جاذبه های دیدنی شهر دلگان Delgan

به گزارش مجله فضای وب، دلگان شهری در جنوب غربی استان پهناور سیستان و بلوچستان می باشد که دنیایی از ماجراهای رنگارنگ درون خود جای داده است. شهری که 11780 کیلومتر مربع وسعت دارد. شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان از شمال و شرق با شهر ایرانشهر، از جنوب با شهر نیکشهر و از غرب با استان کرمان هم مرز است. مردمان مهمان نواز دلگان بیشتر بلوچ هستند و با گویش بلوچی صحبت می کنند. در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا با دیدنی های دلگان بیشتر آشنا شوید.

جاذبه های دیدنی شهر دلگان Delgan

چشمه آب گرم کنتی

چشمه آب گرم کنتی در 25 کیلومتری شمال شرقی دلگان و در جهت دلگان به هودیان واقع شده است. آب چشمه از داخل رسوبات متعلق به دوره کواترنر، به صورت جوشان از زمین خارج می شود. مردم بومی با ایجاد کانالی سرپوشیده، آب چشمه را به درون حوضی هدایت کرده اند و از آن برای استحمام و مصارف کشاورزی استفاده می کنند. با خواص درمانی بسیار، دمای آب چشمه کنتی 40 درجه سانتی گراد است.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

کوه خضر

کوه بزمان به عنوان دومین کوه مرتفع استان به ارتفاع حدود 3600 متر از سطح دریا در فاصله 30 کیلومتری شامل غرب بزمان واقع شده است. ناحیه ای معروف به زیارت حضرت خضر نبی (ع) در دامنه جنوبی آن واقع شده است که در تابستان دارای هوای مطلوب و چشم اندازی زیبا می باشند.

روستای هیتک

روستای هیتک در موقعیت جغرافیایی 15 کیلومتری شرق شهر دلگان و در منطقه دشتی واقع شده است.این روستا مطابق آنچه بین بزرگان این روستا مشهور است هسته اولیه آن حدود 200 سال پیش با اسکان اقوامی از دو طایفه میرکی و هوت می باشد. علت نامگذاری این روستا وجود نوعی درخت به نام هیت که در زبان بلوچی معنای زمین حاصلخیز است می باشد. روستا به دلیل حاصلخیز بودن به هیتک نامگذاری شده است.

چشمه آبگرم هودیان

این چشمه در روستای هودیان در 190 کیلومتری شمال غرب ایرانشهر و 55 کیلومتری شمال شرق دلگان واقع شده است که علاوه بر استفاده عمومی، مصارف کشاورزی دارد.

رودخانه و آبشار زیبای پورا

روستای اسفند در کنار رودخانه واقع شده رودخانه ای با عرض 160 متر ،این رودخانه ازکوه هافنوج،گسپردن،سرتنک،توتان و گیران سرچشمه می گیرد و با مسافتی طولانی از اسفند عبور می کند در واقع آخرین آبدهی رودخانه نیز به اسفند می رسد و از جلگه چاه هاشم می گذرد و به دریاچه جازموریان می ریزد، آب اسفند از رودخانه تامین می شود در سالهای اخیر کم آبی بیشتر منطقه را فراگرفته و خشکسالی بوجود آمده است اما روستای اسفند ذره ای از آبش کم نشده و در بیشتر فصول سال رودخانه پر آب می باشد.

آبشار پورا در جهت رودخانه در بالا دست روستا واقع شده و زیباترین چشم انداز و منظره طبیعی بکر منطقه می باشد و در منطقه شهرت زیادی دارد.با وجودی که این آبشار زیبا تا به امروز ناشناخته باقی مانده اما هر ساله شمار زیادی ازآن دیدن می کنند.

دیدن از روستای چاه محمد دلگان را از یاد نبرید

این روستا در15کیلومتری غرب شهرستان و بین جهت دلگان به اسلام آباد استان کرمان واقع شده است.روستایی زیبا که خوراک یک سفر یک روزه برای تعطیلات آخر هفته است.گندم،چای ترش،کنجد،گیاه روغنی کلزا،حنا،وسمه(رنگ سیاه) جو وخرما،هندوانه و… عمده ترین محصولات کشاورزی این روستاست.درجنوب این روستا جنگلی بسیار زیبا به همراه دریاچه ای بسیار کوچک وبکر ودست نخورده به اسم هیروک وجود دارد که جاذبه های توریستی زیادی دارد. زبان مردم روستابلوچی می باشد.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 725

به "جاذبه های دیدنی شهر دلگان Delgan" امتیاز دهید

3 کاربر به "جاذبه های دیدنی شهر دلگان Delgan" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های دیدنی شهر دلگان Delgan"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید