید هاشمی، معاون سابق پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی، نیز در این سمینار با بیان اینکه مشکل اصلی ما این است که نتوانستیم بین سه الگوی اسلامی، ملی و علمی دنیای برای توسعه گردشگری اتحاد برقرار کنیم، عنوان نمود: در صورت وحدت این محورها، این مسئله و مسائل بعدی به صورت سلسله وار حل می شوند.

وی اضافه نمود: برای گردشگری احتیاجمند الگوهای مشخصی هستیم. یک زمانی امنیت را الگوی توسعه قرار دادیم و خوشبختانه به صندلی خوبی در امنیت رسیدیم. زمانی آموزش و پرورش، زمانی نیروی انسانی، زمانی کشاورزی و الان احتیاجمند این هستیم که گردشگری را محور توسعه قرار دهیم بر همین اساس در سیاست های کلی باید حوزه گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.

هاشمی ادامه داد: حفظ محیط زیست در نگاه شهر گردشگر باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر بخواهیم اقتصاد را در بالاترین حد خود در نظر بگیریم، باید بخشی از منافع آن در محیط زیست سرمایه گذاری گردد. در گردشگری هم همین طور است.

وی در عین حال اظهار کرد: در گردشگری باید مشارکت اجتماعی صورت بگیرد. خوشبختانه صنعت گردشگری تنها صعنتی است که تمامی مردم را در سنین، قومیت ها و جنس های مختلف در نظر گرفته و حتی تمایز فرهنگی و قومیتی، خود تبدیل به جاذبه ای برای گردشگری گردیده است.

هاشمی تاکید نمود: سواد گردشگری و نشر آن در تمام سطوح جامعه یکی از سطوحی است که باید مورد تاکید قرار گیرد.

وی یاد آور شد: در عصر جدید افراد می خواهند که فضای جدیدی را تجربه نمایند. گردشگری این فرصت را به آنها می دهد، حتی در شکل جدید گردشگری، عاملی برای تحول انسان ها محسوب می گردد، مانند آنچه که امروز در گردشگری مذهبی و زیارتی مسلمانان در سفر حج وجود دارد.

معاون سابق پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی تهران تاکید نمود: رویکرد نهایی در گردشگری این است که فرد را به ابدیت و طول تاریخ وصل کند. از سوی دیگر، گردشگری را به توسعه پایدار پیوند دهد. خلاقیت و نوآوری، بخش دیگری از گردشگری است و یکی از ویژگی های آن این است که تمامی مردم نبوغ و خلاقیت داشته و در جذب گردشگر کمک نمایند.

هنوز آدرس های مهم گردشگری مشخص نیست

دکتر غلام حیدر ابراهیم بای سلامی، عضو شورای عالی میراث و گردشگری کشور نیز با بیان اینکه ما تاکنون راهبردی برای گردشگری نداشته ایم، اظهار کرد: هنوز آدرس های مهم گردشگری در ایران مشخص نیستند. گردشگری پزشکی، فرهنگی، طبیعت گردی، گل، غذا و کودک وجود دارد که فاقد انسجام بوده و عملا هیچ بهره ای از آن نمی بریم.

وی اضافه نمود: وقتی راهبرد نداشته باشیم، نه سرمایه گذار ایرانی و نه خارجی هیچ یک سرمایه گذاری نخواهند کرد و عملا توسعه ای نیز صورت نمی گیرد. حال باید پرسید چه کسانی باید سرمایه گذاری بنمایند؟ متاسفانه تیم اقتصادی دولت به این صنعت به عنوان صنعت اقتصادی نگاه ننموده و آن را فرهنگی در نظر می گیرد. دولت باید آن را اقتصادی دیده و فرابخشی در نظر گیرد و همزمان 20 نهاد و دستگاه را در آن فعال کند.

ابراهیم بای سلامی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه حتی یک جمله در مورد گردشگری عنوان نگردیده بود، گفت: خوشبختانه مجلس و فراکسیون گردشگری به این موضوع پرداخته و طی جلسات مختلفی در ماده 99 و 100، گردشگری را لحاظ نموده و دولت را مجبور کردند تا سند راهبردی گردشگری را تدوین کند. اما هنوز هیچ عمل اجرایی از سوی دولت برای راه اندازی این سند دیده نگردیده است .

این استاد دانشگاه ادامه داد: استراتژی آینده باید برنامه ریزی متقنی باشد تا بتواند راهبردها را اعلام کند. کاملا مشخص است که تیم اقتصادی دولت برای این موضوع راهبرد مناسب ندارد و در برنامه ریزی ها و بودجه، آن را در نظر نمی گیرد. با این وضع تکلیف سایر دستگاه ها مشخص است.

جای خالی کمیسیون گردشگری در مجلس

نماینده سابق مجلس یادآور شد: برای اصلاح ساختار گردشگری احتیاج به گفتمان سیاسی، برنامه ریزی اداری و اقتصادی وجود دارد، همان گونه که نفت، اقتصاد و بهداشت کمیسیون دارند باید گردشگری در مجلس کمیسیون داشته باشد تا بتوان برای آن برنامه ریزی کرد و بودجه اختصاص داد.

وی عنوان نمود: در قانونی که مجلس شورای اسلامی در سال 82 در نظر گرفت، سه تکلیف صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی را به یک سازمان داد و نتیجه آن این بود که یک ارتقای سیاسی برای سیاستگذاری و برنامه ریزی انجام شد، اما بعدها تنش هایی بین این سه حوزه به وجود آمد. خوشبختانه مجلس کنونی تصمیم گرفته است که این سه حوزه را تبدیل به یک وزارتخانه کند، اما دولت برخورد خوبی با این قضیه ندارد. امیدواریم مجلس این طرح را تصویب و شورای نگهبان آن را تایید کند.

گردشگری؛ بهترین پاسخ برای ابرچالش اشتغال

عضو شورای عالی گردشگری عنوان نمود: در موضوع اشتغال که ابر چالش کشور ما محسوب می گردد، گردشگری بهترین پاسخ است، چرا که هر هشتاد هزار دلار سرمایه گذاری، حدود 41 نفر را مشغول به کار می نماید، این در حالی است که در صنایع دیگر مانند صنعت فولاد و آهن این میزان سرمایه گذاری حدود20 نفر را به کار می گیرد. ما هیچ راهی نداریم جز اینکه برای اشتغال از گردشگری استفاده کنیم.

ابراهیم بای سلامی تاکید نمود: سالانه پنج میلیون گردشگر وارد ایران می شوند. از این پنج میلیون نفر تنها حدود 300 هزار نفر آنها ارزآوری دارند و چهار میلیون نفر آنها افراد فقیر کشورهای همسایه هستند. در بسیاری از کشورها تعداد گردشگر اهمیت ندارد، بلکه بهره اقتصادی از این گردشگران مهم است و ما باید در برنامه ریزی های خود، این مسئله را در نظر بگیریم.

وی یاد آور شد: در بسیاری از کشورها که کمبود آب وجود دارد، توسعه گردشگری موجب گردیده است که از آب کمتر استفاده نمایند. میزان مصرف آب در کشور اسپانیا که میزان ورود گردشگر از میزان جمعیت آن بیشتر است، این مورد جواب داده و در کشاورزی آب کمتری مصرف گردیده است.

وی اضافه نمود: دولت اگر در جذب سرمایه های سرگردان مانند سکه، دلار و مسکن برای حوزه گردشگری استفاده می کرد، امروز توسعه بسیار خوبی در حوزه گردشگری داشته و زمینه مشارکت ملی را برای آن فراهم می کردیم.

آینده اقتصاد دنیا بر عهده گردشگری است

در این سمینار همچنین دکتر زهرا سعیدی مبارکه، نماینده و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آینده اقتصاد دنیا بر عهده گردشگری است، اظهار کرد: شرایط خاص سیاسی و اقتصادی ایران که هر روز تحریم های جدیدی در برابر ملت ایران می گذارند، ایجاب می نماید که به فکر راه حل بوده و یکی از این راه ها، تکیه بر ظرفیت های بومی و اقتصاد مقاومتی و از آن جمله گردشگری است.

سعیدی توضیح داد: ما در مجلس شورای اسلامی به دنبال این هستیم که گردشگری را تبدیل به وزارتخانه کنیم تا بتوان ضمن برنامه ریزی و نظارت بر عملکرد آن، بتوانیم از مسئولان آن مطالبه گری و سوال کنیم.

نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید بتوانیم بعد نرم افزاری و تفکر شهری را در مجلس و دولت پیاده کنیم تا بتوانیم از ظرفیت های گردشگری نهایت استفاده را بکنیم. اگر نگاهی به کشورهای همسایه بیندازیم، می بینیم که این کشورها درصد بسیاری از درآمد خود را از گردشگری به دست می آورند و ما نیز باید ببینیم در کجا توانمند هستیم و آن را گسترش دهیم و واقعیت این است که در یکسری جاها ما توانمند هستیم و در جاهای دیگر هنوز توانمندی لازم را نداریم. در هر دو جا ما باید برنامه خاص خود را داشته باشیم و بخش های توانمند را توسعه دهیم و در نقاط دیگر سرمایه گذاری لازم انجام گردد.

وی در ادامه به عملکرد مجلس در مورد گردشگری پرداخت و عنوان نمود: مشخص تکلیف بناهای تحت تکفل، روستاهای توریستی و توسعه آنها، مشخص رابطه نهادهای مختلف در زمینه گردشگری و شفافیت درآمد در حوزه های گردشگری بود که این مسئله اخیر در برنامه ششم توسعه مورد تاکید نهاده شد.

به نقل از روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، سعیدی با بیان اینکه اگر بخواهیم به یک نتیجه خوب برسیم باید از پشتوانه مردمی برخوردار باشیم عنوان نمود: به هر حال اگر اشتغال و ارزآوری را بخواهیم، گردشگری حرف اول را می زند و به راحتی می توانیم گردشگری در حیطه سلامت را به یک فرصت مناسب تبدیل کنیم. مجلس شورای اسلامی به دنبال برطرف موانع در این حوزه بوده و در حال بسترسازی است. ما باید بتوانیم سهم های مهمی را در حوزه گردشگری داشته باشیم تا بتوانیم به رفاه و توسعه شهری برسیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 23

به "برخورد نامناسب دولت با تشکیل وزارت گردشگری، توریست های فقیری که برای ایران پول نمی آورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورد نامناسب دولت با تشکیل وزارت گردشگری، توریست های فقیری که برای ایران پول نمی آورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید