حضور کمرنگ تعاونی ها در اقتصاد اصفهان

به گزارش مجله فضای وب، نفیسه زمانی نژاد- اصفهان- خبرنگار:اگرچه براساس آمار موجود و اعلام مسئولان، اصفهان به دلیل تشکیل 88 تعاونی در طول یک سال گذشته رتبه برتر کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

حضور کمرنگ تعاونی ها در اقتصاد اصفهان

اما شواهد خبر از این واقعیت می دهند که این بخش به گونه ای شایسته مورد توجه قرار ندارد، به طوری که چالش ها و مسائل مختلف، منجر به غفلت از فرصت های طلایی فراوری، اشتغال زایی و حمایت از کالای ایرانی توسط بخش تعاون شده است.

  • سهم اندک تعاونی ها در اقتصاد

2میلیون و 900 هزار تعاونی در جهان وجود دارد که یک میلیارد از جمعیت جهان عضو این تعاونی ها هستند، در ایران نیز 92هزار و 500 تعاونی در حوزه های مختلف فعالیت دارند. واقعیت آن است که فعالیت این تعداد از تعاونی در کشور نشان از اهمیت این بخش دارد. رشد اقتصادی، فقرزدایی، اشتغال مولد، یکپارچگی اجتماعی، تقویت کارآفرینی و مدیریت، انباشت سرمایه های کوچک و تبدیل آنها به سرمایه های متوسط و کلان، از جمله مزایای توسعه تعاونی ها به شمار می آید. از این رو براساس اصل 44 قانون اساسی 25 درصد از اقتصاد کشور به بخش تعاونی سپرده شده است اما متأسفانه در حال حاضر تعاونی ها به سهم 5 درصدی هم نرسیده اند و فاصله زیادی تا عدد مشخص شده در قانون اساسی دارند.

حال در اصفهان با توجه به جایگاهی که این استان در تشکیل تعاونی ها دارد و رتبه ای که به لحاظ میزان سرمایه گذاری و اشتغال زایی به خود اختصاص داده، ضروری است به اهمیت چنین مقوله ای توجه بیشتری شود و البته با وجود چنین رتبه ای، بسیار از سهم اندک تعاونی های استان در اقتصاد سخن می رود. دراین باره مسئولانی چون حبیب الله بهرامی عضو هیات رئیسه اتاق تعاون و کار استان اصفهان با اشاره به عضویت یک دهم جمعیت استان در تعاونی ها، از آمادگی کامل تعاونی ها برای بر عهده دریافت طرح های نیمه تمام دولتی خبر می دهد و معتقد است می توان با تجهیز و تقویت طرح ها اقداماتی مؤثر انجام داد اما به شرط آنکه دولت اقتصاد را رها کند وبه بخش های خصوصی و تعاونی اعتماد داشته باشد. چون به همان میزان که دولت اقتصاد را رها نمی نماید از سهم این بخش ها از اقتصاد نیز کاسته می شود.

به عبارتی ضرورت دارد دولت به مرحله نظارت برسد و از تصدی گری خارج شود. به گفته بهرامی البته دولت هم به این نتیجه رسیده است که باید اقتصاد را به دیگربخش ها واگذار کند اما هنوز به آن مرحله اجرایی لازم دست نیافته و همچنان 80 درصد از اقتصاد را در دست دارد. درصورتی که بر طبق قوانین 60 درصد از سهم دولت در اقتصاد مازاد و باید به 20 درصد رسانیده شود. وی اظهار می نماید: اگر تعاون در استانی مانند اصفهان به سهم خود نرسیده است، به این برمی شود که دولتی ها هنوز نتوانسته اند چیزی را از بخش دولتی بگیرند و به بخش خصوصی و تعاون بدهند، در صورتی که دولت باید سریعاً واگذاری را انجام دهد زیرا بخش تعاون آمادگی و ظرفیت دریافت آن را دارد.

  • تضعیف انگیزه های خیر خواهانه تشکیل تعاونی ها

بنا به گفته علیرضا تیغ ساز، مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان بر اساس برنامه ششم توسعه، سهم تعاون در بخش اقتصاد کشور باید به 25 درصد افزایش یابد که در این زمینه اقداماتی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دست انجام است اما موانع موجود در جهت فعالیت تعاونی ها نیز باید برداشته شود. وی خاطرنشان می نماید: از مجموع 200هزار تعاونی موجود در کشور 50 درصد فعال و 50 درصد غیر فعال هستند که از این تعداد بیش از 3300 واحد تعاونی در استان اصفهان فعال است. این مسئول می افزاید: با وجود آن که اوایل انقلاب رشد زیادی در تعاونی ها داشتیم، اما در سال های اخیر انگیزه های اجتماعی و خیرخواهانه این کار تضعیف و انگیزه های فردی، جایگزین آن شده است درحالی که قوانین و مقررات خوب و مناسبی در زمینه تعاونی ها در کشور داریم اما باور به این کار در بین مردم وجود ندارد و در عمل منافع فردی بر منافع جمعی ترجیح داده می شود.

تیغ ساز یکی از مهم ترین مسائل شرکت های تعاونی را شعارهای بسیار زیبایی می داند که در خارج از شرکت ها در مورد حمایت از آنها داده می شود اما در عمل چنین نیست. درصورتی که توسعه تعاونی ها فقط با شعار دادن و وعده های غیرقابل تحقق میسر نمی شود، بلکه لازمه این امر، کار عملیاتی و میدانی است. وی خاطرنشان می نماید: ضرورت دارد با تشکیلات اداری قوی، نظام مند و منسجم برای توسعه تعاون کار کنیم، چراکه تعاونی ها در تشکیلات و شرایط فعلی مغفول مانده اند و نسبت به گذشته ضعیف تر شده اند. او تاکید می نماید: تا زمانی که نگرش مسئولان تغییر نکند و به فعالیت تعاونی ها به عنوان یک ضرورت در کشور نگاه نشود، نمی توان در تحقق این راهبرد پیروز بود.

  • اشتغال زایی تعاونی ها

اهمیت بخش تعاون به قدری پررنگ است که حتی تجربیات پیروز شرکت های توسعه یافته و درحال توسعه در جهان نشان می دهد تعاونی ها با جذب اعضا و جمع آوری سرمایه های خرد، پیروز به ایجاد شرکت های اقتصادی قدرتمندی شده اند، به طوری که به موازات شرکت های بزرگ بخش خصوصی، درآمدزایی و اشتغال زایی داشته اند. بر این اساس و با توجه به سهم بالای تعاونی ها در ایجاد اشتغال یکی از راه چارههای پیشنهادی و مهم کارشناسان برای فراهم سازی بسترهای اشتغال و مقابله با بیکاری، توسعه و رونق تعاونی هاست. ضمن آن که بنا بر آمار ارائه شده از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، از 101 واحد فراوریی صنعتی بحرانی استان اصفهان فقط 2 واحد آن شرکت تعاونی است که این آمار نشان دهنده همدلی و انسجام تعاونی ها است و این که آنها کمتر دچار مشکل و آسیب می شوند.

حال با توجه به فعالیت بیش از 100 هزار تعاونی فعال در کشور و 3300 تعاونی فعال در استان اصفهان سؤال این است که چه میزان اشتغال زایی توسط این شرکت های تعاونی اجرا شده است؟ در این زمینه مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان بیان می نماید: در هر تعاونی به طور میانگین 16 تا 20فرصت شغلی در تعاونی ها ایجاد می شود. به گفته تیغ ساز تعاونی های استان در 14 گرایش مانند خدمات، کشاورزی، مسکن، فرش دستباف و... فعالیت می نمایند. وی تصریح می نماید: توسعه تعاونی های موجود به سرمایه گذاری مستقیم اعضای تعاونی، ارائه تسهیلات و وام های بانکی وابسته است. این مسئول لازمه افزایش سهم تعاون در اقتصاد را افزایش تعداد تعاونی ها عنوان می نماید و البته تشکیل تعاونی های جدید، بستگی به استقبال مردم و تدوین برنامه های وزارت تعاون دارد.

  • مرهمی بر درد بیکاری

شهین مشرف جوادی، رئیس اداره توسعه تعاونی های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان بر این باور است که توسعه تعاون سبب کاهش نرخ بیکاری در استان و تداوم دهنده شرایط مطلوب اقتصادی است. وی با تأکید بر این که اقتصاد تعاونی راه چاره حل مسائل اقتصادی وعامل اشتغال زایی است، تصریح می نماید: به مناسبت هفته تعاون 88 طرح تعاونی در 14 شهرستان استان اصفهان به بهره برداری رسید و برای 2 هزار و 833 نفر شغل پایدار ایجاد شد.

رئیس اداره توسعه تعاونی های اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان یادآور می شود: برای اجرای این طرح ها 225 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شد که 89 درصد آن از محل سرمایه گذاری و آورده اعضاء و 11 درصد از محل تسهیلات بانکی تأمین شده است. از دیدگاه این مسئول شرکت های تعاونی در این شرایط اقتصادی، می توانند یک حوزه بسیار اثربخش برای بهبود فعالیت های اقتصادی کشور باشند. به این ترتیب بخش تعاون باید تقویت و حمایت شود، چون وجود تعاون، برای اشتغال زایی بسیار ضروری است و می تواند یک بازوی قوی در این راه در کنار بخش خصوصی و دولتی باشد.

  • تقویت برند تعاونی

به گفته حبیب الله بهرامی، عضو هیات رئیسه اتاق تعاون استان اصفهان ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی ها، تحکیم تعاملات شبکه ای، تقویت همکاری بین دستگاهی، تأمین مشوق ها و منابع اقتصادی، توسعه بازار تعاونی ها، تقویت برند تعاونی و تعمیم نظارت بر این نهادها 7 راهبرد دولت برای تحول در این بخش است که اجرای آن می تواند نقش مهمی در رشد و اعتلای تعاونی ها ایجاد کند. وی می افزاید: اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری معظم انقلاب جنبه ها و معنای گوناگون دارد و مهم ترین رکن آن مردمی کردن اقتصاد است که تعاونی ها می توانند مهم ترین بستر برای تحقق این هدف باشند.

  • تعاونی های شهرضا هزار شغل ایجاد کردند

نسیم زمانی- اصفهان- خبرنگار:وجود 150 تعاونی در شهرستان شهرضا نشان دهنده سرمایه گذاری نسبتاً بالایی در این بخش است. چنین گامی، اقدامی مفید و موثر در راستای اشتغال زایی در این منطقه است و می تواند زمینه ساز حضور این شرکت های تعاونی در عرصه های مختلف باشد. دراین باره با مصطفی اباذری، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرضا گفت وگو کردیم که در ادامه می خوانید.

  • درشهرضا چند تعاونی فعال وجود دارد و آیا مردم از حضور در آنها استقبالی می نمایند؟

در شهرستان شهرضا 150 تعاونی با سرمایه در گردش بالای 9 میلیارد تومان وجود دارد و بیش از نیمی از جمعیت شهرستان شهرضا در شرکت های تعاونی عضویت دارند. فقط در یکی از شرکت های تعاونی مصرف شهرضا بیش از 4 هزار نفر عضو هستند و این شرکت در سال گردش اقتصادی بالای 8 میلیارد تومان دارد.

نقش این تعاونی ها در اشتغال زایی تا چه میزان است؟

تعاونی های فعال در شهرضا زمینه اشتغال بیش از هزار نفر را فراهم نموده اند. درکل سرانه ایجاد اشتغال در بخش تعاون 10 میلیون و 500 هزار تومان است، به ازای سرمایه گذاری هر 10 نفر یک نفر اشتغال ایجاد می شود که در این راستا تعاون می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال داشته باشد.

  • تعاونی های این شهرستان بیشتر در چه بخش هایی فعالیت دارند؟

در بخش حمل ونقل بیش از 8 هزار کامیون و کامیونت در بخش حمل بار در شهرضا فعالیت می نمایند و بیش از هزار نفر عضو شرکت تعاونی کامیون داران شهرضا هستند. بیش از 8 هزار نفر از خدمات آن استفاده می نمایند. در بخش مسکن نیز در شهرستان شهرضا اتحادیه تعاونی مسکن با سرمایه بالای یک میلیارد تومان، پروژه تعریف می نماید. همچنین از سوی تعاونی های این شهرستان، هزار و 680 واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان شده است.

  • از دیدگاه شما شرکت های تعاونی این شهرستان در چه حوزه دیگری قادر به فعالیت هستند؟

می توان به حضور و فعالیت شرکت های تعاونی در حوزه گردشگری روستایی و بوم گردی توجه داشت. با توجه به این که صنعت گردشگری درآمد زیادی دارد و محور توسعه شهرستان است، جوانان می توانند برای اشتغال وارد بخش های گردشگری و بوم گردی شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 392

به "حضور کمرنگ تعاونی ها در اقتصاد اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور کمرنگ تعاونی ها در اقتصاد اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید