تویوتا و 31 نکته ای که درباره آن نمی دانستید

به گزارش مجله فضای وب، zoomit.ir - شایان نژاد شمسی: شرکت تویوتا با همه شهرت خود هنوز هم نکته ها و داستان هایی دارد که بیشتر ما از آن بی خبریم. برای مطلعی از سرگذشت غول خودروسازی دنیا و داستان های آن با ما همراه باشید. بدون شک، تویوتا یکی از نام های سرشناس و قابل احترام در صنعت خودروسازی دنیا به شمار می رود و مسلما یک شبه این راه را طی نکرده است. ممکن است از تاریخچه عمیقی که پشت تویوتا لندکروزر نهفته است، مطلع باشید اما آیا می دانستید که این خودرو برای دولت ایالات متحده در هنگام جنگ با کشور کره ساخته شده است؟ یا این موضوع که این کارخانه در ابتدا به ساخت ماشین آلات نساجی مشغول بوده است و یا این که خودروی افسانه ای 2000GT توانست رکورد مسابقه استقامت سرعت بالا را با وجود طوفان های گرمسیری بشکاند؟ موارد ذکر شده تنها چند مثال کوچک درباره شرکت تویوتا بود که شاید از آن بی اطلاع بوده باشید. در ادامه، به 31 مورد دیگر از تاریخچه این شرکت اشاره شده است.

تویوتا و 31 نکته ای که درباره آن نمی دانستید

1. نام تویوتا در اصل تویودا بوده است

کیشیرو تویودا، بنیان گذار این شرکت پس از برگزاری مسابقه طراحی لوگوی این شرکت به انتخاب مردم از تبدیل اسم شرکت به تویوتا چشم پوشی کرد. این لوگو از لحاظ بصری برای ژاپنی ها بسیار جذاب بوده است.

2. ساکیشی تویودا (پدر کیشیرو) مخترع دستگاه های بافندگی بود

در اواخر صده 1800 میلادی، ساکیشی چندین پتنت را در حوزه مدرن سازی صنعت نساجی، به نام خود ثبت کرد که شامل اولین دستگاه بافندگی الکتریکی بود و میشیو سوزوکی کارخانه ای جدا و صرفا برای ساخت این دستگاه تاسیس کرد. پیش از آغاز به فراوری خودرو، برای چندین دهه، دستگاه های بافندگی، پایه ی فراوریات شرکت تویودا بوده است.

3. شرکت ساخت دستگاه های بافندگی اتوماتیک تویودا از سال 1930 آغاز به فراوری خودرو کرد

برای آن که مشتریان بتوانند دسترسی آسانی به قطعات یدکی داشته باشند، اولین خودرو ها و کامیون های تویوتا طوری طراحی شدند که ترکیبی از قطعات شرکت فورد و جنرال موتور باشند، چرا که در آن موقع بازار خودروی ژاپن را این دو شرکت به دست گرفته بودند.

4. اولین پیشرانه تویوتا از طراحی پیشرانه شورلت برگرفته شده بود

پس از ریخته گری قطعات ساخت خود تویوتا و استفاده از قطعات شورلت در باقی جاها، پیشرانه 65 اسب بخاری مدل A تویوتا فراوری شد که توانی تقریبا 10 درصد بیشتر از نسخه آمریکایی شورلت داشت.

5. مدل A1، بر پایه کرایسلر ساخته شد

کیشیرو برای مدل A1 از طراحی بدنه کرایسلر دسوتو استفاده کرد زیرا می دانست که چندین سال طول می کشد تا کارخانه تویوتا آماده بهره برداری کامل گردد و همچنین احساس کرد که طراحی دسوتو چندین سال جلوتر از زمان خودش است و بنابراین در هنگام عرضه این محصول توسط شرکت تویوتا، خودرویی از مد افتاده به شمار نمی رفت.

6. بیشتر کارهای مهندسی شرکت در دهه 1930 با سعی و خطا انجام می شد

با توسعه فناوری های پیشرفته ای چون ریخته گری الکتریکی و فراوری فولاد های جدید، شرکت تویوتا در ابتدا یک نمونه اولیه می ساخت و سپس به فکر تغییرات این نمونه اولیه می افتاد و این سیکل تکرار می شد.

7. تویوتا روش راهبردی سامانه بهنگام (Just in Time) را در سازمان و کارخانه خود توسعه داد

همانند مغازه ها خواروبار فروشی که امکان انبار کردن بیش از حد گوجه فرنگی را ندارند، تویوتا نیز احتیاجی به داشتن قطعاتی اضافه بر تعداد خودروی فراوریی در هر روز ندارد و بنابراین دقیقا همان مقداری را که در هر روز لازم دارد فراوری و تهیه می نماید. با این که این موضوعی بدیهی است اما در زمان خودش انقلابی در صنعت محسوب می شد.

8. تویوتا لندکروزر در اصل جیپ بوده است

وقتی این خودرو با نام تویوتا BJ در سال 1951 طراحی شد، عموما به عنوان تویوتا جیپ شناخته می شد و در سال 1954 شرکت جیپ دستور توقف در فراوری آن را داد که پس از آن نام رسمی لندکروزر به آن اختصاص داده شد.

9. شرکت تویوتا توانست از طریق خودروی نمونه اولیه رکورد آفرود را بشکاند

یکی از رانندگان تویوتا برای آزمایش تویوتا جیپ از قله فوجی تا ایستگاه ششم آن که ارتفاع زیادی داشت، بالا رفت درحالی که راندن در آن منطقه و در فصل زمستان کاملا غیرقانونی و خطرناک بوده است.

10. اولین خودروی جیپ تویوتا برای دولت ایالات متحده ساخته شد

با آغاز جنگ آمریکا با کره، کشور آمریکا سفارش 100 دستگاه خودروی تویوتا جیپ را به تویوتا داد.

11. تویوتا لندکروزر به تنهایی موجب ماندگاری تویوتا در بازار آمریکا شد

خودروهای دیگر این شرکت مانند تویوتا کراون و کرونا عملکرد مناسبی برای بازارهای دیگر نداشتند و نتوانستند امتیاز قابل قبولی در میان دیگر خودروهای موجود کسب کند. در نهایت تا وقتی که تویوتا نتواند خودروی مناسب و باارزشی برای فروش در ایالات متحده فراوری کند، فروش همه محصولات این شرکت به جز لندکروزر به حالت تعلیق درآمد.

12. محبوبیت لندکروزر J70 از اواسط دهه 1980 آن قدر زیاد بوده که تویوتا تاکنون فراوری آن را متوقف نکرده است

متاسفانه، نسخه ای که در سی امین سالگرد ارائه این مدل معرفی گردید، تنها در کشور ژاپن عرضه می گردد.

13. تویوتا افتتاح اولین آزادراه کشور ژاپن را با راندن بدون وقفه 161 هزار کیلومتر جشن گرفت

پس از معرفی طرح جدید مدل کرونا، این شرکت سه عدد از این خودرو را انتخاب کرد تا فاصله دو شهر اوساکا و ناگویا را به عنوان بخشی از این کمپین تبلیغاتی رانندگی کند.

14. اولین نسخه کرولا نوعی خودروی اسپرت و مالی در نیمه دهه 1960 به شمار می رفت

این خودرو مانند خودروهای سدان اروپایی، دارای سامانه تعلیق جلوی بسیار نرم، جعبه دنده چهارسرعته و توان بیشتر نسبت به سایر رقیبان خود بود. نرخ فراوری این خودرو در سه ساله اول، به حدود 250 هزار خودرو در سال رسیده بود.

15. تویوتا توانست یاد بگیرد که چگونه کرولا را به یک خودروی مناسب برای شرایط سخت جاده های زمستانی تبدیل کند

در سرمای زمستان سال 1967 و برای آماده سازی فروش خودروی خود در کشور کانادا، این کشور چندین کرولا را به جاده های نقاط مختلف این کشور فرستاد.

16. افسانه ای ترین خودروی اسپرت تویوتا تنها به دلیل مسابقات فرمول 1 وجود دارد

مسابقه جایزه بزرگ ژاپن در سال 1963، تنها یک مسابقه فرمول یک و غیر قهرمانی بود، اما آغازی برای مسابقات اتومبیل رانی در ژاپن به شمار رفت. تویوتا برای اثبات توانایی تکنولوژیکی و دفاع از حیثیتش، مدل 2000GT را طراحی و معرفی کرد که تبدیل به خودروی جیمز باند در فیلم تو فقط دو بار زندگی میکنی شد که این روز ها با قیمت های میلیون دلاری به فروش می رسد.

17. تویوتا توانست تمامی رکورد های سرعت و استقامت را بشکاند

تویوتا خودرویی عرضه کرد که توانست 78 ساعت متوالی را با سرعت 210 کیلومتر بر ساعت آن هم در طوفان های مناطق استوایی بپیماید و هم زمان سه رکورد جهانی را ثبت کرد که البته رکورد بیشترین سرعت متوسط در طوفان های استوایی به صورت رسمی ثبت نشده است.

18. اولین خودروی هیبریدی تویوتا، در واقع در سال 1968 ساخته شد و دارای پیشرانه توربینی بود

این پیشرانه تقریبا مشابه یک ژنراتور جت عمل می کرد که موجب تغذیه پیشرانه الکتریکی می شد. در عوض باتری های دهه 1960 شارژدهی حداقلی را نداشتند و همین موضوع دلیل عدم پیروزیت آن ها بود.

19. تویوتا پریوس، اولین هیبرید با فراوری انبوه به شمار می آید

10 سال پس از معرفی این مدل در سال 1997، تویوتا توانست حدود یک میلیون دستگاه از آن را به فروش برساند.

20. تویوتا به توسعه نرم افزار ترافیکی پیچیده ای در 40 سال گذشته پرداخته است

در اوایل دهه 1970، سامانه جامع ترافیک خودرویی بیشتر به یک اتاق کنترل که در فیلم ها دیده اید، شباهت داشت. این سامانه همیشه ترافیک را تحت نظر می گرفت و اجازه می داد که هر خودروی مجهز به دستگاه گیرنده متوجه ترافیک سنگین خیابان ها گردد و جهت جایگزین را انتخاب کند.

21. تویوتا سلیکا مجهز به موتور LASRE عرضه شد

پیشرانه این خودرو، پیشرانه بلادرنگ پیشرفته سبک نامیده (LASRE) می گردد و اولین باری بود که یک شرکت ژاپنی پیشرانه ای به عنوان یک برند به بازار عرضه می نماید. (مانند پیشرانه Hemi کرایسلر)

22. 450 نمونه اولیه برای توسعه اولین لکسوس ساخته شد

برای شرکت صنعتی که معروف به صرفه جویی در زمان فراوری است، ساخت 450 نمونه اولیه برای تعداد بسیار زیاد محسوب می گردد. علاوه 50 نمونه خاک رسی با مقیاس یک به یک نیز ساخته شد.

23. شرکت تویوتا به ساخت خانه نیز مشغول شد

در اوایل دهه 1960، چند بخش از این شرکت آغاز به طراحی و ساخت نمونه های اولیه برای چارچوب در و پنجره، آشپزخانه و غیره کردند. امروزه، تویوتا یکی از بزرگ ترین سازندگان خانه در سه ناحیه مرکزی کشور ژاپن است.

24. قایق های ساخته شده توسط شرکت تویوتا

سری قایق هایی با نام پونام از حدود 25 سال پیش ساخته می شوند. این قایق ها نام خود را از جزیره ت-وایپونامو گرفته اند. (جزیره کوچکی که قوم مائوری در آن ساکن هستند.)

25. پس از نام شرکت، شهری که کارخانه این شرکت در آن قرار داشت نیز تویوتا نام گرفت

پیش از نام گذاری این شهر به نام تویوتا، حدود هزاران سال با نام کورمو شناخته می شد، اما در سال 1959 نام این شهر عوض شد تا بازتاب دهنده تجارت پیروز خود باشد.

26. تاریخچه پرافتخار مسابقات آفرود تویوتا

اگر مسابقات رالی داکار و باخا، شامل جهت های سخت خاکی و گلی نیز بود، بدون شک تویوتا برنده آن مسابقه می شد.

27. یکی از مدیران بخش مسابقات تویوتا توانست مسابقات باخا 500 و باخا 1000 را به عنوان راننده با پیروزی پشت سر بگذارد

تد مانکیور، مدیر توسعه مسابقات شرکت تویوتا، تیم را به انجام هر کاری از جمله ساخت سوپر شارژرها تا تجهیز کامیون های مسابقه ای تویوتا سرپرستی و رهبری می کرد.

28. تویوتا به ساخت مونوریل پرداخت

در اصل طرح مفهومی این وسیله نقلیه جابجایی عمومی، برگرفته از چندین سری اتوبوس های اتوماتیک قطار مانند است. این سامانه حمل ونقل چند حالته هوشمند برای اولین بار در یک پارک توسط این شرکت ساخته شد.

29. تویوتا بیش از یک دهه است که بر روی توسعه ربات های همکار کار می نماید

ربات های فیزیوتراپی را تصور کنید که به راه رفتن شما یاری می نمایند و همچنین می توانند آلات موسیقی مختلفی را برای شما بنوازند.

30. لکسوس، اینفینیتی و دوج وایپر همگی در یک روز معرفی گردیدند

نمایشگاه بین المللی خودروی آمریکای شمالی که در سال 1989 در شهر دیترویت برگزار گردید محل عرضه خودروهای ماندگار در عرصه خودروسازی بود.

31. در حال حاضر شرکت تویوتا و بی ام و با همکاری یکدیگر بر روی فراوری خودروهای اسپرت کار می نمایند

31

بعضی حدس می زنند که تویوتا سوپرای دیگری در راه است؛ اما یک ماه پیش کارمندان داخلی تویوتا اعلام کردند که این حدس ها و برآورد ها دور از واقعیت است. با نگاه به تاریخچه پرافتخار شرکت تویوتا می توان گفت که این مدل هرچه باشد ارزش انتظار کشیدن را دارد.

منبع: برترین ها
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 529

به "تویوتا و 31 نکته ای که درباره آن نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تویوتا و 31 نکته ای که درباره آن نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید