جزئیاتی از انتقال 101 زندانی ایرانی از گرجستان به داخل کشور

به گزارش مجله فضای وب، رایزنی ها برای انتقال 101 زندانی ایرانی از گرجستان به کشور از حدود یک سال و نیم پیش شروع و در پی شیوع کرونا با کندی روبرو و در نهایت این انتقال روز چهارشنبه سوم اردیبهشت انجام شد.

جزئیاتی از انتقال 101 زندانی ایرانی از گرجستان به داخل کشور

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، بعدازظهر چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه، در پی کوشش و پیگیری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفارت ایران در تفلیس و رایزنی های اجرا شده با مقامات گرجستان و موافقت دولت تفلیس علیرغم عدم امضای موافقتنامه انتقال محکومان، 101 زندانی (محکوم) ایرانی محبوس در زندان های گرجستان به کشور بازگشته و تحویل مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران شدند.

خبرنگار در این زمینه اطلاع یافت که مذاکرات و رایزنی های مستمر اجرا شده برای عملیاتی شدن این اقدام (انتقال محکومان) از حدود یک سال و نیم پیش شروع شده است. براین اساس با توجه به شرایطی که تعدادی از این زندانیان با آن روبرو بودند از جمله شرایط سنی آنها و اینکه تعدادی از آنها دارای فرزند بوده و از شرایط اقتصادی مناسبی هم برخوردار نبودند، مقامات سفارت ایران در تفلیس ضمن تشریح شرایط و شرایط این افراد و انجام رایزنی ها با مقامات گرجی، با وجود اینکه موافقتنامه انتقال محکومان بین دو کشور هنوز امضا نشده است، موافقت دولت گرجستان را به دست آورده و اقدام به انتقال این تعداد از زندانیان کردند.

براساس توافقات اجرا شده، قرار بود انتقال این افراد پیش از خاتمه سال گذشته شمسی (1398) انجام گردد که در پی شیوع ویروس کرونا این فرایند با کندی روبرو و بالاخره در پی پیگیری های اجرا شده در نهایت این اقدام روز چهارشنبه سوم اردیبهشت انجام شد و در این انتقال 101 نفر شامل 21 زن و 80 مرد به داخل کشور منتقل شده و تحویل مقامات قضایی جمهوری اسلامی شدند تا براساس تصمیم این مقامات، بقیه دوران محکومیت خود را سپری نمایند.

پیش از این، تعداد کل زندانیان ایرانی در زندان های گرجستان بالغ بر 150 نفر بود که با انتقال 101 نفر 49 نفر دیگر در زندان های گرجستان باقی می مانند. حدود 20 نفر از این افراد به دلیل عدم تکمیل مراحل دادرسی، امکان انتقالشان در این زمان میسر نشد. لازم به ذکر است، بازگشت این افراد با موافقت کتبی زندانیان و ارائه آن به مقامات قضایی گرجستان اجرا شده است.

به گزارش فارس، 9 نفر از زندانیان نیز دارای بدهی های اقتصادی هستند که در این فرصت نتوانستند مبالغ لازم را تهیه نمایند و در حال حاضر خانواده آنها و خیرین در کوششند تا این بدهی ها را تسویه نمایند تا در صورتی که امکان بازگشت مجدد بقیه زندانیان فراهم گردد، آنها نیز به کشور بازگردانده شوند.

عمده جرم این زندانیان حمل مواد مخدر و قرص های روانگردان و مسکن بوده است. به همراه داشتن قرص مسکن در گرجستان جرم است و زندان به همراه دارد.

لازم به ذکر است، بازگشت این زندانیان ارتباطی با شیوع ویروس کرونا ندارد، چرا که در حال حاضر هیچ موردی از ابتلای زندانیان در گرجستان به کرونا گزارش نشده و گرجستان نیز در مدیریت مهار و کنترل شیوع این بیماری یکی از پیروز ترین کشورها بوده و مورد تقدیر سازمان دنیای بهداشت نیز قرار گرفته است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همزمان با انتقال این افراد به داخل کشور در اطلاعیه ای اظهار داشت که حمایت از اتباع ایرانی در خارج، از مهمترین اولویت های وزارت امور خارجه محسوب می گردد و نمایندگی های سیاسی و کنسولی کشور ماموریت دارند با استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در مساعدت و رسیدگی به شرایط اتباع ایرانی، خصوصا زندانیان در خارج از کشور اهتمام ویژه داشته باشند. این مهم در شرایط کنونی که ویروس کرونا سراسر دنیا را در برگرفته، اهمیت افزونتری می یابد. در همین چارچوب، اقدامات حمایتی از قبیل کسب اطلاع از سلامت اتباع ایرانی، امکان دیدار حضوری، تامین اقلام شخصی مورد احتیاج، اعطای مرخصی یا انتقال نامبردگان به کشور در دستور کار و رایزنی قرار داشته و دارد.

وزارت امور خارجه ایران این اقدام مثبت دولت و مقامات قضایی گرجستان را ارج نهاده و از قوه قضاییه، وزارت دادگستری، ستاد ملی کرونای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هواپیمایی ماهان و همچنین استاندار آذربایجان غربی، سایر مقامات آن استان و نیروهای نظامی و انتظامی تامین نماینده امنیت پرواز که زمینه لازم را برای اجرای این مهم فراهم نموده اند، قدردانی نموده است.

با توجه به حسن نیت اخیر از سوی طرف گرجی، می توان امیدوار بود که در آینده نه چندان دور قراردادهای پایه همکاری قضایی بین دو کشور شامل توافقنامه های انتقال محکومان، استرداد مجرمان و معاضدت قضایی نهایی گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 854

به "جزئیاتی از انتقال 101 زندانی ایرانی از گرجستان به داخل کشور" امتیاز دهید

1 کاربر به "جزئیاتی از انتقال 101 زندانی ایرانی از گرجستان به داخل کشور" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیاتی از انتقال 101 زندانی ایرانی از گرجستان به داخل کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید