ایران؛ ظرفیت های طلایی برای سرمایه گذاران چینی

به گزارش مجله فضای وب، بیست و سومین نمایشگاه بین المللی تجارت و سرمایه گذاری چین (سیفیت 2023) به عنوان تنها رویداد تشویق سرمایه گذاران چینی برای تسهیل سرمایه گذاری های مشترک در دیگر کشورها از روز 17 تا 20 شهریور ماه جاری در شهر شیامن استان فوجیان چین برگزار گردید و هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست حجت الله عبدالملکی مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد تجاری - صنعتی و ویژه در این نمایشگاه شرکت کرد.

ایران؛ ظرفیت های طلایی برای سرمایه گذاران چینی

در این رویداد مالی، فرصت های سرمایه گذاری و بسترهای موجود منطقه ها آزاد و ویژه مالی ایران در غرفه C416 نمایشگاه شیامن، به سرمایه گذاران، صاحبان مشاغل و بازدیدنمایندگان معرفی گردید.

با توجه به مشارکت فعال ایران در این نمایشگاه و اهمیت شرکت هیات ایرانی در سطح مشاور رئیس جمهوری، جمهوری اسلامی ایران رسما به عنوان میزبان ویژه این نمایشگاه در سال آینده دعوت شد.

نشست ها و رایزنی های متعدد اعضای مختلف هیات اعزامی شورای عالی منطقه ها آزاد تجاری-صنعتی و ویژه مالی ایران به این نمایشگاه بین المللی با طرف های چینی و امضای تفاهم های مختلف برای افزایش همکاری ها، بستر و زمینه مناسبی را برای ترغیب و تشویق شرکت ها و سرمایه گذاران چینی برای فعالیت بیش از پیش در ایران فراهم کرده است.

در شرایط کنونی جهان که میل کشورها و ملت های سراسر جهان به چندجانبه گرایی و رشد و توسعه مشترک تقویت شده و سازمان های مالی و تجاری منطقه ای و بین المللی نظیر سازمان همکاری شانگهای و بریکس هر روز قدرتمندتر می شوند، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس به عنوان قدرتهای مالی نوظهور جهان ، ظرفیت ها و زمینه های قابل توجهی را برای افزایش همکاری کشورها با ایران در حوزه های تجاری، مالی و سرمایه گذاری ایجاد نموده است.

با توجه به ظرفیت های بزرگ ایران در حوزه انرژی، حمل و نقل و ترانزیت، معادن و منابع طبیعی و البته امنیت بالا برای سرمایه گذاران خارجی، حضور فعال نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در رویدادهایی نظیر نمایشگاه تجارت و سرمایه گذاری چین(CIFIT) و معرفی ظرفیت ها و مجذوب کنندهیت های منحصر بفرد ایران برای شرکت های خارجی، بدون تردید نقش بسزایی در افزایش همکارهای های تجاری و مالی کشورهای مختلف با ایران خواهد داشت.

بطور تعیین، با توجه به توافقنامه راهبردی همکاری های 25 ساله میان ایران و چین که می تواند طیف وسیعی از همکاری های دوجانبه در زمینه های گوناگون را در بر گیرد، حضور و مشارکت نمایندگان منطقه ها آزاد تجاری - صنعتی و ویژه مالی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین المللی چین می تواند نقش موثری در فعال شدن بخش های زیادی از توافقنامه همکاری 25 ساله ایفا نماید و از این رو، نمایشگاه جاری در شهر شیامن واقع در استان فوجیان چین می تواند فرصتی طلایی برای فعال کردن بخش هایی از این توافقنامه باشد.

حجت الله عبدالملکی مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد تجاری- صنعتی و ویژه مالی ایران روز آدینه (17 شهریور) و در نخستین روز از برپایی نمایشگاه سرمایه گذاری و تجارت (CIFIT) چین در نشستی خبری، در مورد اهمیت عضویت ایران درگروه بریکس، گفت: ایران در سال های اخیر وارد اتحادیه های بزرگ مالی از جمله شانگهای وبریکس شده است و ما معتقد هستیم در آینده نزدیک کشورها و اقتصادهای نوظهور اقتصاد نو جهانی را ایجاد خواهند کرد؛ مالی عاری از فشار و بحران برخلاف نظام مالی که امریکایی ها بر جهان حاکم کردند.

عبدالملکی در بخشی از سخنانش با تاکید بر سهولت فعالیت سرمایه گذاران خارجی در ایران، از سرمایه گذاران چینی دعوت کرد تا ضمن مطالعه ظرفیت های سرمایه گذاری در ایران، از فرصت حضور در این کشور و سرمایه گذاری و مشارکت در اجرای طرح های کلان در زمینه های مختلف به ویژه در منطقه ها آزاد تجاری و ویژه مالی، غافل نشوند.

مشاور رئیس جمهور با شرح اینکه برای اولین بار است منطقه ها آزاد و ویژه مالی ایران با یک پاویون کامل و مستقل در نمایشگاه چین شرکت می نمایند، توضیح داد: کوشش می کنیم در مصاحبه با سرمایه گذاران چینی بسته های سرمایه گذاری را عرضه و بتوانیم به تفاهمنامه ها و قرارداهای سرمایه گذاری برسیم؛ این سفر و این برنامه نقطه آغاز یک دوره همکاری نو بین منطقه ها آزاد و ویژه مالی ایران و کشور چین است.

تمایل چینی ها برای فراوری خودرو برقی در ایران

در یکی از نشست های اعضای هیات ایرانی با سرمایه گذاران چینی که از سوی وزارت بازرگانی استان فوجیان چین برگزار گردید، مدیران و مسئولان بخش های دولتی، اتاق بازرگانی و شهرک های صنعتی استان فوجیان چین در مصاحبه با مدیران عامل سازمان های منطقه ها آزاد تجاری ـ صنعتی ایران، توانمندی ها و فرصت های سرمایه گذاری یکدیگر را تشریح کرده و در مورد امکان سنجی سازوکارهای ایجاد و توسعه همکاری ها به بحث و گفتگو پرداختند.

شرکت نمایندگان چینی فعال در صنایع طراحی و ساخت خودرو و موتورهای برقی حاضر در نمایشگاه نسبت به سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی ابراز تمایل کرده و مقرر شد، رایزنی های جهت حصول نتیجه در قالب انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک تداوم یابد.

اعلام آمادگی چینی ها برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس

در دومین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی تجارت و سرمایه گذاری چین، غرفه ارس میزبان فعالان مالی و مالکان هلدینگ های سرمایه گذاری چین بود و مذاکرات متعددی در راستای سیاست جذب سرمایه گذار خارجی صورت گرفت.

در مذاکرات و نشست های مجزا با سرمایه گذاران چین، مزیت ها و بسته های نو سرمایه گذاری در ارس در حوزه صنایع ساختمانی، معدنی، فلزی، نفت وگاز، شوینده، آرایشی و بهداشتی و انرژی برای مخاطبان هدف عرضه شد که با استقبال آنان همراه بود.

استقبال چینی ها از فرصت های کسب و کار در صنایع لجستیک، کشاورزی، معدن و صنایع ماکو

نمایشگاه بین المللی تجارت و سرمایه گذاری چین، غرفه منطقه آزاد ماکو میزبان فعالان مالی و مالکان هلدینگ های سرمایه گذاری چین بود که فرصت های سرمایه گذاری در حوزه های لجستیک، کشاورزی، معدن و صنایع و گردشگری این منطقه مورد استقبال و توجه فعالان مالی چین نهاده شد.

حسین گروسی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: ماکو با برخورداری از موقعیت استثنایی در حمل و نقل و ترانزیت کالا به واسطه اتصال به بازارهای اروپا و آسیای میانه و برخورداری از فرودگاه دارای مرزهوایی با امکان انجام پروازهای بین المللی بعلاوه تبدیل 60 کیلومتر از راههای منطقه به بزرگراه در کنار استقرار بزرگترین و مهمترین گمرک زمینی کشور، گمرک بازرگان در منطقه در کنار گمرک پلدشت و برخورداری از زیرساخت های لجستیکی مجهز (انبارها و تیرپارک های هوشمند) و در حال توسعه برای تسهیل صادرات و واردات ظرفیتی بی بدیل برای سرمایه گذاری در حوزه لجستیک و حمل و نقل را فراهم آورده است.

امضای تفاهم نامه فراوری جرثقیل های صنعتی در ارس به وسیله سرمایه گذاران چینی

در سومین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی سرمایه گذاری و تجارت چین در شهر شیامن، تفاهمنامه فراوری جرثقیل های صنعتی در ارس به امضاء رسید.

شرکت سرمایه گذار چینی پس از مذاکره با مدیران سازمان منطقه آزاد ارس و آشنایی با مزیت ها و فرصت های این منطقه، برای فراوری جرثقیل های صنعتی اعلام آمادگی کرده و فرم اقدام به سرمایه گذاری به ارزش 200 میلیون یوان معادل 13 هزار و 500 میلیارد ریال را امضاء کرد.

منطقه آزاد اروند ، قطب انرژی بالقوه برای سرمایه گذاران چینی

روح ا لله خزایی معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند در حاشیه نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری سیفیت چین، گفت: منطقه آزاد اروند با داشتن ظرفیت های بزرگ حوزه نفت؛ گاز و پتروشیمی می تواند قطب انرژی برای سرمایه گذاران کشور چین باشد.

خزایی با تأکید بر اینکه منطقه آزاد اروند با داشتن ظرفیت های بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی یکی از قطب های مهم انرژی در کشور است، اعلام کرد: با توجه به اینکه چین بزرگ ترین مصرف نماینده انرژی در جهان است، اروند برترین گزینه برای سرمایه گذاری این کشور خواهد بود.

وی، 16 میدان نفتی موجود در محدوده منطقه آزاد اروند که بهره بردار همه آنها شرکت نفت و گاز اروندان است را ظرفیت بالایی در فراوری صنایع پایین دستی مطرح نمود و اضافه نمود: منطقه آزاد اروند با داشتن صنایع بالادستی و پائین دستی و در کنار آن قوانین سهل و آسان در حوزه سرمایه گذاری امتیاز ویژه ای نسبت به سایر منطقه ها آزاد دارد که قطعا برای سرمایه گذاران چینی مجذوب کننده خواهد بود.

منبع: گردشبان
انتشار: 21 شهریور 1402 بروزرسانی: 21 شهریور 1402 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2275

به "ایران؛ ظرفیت های طلایی برای سرمایه گذاران چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران؛ ظرفیت های طلایی برای سرمایه گذاران چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید