برپایی همایش بین المللی گردشگری مازندران در بابلسر

به گزارش مجله فضای وب، همایش بین المللی گردشگری مازندران با موضوع روسیه و کشورهای حوزه دریای خزر cis از تاریخ 5 مهر به مدت سه روز در هتل میزبان بابلسر برگزار می گردد.

برپایی همایش بین المللی گردشگری مازندران در بابلسر

به گزارش خبرنگاران، همایش بین المللی توریستی مازندران با موضوع روسیه و کشورهای حوزه دریای خزرcis با هفت محور توریستی سلامت، توریستی روستایی و بوم گردی، فرصت های سرمایه گذاری، صنایع دستی فاخر، توریستی فرهنگی و تاریخی، توریستی خلاق و ماجراجویانه و توریستی کشاورزی و طبیعت گردی از دیروز 5 مهر به مدت سه روز در هتل میزبان بابلسر برگزار می گردد.

به منظور برپایی این همایش ملی روز گذشته نخستین گروه توریستان روس وارد مازندران شدند و به گفته معاون هماهنگی امور مالی استاندار مازندران، ویزا توریستی میان ایران و روسیه در این رویداد بین المللی، حذف و بخشی از دیپلماسی توریستی استاندار مازندران در سفر اخیر به روسیه، فعال خواهد شد.

توریستی سومین صنعت خدمات در دنیا

صنعت توریستی یکی از 3 صنعت برتر خدماتی دنیا و از مهم ترین ابزارهای توسعه جوامع محلی و بومی به شمار می آید که به واسطه آن فرصت دنیای شدن، توسعه ارتباطات بین المللی، فراوری ثروت بر پایه منابع بومی و توسعه مرزهای فرهنگی و اجتماعی فراهم می گردد.

توسعه پایدار صنعت توریستی با استمرار حضور توریستان و بازگشت به مقصد اولیه امکان پذیر و مستلزم آن است که تمامی گروه های چهارگانه ذی نفع شامل دولت، بخش خصوصی، جوامع محلی و توریستان از مشارکت در پروژه های توریستی بهره برداری مادی و معنوی داشته باشند، چراکه رشد این صنعت و پایداری آن، در گرو مشارکت جمعی این گروه ها است.

مازندران بهشت توریستی منطقه

استان مازندران یکی از مهم ترین مقاصد توریستی در همسایگی دریای خزر به شمار می آید، استانی همجوار با 4 کشور شمالی دریای مازندران و شاهراه ارتباطی میان مرکز ایران با دیگر شهرها و کشورهای همسایه است.

موارد یادشده در کنار امکان تجارت، حمل ونقل دریایی و وجود بنادر مهم ازجمله بندرهای نوشهر و امیرآباد، برخورداری از صنایع مهمی چون توریستی، کشاورزی، دامداری وتسهیلات زیربنایی وابسته به آنها، تعدد اماکن زیارتی و امامزاده ها، دسترسی آسان به مواهب طبیعی سه گانه جنگل، کوهستان و دریا و گستردگی میراث ملموس و ناملموس این استان را به عنوان شاهراه استراتژیک ارتباطات بین المللی و استانی برخوردار و دارای ظرفیت در تمامی حوزه های توریستی در منطقه مطرح ساخته است.

زیرساخت ها حلقه مفقوده توسعه توریستی

توسعه توریستی مازندران در گرو شناسایی، معرفی و بهره برداری درست و منطقی از منابع و زیرساخت های موجود و به روزرسانی آنها همگام با احتیاج مخاطبان است.

وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی نیز در سند منظره 20 ساله کشور و به استناد بند الف/ ماده 111 قانون برنامه ششم توسعه و سایر قوانین فرادستی، سند راهبردی توسعه توریستی را با هدف سیاست گذاری کلان و تدوین الگویی واحد، منسجم، جامع و پایدار تدوین و ارائه نموده است.

پژوهش ها و اطلاعات این سند نشان می دهد که زیرساخت های توریستی در تمامی ابعاد آن، از مهم ترین چالش ها و اجزای نظام فضایی توسعه توریستی قلمداد می شوند. هماهنگ نبودن زیرساخت های موجود، سبب کاهش سفر و توسعه نیافتگی توریستی استان می گردد، در حالی که تداوم سفر و حضور توریست ارتباطی تنگاتنگ با شاخص های رشد صنعت توریستی دارد.

می توان دریافت که علاوه بر توجه به بعد کیفی زیرساخت ها، توجه به توسعه کمی آنها براساس آمایش سرزمینی و متناسب با اکوسیستم منطقه و در راستای تحقق اهدافی که پیش تر یاد شد، امری لازم است.

از راهبردهای کلان سند توسعه به منظور برطرف چالش ها و موانع این حوزه، توسعه زیرساخت ها، تسهیلات و خدمات توریستی است. در سیاست های اجرایی این راهبرد، طرح های فراهم سازی دسترسی عمومی به منابع و امکانات توریستی، توسعه زیرساخت های فناوری نوین و اطلاعاتی در مقاصد توریستی، بهبود کیفیت خدمات توریستی، استفاده از فناوری های نوین در توسعه تاسیسات، خدمات، بازاریابی، مدیریت و سایر بخش های مرتبط با صنعت توریستی، استفاده از ظرفیت مشارکت جوامع محلی در ارائه خدمات و تسهیلات به توریستان و تنوع بخشی به خدمات و تسهیلات توریستی به عنوان اقدامات ضروری اجرایی در نظر گرفته شده است.

براین اساس می توان گفت که تغییر و به روزرسانی زیرساخت ها، شیوه ها و ابزارهای ارائه خدمات به ویژه در جوامع محلی، یکی از ضروری ترین راهکارهای توسعه پایدار در تمامی حوزه های مدیریتی استان و بهره مند ساختن گروه های ذی نفعان از عواید مشارکت در اجرای برنامه های توسعه توریستی است.

هر سفر یک گام پیش به سوی رونق مالی

نخستین گام در جهت رونق و توسعه توریستی، تداوم سفر به یک مقصد است. این امر با ایجاد حس آشنایی و تعلق خاطر در توریستان امکان پذیر خواهدشد، تعلق خاطر به یک مکان خاص در صورتی محقق می گردد که فرد بازدیدکننده بتواند تصویری واضح در حافظه خویش از مکان موردنظر ساخته و با دریافت اطلاعات علمی- تاریخی و مشخصات و تاریخچه، مکان موردنظر را در حافظه و تجربه خویش نهادینه سازد.

معرفی و تبادل اطلاعات در این حوزه تنها مختص توریستان نبوده و شهروندان و ساکنان بومی محلات نیز در جایگاه سفیران توریستی، از کسب دانش و اطلاعات درباره اماکن و بناهای تاریخی شهر خود در جهت آشناسازی فرهنگی، رونق مشاغل سنتی، بازسازی محلات تاریخی و ایجاد تعلق خاطر به منظور بازگشت دوباره توریستان بهره مند می شوند.

فارغ از نبود و کمبود زیرساخت ها و امکانات لازم در توریستی مازندران اعم از تبلیغات محیطی مناسب، برندینگ صنایع دستی، دسترسی آسان به حمل ونقل عمومی، تناسب میان عرضه و تقاضا در اماکن اقامتی و دیگر موارد مشابه، همایش بین المللی توریستی مازندران فرصتی برای احیاء روابط میان ایران و کشورهای منطقه و گامی بلند در جهت توسعه مالی استان به شمار می آید.

انتظار می رود این همایش نخستین گام در جهت رونق همه جانبه توریستی مازندران در تمام ارکان مذهبی، میراث، کشاورزی، طبیعی آن و راهبردی برای توسعه اقتصاد به ویژه در جوامع بومی و بهره گیری از ظرفیت های غنی مازندران باشد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 6 مهر 1402 بروزرسانی: 6 مهر 1402 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2279

به "برپایی همایش بین المللی گردشگری مازندران در بابلسر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برپایی همایش بین المللی گردشگری مازندران در بابلسر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید